آخرین وضعیت حجم آب دریاچه ارومیه


مدیرکل دفتر مدیریت بهم پیوسته منابع آب خزر و دریاچه ارومیه گفت: در شرایط کنونی حجم آب دریاچه نسبت به قبل کمتر و تراز پایین‌تر است، اما بارندگی‌های اخیر، روان‌آب‌ها را در رودخانه‌ها افزایش داد.
کیاست امیریان در گفت‌وگو با ایلنا، درباره آخرین وضعیت احیای دریاچه ارومیه اظهار داشت: هرساله تراز و حجم دریاچه نوسان دارد، یعنی در زمستان و بهار بیشترین حجم را داریم و به مرور به دلیل مصرف کشاورزی و تبخیر میزان آب کاهش می‌یابد.
وی با بیان اینکه اگر سطح آب به 1374.14سانتی‌متر برسد دریاچه به تراز اکولوژیک نزدیک می‌شود، افزود: ستاد احیا یک افق تعریف کرده که با اجرای پروژه‌هایی که انجام شده و بخشی هم به اتمام رسیده باید تا 1406 به این تراز برسیم و اقدامات نیز از دو طریق است؛ یکی اینکه ما باید ظرفیت ایجاد کنیم و آب بیشتری به دریاچه ببریم و هم در بالادست و رودخانه‌ها میزان مصرف را کنترل کرده و کاهش دهیم. وی تصریح کرد: این نکته را فراموش نکنیم که سال گذشته خصوصاً در حوضه ارومیه سال کم‌بارشی بود و بارندگی 10 درصد کاهش داشت، اما با توجه به اینکه ذخیره برف در زمستان کم بود و در بهار هم بارندگی نداشتیم با کاهش تراز آب دریاچه مواجه شدیم. وی گفت: در شرایط کنونی حجم آب دریاچه نسبت به قبل کمتر و تراز پایین‌تر است، اما بارندگی‌های اخیر روان‌آب‌ها را در رودخانه‌ها افزایش داد. امیریان خاطرنشان کرد: عامل اصلی که نسبت به قبلاً آب کمتر است، خشکسالی و کم‌بارشی سال گذشته بوده، همچنین زمستان 99 بارش برف کم بود و این باعث شد تأثیرات خشکسالی بیشتر باشد، یعنی ورودی سدها حدود 50 درصد نسبت به سال‌های قبل کاهش پیدا کرده است. وی درباره تأثیر اقدامات کشاورزان بر کاهش ارسال آب به دریاچه گفت: زمانی که در اردیبهشت‌ماه بارندگی خوب نباشد کشاورزان برای تأمین آب مورد نیاز خود درخواست آب بیشتری از سدها را دارند و این باعث می‌شود آب کمتری به سمت دریاچه رهاسازی شود. وی درباره احتمال تغییر در زمان و روند نجات دریاچه گفت: پیش‌بینی ما این است که در زمان مقرر سطح آب دریاچه به رقم تعیین شده برسد، اما اگر بارش‌ها نسبت به متوسط سالانه کمتر باشد، در برنامه زمان‌بندی‌شده تأثیر خواهد داشت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7876/7/607722/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها