روزشمار


در روزهای ابتدایی فروردین ماه امسال با وجود تعطیلی روزنامه‌ها، رویدادهای بسیار مهمی در تمام حوزه‌های اقتصادی از جمله اقتصاد کلان و نظام بانکداری رخ داد که مرور آنها حائز اهمیت است.

 تداوم روند نزولی تورم
در اولین روز فروردین ماه جاری دو خبر بسیار مهم منتشر شد، یکی تداوم روند نزولی نرخ تورم در اسفند ماه پارسال و یکی ادامه آهنگ کاهش رشد پایه پولی که رابطه مستقیمی با زندگی تمام ایرانیان دارد. براساس اعلام مرکزآمار ایران، درآخرین ماه سال 1400 روند نزولی نرخ تورم سالانه همچنان حفظ شد به طوری که دراین ماه نرخ تورم سالانه به 40.2 درصد عقب نشینی کرد این درحالی است که این عدد درمقایسه با شهریور ماه به‌عنوان نخستین ماه کاری دولت سیزدهم 5.5 درصد افت نشان می‌دهد. همچنین نرخ تورم نقطه به نقطه (نسبت به ماه مشابه سال قبل) نیز به 34.7 درصد رسید که در مقایسه با شهریور ماه 9 درصد کمتر شده است. نرخ تورم ماهانه اسفند نیز به ١.۳ درصد رسید که در مقایسه با ماه قبل، ٠.٨ واحد درصد کاهش داشته است. از سوی دیگر طبق گزارش بانک مرکزی آهنگ رشد پایه پولی در دوازده ماهه منتهی به بهمن ماه 1400 روند کاهشی را طی کرد به‌گونه‌ای که رشد پایه پولی دوازده ماهه از 42.1 درصد در مرداد ماه به 33.2 درصد در بهمن‌ماه رسید.

 تنخواه 54 هزار میلیارد تومانی دولت قبل تسویه شد
در روز 6 فروردین ماه وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد که دولت مردمی تمام ۵۴ هزار میلیارد تومانی را که دولت قبل در چهار ماه نخست سال ۱۴۰۰ از بانک مرکزی استقراض کرده بود، تسویه کرد. احسان خاندوزی تصریح کرد: ما سخت‌ترین سال بودجه‌ای دولت را با کمترین میزان استقراض از بانک مرکزی و کمترین فشار دولت بر پایه پولی خاتمه دادیم. نه تنها هزینه‌های جاری کشور به‌طور کامل تأمین شد، بلکه ۱۳۶ هزار میلیارد تومان هزینه عمرانی نیز تخصیص یافت که در نوع خود یک رکورد به شمار می‌رود.

 همه دستگاه‌های دولتی شرایط سخت اخذ مجوز کسب و کار را حذف کردند
سید امیر سیاح رئیس مرکز مطالعات، پایش و بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد با اعلام اینکه همه دستگاه‌های اجرایی شرایط سخت را برای صدور مجوز کسب وکار حذف کردند و به سامانه ملی مجوزها وصل شده‌اند، گفت: فقط چهار دستگاه غیردولتی به این سامانه متصل نشدند.

 رئیس جمهور قانون بودجه ۱۴۰۱ را ابلاغ کرد
رئیس جمهور در روز 9 فروردین ماه قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور را برای اجرا به سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ کرد. آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی روز سه‌شنبه در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور» مصوب مجلس شورای اسلامی را برای اجرا به سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ کرد.

مسئول خاطی انبار بندر امام(ره) عزل شد
در روز 10 فروردین وزیر امور اقتصادی و دارایی در توئیتی از عزل یک مسئول به علت رعایت نکردن ضرب‌الاجل برای ترخیص کالای اساسی رسوب کرده در انبار بندر امام خمینی(ره) خبر داد. احسان خاندوزی در این توئیت نوشت: مسئول خاطی که ضرب‌الاجل ما برای ترخیص کالای اساسی رسوب کرده در انبار بندر امام را رعایت نکرد، امروز عزل شد.

  بخشنامه وام ازدواج ابلاغ شد
در دهمین روز از سال‌جاری بانک مرکزی بخشنامه اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را ابلاغ کرد براین اساس تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از 01‏/01‏/1397 بوده است، یک میلیارد و دویست میلیون ریال و با دوره بازپرداخت ده ساله است. تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای زوج‌های زیر 25 سال و زوجه‌های زیر 23 سال یک میلیارد و پانصد میلیون ریال است.
 

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7876/8/607731/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها