«ایران» گزارش می‌دهد:

روزهای خوش تولید در سال 1401


سال‌جاری، «سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نامگذاری شد، در این سال طبق وعده‌ای که وزارت صمت داده، تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی روزهای بهتری را در قیاس با سال‌های گذشته تجربه خواهند کرد و دیگر دغدغه تأمین مواد اولیه، تأمین ارز، دریافت تسهیلات بانکی و بوروکراسی‌های اداری نخواهند داشت واز سویی قرار است مجموعه‌های دانش بنیان بیش از گذشته محور فعالیت تولید قرار گیرند تا ضمن کاهش وابستگی بتوان در زمینه اشتغال آفرینی اعداد خوبی را ثبت کرد. از ابتدای سال‌جاری، خبرهای خوشی از وزارت صمت شنیده می‌شود که آخرین آن تصویب بسته پیشنهادی ۲۷ ماده‌ای برای رفع موانع تولید بود. خبر دیگر آنکه در قانون بودجه امسال بهای گاز برای نیروگاه‌های واحدهای تولیدی کاهش یافته و معادل قیمت گاز برای نیروگاه‌های وزارت نیرو در نظر گرفته شده است. همچنین قرار است برای تأمین سرمایه ثابت و در گردش بنگاه‌ها و واحدهای تولیدی، تجاری و صنعتی ابزارهای مالی اصلاح شود و بدین منظور قرار است ابزارهای مالی جدید از سوی بانک‌ها معرفی شود. توزیع یکنواخت صنعت در سراسر کشور با طرح آمایش وزارت صمت از دیگر اقدام‌هایی است که برای سال‌جاری در دستور کار قرار گرفته است. در این میان موضوعات مهم دیگری هم قرار است در سال جدید مورد توجه قرار گیرد که اهم آن شامل افزایش ۳۰ درصدی بازدهی منابع مالی با تأمین مالی زنجیره‌ای، پرداخت تسهیلات مبتنی بر صورت‌حساب سامانه جامع تجارت و نهایی شدن ضوابط فعالیت‌های دانش‌بنیان بنگاه‌های بزرگ است. هدف‌گذاری رشد 12.5 درصدی حوزه صنعت و 10 درصدی بخش معادن و تجارت در سال 1401 و همچنین پایش مستمر وضعیت واحدهای صنعتی در سراسر کشور از موضوعات محوری سال 1401 است که قرار است وزارت صمت به‌صورت ویژه و تا تحقق آن پیگیری کند.
اتمام حجت وزیر با مدیران
سیدرضا فاطمی‌امین؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تمامی مدیران وزارت صمت مکلف هستند با به‌کارگیری تمام ظرفیت‌های موجود و سازوکارهای طراحی شده، برای دستیابی به اهداف سال تلاش کنند.همه مدیران وزارت صمت در هر نقطه از کشور مسئول حوزه کاری خود در امور مرتبط با کسب‌‌و‌کارها هستند و باید به شکل فعال و پیگیرانه، دنبال رفع موانع پیش روی تولید و تجارت باشد. او افزود: در تأمین زیرساخت‌های مرتبط با حوزه صنعت، معدن و تجارت، باید همه ظرفیت‌های ممکن فعال شوند و لازم است وضعیت واحدهای صنعتی به طور مستمر مورد رصد و پایش قرار گیرد. وزیر صمت ادامه داد: مسئولیت تمامی امور مرتبط با سرمایه‌گذاری در استان‌ها برعهده مدیران صمت استانی است و باید ضمن هدایت درست سرمایه‌گذارها، جانمایی واحدها بر اساس اصل توزیع متوازن در مناطق مختلف انجام شود. او یادآور شد: در صورتی که این شیوه مدیریتی درست اجرا شود، نتایج قابل رصد بوده و امکان برنامه‌ریزی برای آینده بهتر فراهم می‌شود.
نهایی شدن ضوابط دانش بنیان بنگاه‌ها
مبحث دیگری که قرار است وزارت صمت مجدانه پیگیری کند، تحقق شعار سال‌جاری است. وزیرصمت گفت: از فعالیت‌های پژوهشی خروجی‌محور حمایت می‌کنیم و در سطح کلان برنامه‌ای در حوزه دانش بنیان‌ داریم. مهم‌ترین نکته در دانش‌بنیان شدن این است که سهم تحقیق و توسعه از هزینه‌های بنگاه بالا برود و واحدهای صنعتی، معدنی و تجاری مبالغ قابل توجهی را صرف تحقیق و توسعه کنند؛ نکته دوم این است که این مبالغ به افزایش کیفیت، کاهش قیمت و افزایش تولید منجر شود.
وزیر صمت با بیان این‌که در برخی کشورها سهم تحقیق و توسعه به بالای 4 درصد هم می‌رسد، افزود: اما در ایران این عدد کمتر از یک درصد است که نشان می‌دهد ما هزینه اندکی برای تحقیق و توسعه اختصاص می‌دهیم، البته تنها هزینه کردن مهم نیست، بلکه باید این هزینه‌ها مؤثر بوده و منجر به کاهش قیمت‌ها و افزایش نوآوری در تولید شود و تأکیداتی که مقام ‌معظم‌ رهبری نسبت به حوزه دانش‌بنیان دارند نیز باید در همین شرایط شکل گیرد. او با بیان این‌که هزینه‌ها در بخش تحقیق و توسعه باید به وسیله بخش‌خصوصی انجام شود، عنوان کرد: اکنون بیش از نیمی از هزینه‌هایی که برای تحقیق و توسعه اختصاص می‌یابد از سوی بخش دولتی است. فاطمی امین با بیان این‌که فعالیت‌های دانش‌بنیان باید خروجی لازم را در اقتصاد داشته باشد، اضافه کرد: با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری جلسه داشتیم تا ضوابط لازم را برای فعالیت‌های دانش‌بنیان بنگاه‌های بزرگ نهایی کنیم.
تخفیف گازی
در این میان فاطمی امین در راستای رونق تولید و فارغ شدن واحدهای صنعتی از کمبود برق گفت: تأکید داریم واحدهای تولیدی که نیازمند برق اضطراری هستند و قصد ایجاد نیروگاه در این بخش دارند بسرعت کنتورهایشان را تفکیک کنند و بدین‌ ترتیب قیمت گاز ۵۰۰ تومانی برای واحدهای تولیدی و سه هزار تومانی برای واحدهای فولادی به قیمت متر مکعبی ۱۰۰ ریال خواهد رسید.
مقابله با کالاهای قاچاق از فردا
اتفاق مهم دیگری که در سال‌جاری دنبال خواهد شد و از اواخر سال گذشته وزیر صمت وعده آن را داده بود، مقابله با عرضه کالاهای قاچاق و تقلبی از فردا (۱۵ فروردین) است. او گفت: طرح ویژه وزارت صمت برای مبارزه با کالاهای قاچاق و تقلبی با ۵ اولویت کالایی که شامل لوازم یدکی خودرو، لوازم ‌خانگی، آرایشی و بهداشتی، پوشاک و دخانیات است از ۱۵ فروردین ماه امسال آغاز می‌شود. فاطمی امین با بیان اینکه تمامی اقدامات در نظر گرفته شده در قالب این طرح به‌صورت مستمر و هفتگی رصد و پایش خواهد شد و به‌صورت مرحله به مرحله و با متناسب‌سازی اقتضایی طرح پیش خواهیم رفت، تصریح کرد: با اجرای این طرح، علاوه بر مقابله با کالای قاچاق و تقلبی، نتایج مثبت اقتصادی دیگری از جمله ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در بخش تولید و همچنین تأمین امنیت مصرف‌کنندگان در استفاده از کالاهای موجود در سطح بازار محقق خواهد شد.

بــــرش
تصویب بسته رفع موانع تولید در ستاد اقتصادی دولت

سیدمهدی نیازی، معاون هماهنگی و محیط کسب‌وکار وزارت صمت درباره بسته رفع موانع تولید وزارت صمت در ستاد اقتصادی دولت، گفت: بسته پیشنهادی ۲۷ ماده‌ای وزارت صمت با درنظر گرفتن خلأهای مقرراتی، برای رفع مهم‌ترین موانع تولید در ستاد اقتصادی دولت تصویب شد. در این بسته مهم‌ترین موانع تولید در حوزه بانک، بیمه، مالیات، زیرساخت‌ها و تسهیل و بهبود محیط کسب‌وکار مورد توجه قرار گرفته و موضوعات آن از جنس مقررات پیشین نیست، زیرا خلأهای مقرراتی نیز در این بسته دیده شده است تا حلقه مقرراتی تکمیل شود.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7876/12/607733/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها