جهان در نوروزی که گذشت


شقایق بردبار/ در دو هفته‌ای که اغلب رسانه‌های ایرانی همزمان با تعطیلات نوروز منتشر نمی‌شدند، جهان همچنان در تحولات سیاسی بسیاری به سر برد که در 11 شماره الکترونیکی روزنامه «ایران» در این ایام مهم‌ترین آنها گردآوری شد. با این حال در این ستون مروری کوتاه بر مهم‌ترین این وقایع داریم:
 29 اسفند: انصارالله یمن در مرحله سوم عملیات «شکست محاصره» شرکت آرامکو در جده و اهداف حیاتی در جیزان را با موشک‌های بالستیک و بالدار هدف قرار داد.
 اول فروردین: «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین هشدار داد اگر کشورش با «پوتین» مذاکره نکند، جهان وارد جنگ جهانی سوم خواهد شد.
 2 فروردین: در اروپا سه نشست با هدف تحریم‌های روسیه برگزار شد که به دلیل اختلاف بین اعضا به نتیجه نرسید.
 3 فروردین: در عملیات استشهادی «بئر سبع» 4 صهیونیست کشته شدند. این عملیات به گفته رسانه‌های رژیم صهیونیستی هولناک‌ترین حمله در 30 سال گذشته بوده است. در بحران اوکراین نیز روسیه به غرب بابت نبردهای هسته‌ای هشدار داد.
 4 فروردین: «جو بایدن» رئیس‌جمهور امریکا برای دیدار با رهبران اروپایی و به راه‌اندازی اردو علیه روسیه عازم بروکسل شد.
 5 فروردین: آغاز اعتصاب غذای فراگیر اسرای فلسطینی در اعتراض به شرایط زندان‌های رژیم صهیونیستی. در خارج از زندان‌ها نیز مردم فلسطین با اسرا همسویی کردند.
 6 فروردین: همزمان با عملیات انصارالله به 18 هدف در جنوب و مرکز عربستان که پالایشگاه و انبار نفت آرامکو در جده و جیزان را از کار انداخت، مردم یمن در هشتمین سالگرد آغاز حملات ائتلاف عربستان علیه این کشور، راهپیمایی گسترده‌ای برگزار کردند.
 7 فروردین: «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه امریکا با هدف پرونده هسته‌ای ایران و عملیات نظامی روسیه در اوکراین وارد سرزمین‌های اشغالی شد. همزمان عملیات شهادت‌طلبانه‌ای هم در شمال تل‌آویو انجام شد که رژیم صهیونیستی تلاش کرد آن را به داعش نسبت دهد. در عراق هم معترضان به توئیت توهین‌آمیز یکی از اعضای حزب دموکرات کردستان علیه آیت‌الله سیستانی اقدام به آتش زدن دفتر این حزب در بغداد کردند.
 8 فروردین: وزیر خارجه امریکا با وزرای خارجه امارات، مراکش، بحرین و رژیم صهیونیستی دیدار کرد. در یمن نیز انصارالله و دولت منصور‌هادی برای تبادل بیش از 2 هزار اسیر توافق کردند.
 9 فروردین: در عملیات استشهادی در محله بنی براک در تل‌آویو 5 صهیونیست افراطی کشته شدند. در حوزه بحران اوکراین هم، اولین دور مذاکرات صلح روسیه و اوکراین در استانبول برگزار شد.
 10 فروردین: عربستان ضمن آغاز نشست ریاض در غیاب یمن، اعلام کرد به منظور موفقیت رایزنی‌های صلح یمن و ایجاد فضای مثبت برای صلح، آتش‌بس اعلام می‌کند. در تونس هم «قیس سعید»، رئیس‌جمهور این کشور پارلمان را منحل کرد.
 11 فروردین: چین یک کنفرانس منطقه‌ای در حمایت از دولت طالبان در افغانستان برگزار کرد. در این نشست نمایندگان و وزرای خارجه کشورهای روسیه، ایران، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، قطر و اندونزی هم حضور داشتند.
 12 فروردین: اتحادیه اروپا نشستی مجازی با چین برای ترغیب این کشور به فشار بر روسیه برگزار کرد. در عراق نیز «مقتدی صدر»، رهبر جریان صدر عراق کناره‌گیری خود و فراکسیونش را از مذاکرات انتخاب رئیس‌جمهور و تشکیل دولت اعلام و تأکید کرد ۴۰ روز فرصت می‌دهد که احزاب برای تشکیل دولت اکثریت مذاکره کرده و به نتیجه برسند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7876/4/607716/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها