مروری بر مهم‌ترین رویدادهای نوروز 1401

از شعار سال تا خبر بازگشایی مدارس


گروه اجتماعی/ نوروز 1401 نیز سپری شد. نوروزی دیگر در ایام کرونا اما پر نشاط‌‌تر از دو عید گذشته کرونایی. مهم‌ترین خبرهای نوروزی حول و حوش سفرهای نوروزی می‌گشت. آمار بالای تصادفات جاده‌ای و در عین حال رشد قابل ملاحظه سفرهای نوروزی عید امسال را از دو سال گذشته متفاوت کرد. از بیست و پنج اسفندماه تا شب 12 فروردین ۶۶۳ نفر از هموطنان در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست داده‌اند. اما سفرها نیز بیش از انتظار بود به طوری که اعلام شد بیش از 60 درصد تهرانی‌ها به سفر رفتند. جمعیت هلال احمر یکی از ارگان‌های فعال در این ایام بود. دکتر پیر حسین کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه در طرح ملی امداد و نجات نوروزی جمعیت هلال احمر، بالغ بر ۲۳ هزار نفر از خدمات نیروهای عملیاتی بهره‌مند شدند، گفت: تا صبح روز 13 فروردین، ۲ هزار و ۵۶۲ عملیات امداد و نجات در کشور انجام شد که با توجه به حجم مسافرت‌ها نسبت به سال گذشته، رشد ۷۴ درصدی را نشان می‌دهد.
از سوی دیگر از ابتدا قرار بود تا وزارت بهداشت نیز در این ایام با تمام نیرو خدمت‌رسانی کند و به گفته سرپرست روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیش از ۲ میلیون و 500 هزار خدمت در بخش‌های مختلف درمانی در بیمارستان‌ها و همچنین بیش از یک میلیون و 100 هزار خدمت در حیطه‌های مختلف بهداشتی و انجام بیش از ۲۳۰ هزار مأموریت توسط سپیدپوشان اورژانس در ایام تعطیلات نوروز به شهروندان ارائه شد. اما یکی از خبرهای ناگوار این روزها هم اعلام مسمومیت‌های مسافران در چادرهای مسافرتی بود به طوری که تنها در بازه زمانی ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ تا اول فروردین ۱۴۰۱، ۴۹۵ نفر دچار مسمومیت با گاز منوکسید کربن در چادرهای مسافرتی شدند و متأسفانه از این تعداد ۱۷ نفر جان‌باختند.

سالی به نام تولید، دانش بنیان و کارآفرین
اما شاید به خبرهای مهم نوروز 1401 که برسیم در صدر آنها باید شعار امسال را که «تولید، دانش‌بنیان و کارآفرین» است و از سوی رهبر معظم انقلاب اعلام شد بدانیم. موضوع فعالیت شرکت‌های دانش بنیان و تولید علم یکی از زیرساخت‌های اساسی توسعه در هر کشوری محسوب می‌شود و در سال‌های کرونایی هم حداقل در حوزه سلامت و در زمینه تولید واکسن مشخص شد چه میزان سرمایه‌گذاری روی این امر حیاتی است به طوری‌که کشور ما نیز یکی از کشورهای پیشتاز در تولید واکسن کرونا نام گرفت. معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از فعالیت ۱۶۷۰ شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت خبر داد و اعلام کرد: در حال حاضر در کشور ما بیش از 6400 شرکت دانش‌بنیان مشغول به فعالیت هستند که نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر به‌صورت مستقیم در این حوزه فعالیت دارند که در واقع حوزه اشتغال نخبگانی نام دارد.

برگزاری اولین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا
از دیگر اخبار عید باید به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا و از سرگیری مجدد آموزش حضوری در مدارس و دانشگاه‌ها درست از 14 فروردین اشاره کرد. ششم فروردین 1401 اولین جلسه ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا با حضور رئیس جمهور برگزار و مصوبات جدیدی در این ستاد صادر شد از جمله اینکه از ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ تمام مدارس و دانشگاه‌های کشور به‌صورت حضوری فعالیت می‌کنند و ساعات کار ادارات نیز به پیش از آغاز کرونا باز می‌گردد. این در حالی است که یکی دیگر از خبرهای مهم این نوروز کاهش قابل توجه آمار مرگ و میرهای کرونایی در کشور بود. روند کاهشی بیماری کووید۱۹ اگرچه خبری خوشحال کننده بود اما حالا خبر می‌رسد شمار شهرهای قرمز رو به افزایش است. با این حال رسیدن آمار مرگ‌های کرونایی به زیر 40 نفر یکی از عیدی‌های خوب به ایرانی‌ها بود.

خودروسازان اشکالات را برطرف نکنند جلوی شماره‌گذاری گرفته می‌شود
سردار هادیان‌فر رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی در نوروز با بیان اینکه از ابتدای اجرای طرح نوروزی ۴۶۰۰ خودرو متوقف شدند، اظهار کرد: این خودروها تخلفات حادثه‌ساز داشتند که تا اطلاع ثانوی تحویل رانندگان‌شان نمی‌شوند. این مسأله یک بحث جدی است که در شورای عالی نیز رئیس‌جمهور تأکید داشت که بحث ایمنی را در سال ۱۴۰۱ در دستور کار قرار دهیم. برنامه‌ریزی شده است که سازمان‌ها و شرکت‌های خودروساز را دعوت و اشکالات خودروهایشان را به آنها تفهیم کنیم و صورتجلسه تنظیم شود و در راستای برطرف کردن آنها گام بردارند چرا که ما قوانین خوبی داریم اما نظارت‌ها خوب نیست و باید اشکالات درست شود وگرنه باید جلوی شماره‌گذاری را بگیریم. خبر دیگری که در نوروز رسید این بود که: ثبت سفارش کتاب­‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ در همه دوره‌ها به دو شیوه فردی و گروهی و برابر جدول تقویم زمانی اعلام شده از 28 فروردین آغاز می‌شود.

اولین روز هوای پاک در پایتخت ثبت شد
ثبت 7 فروردین به‌عنوان اولین روز پاک پایتخت نیز از خبرهای خوب این روزها بود. به طوری که این روز آلاینده شاخص هوای پایتخت طی ۲۴ ساعت گذشته با میانگین ۵۰ بود و کیفیت هوای تهران در محدوده «پاک» قرار گرفت.

جزئیات قرارداد جدید بیمه تکمیلی بازنشستگان کشوری
بر اساس اعلام صندوق بازنشستگی کشوری قرارداد جدید بیمه تکمیلی بازنشستگان کشوری از ابتدای امسال منعقد شد و بر اساس آن، بازنشستگان تا ۳۱ خردادماه سال‌جاری مهلت دارند نسبت به حذف و اضافه نفرات تحت پوشش خود اقدام کنند. قرارداد جبران هزینه خسارت درمان بازنشستگان و وظیفه‌بگیران صندوق بازنشستگی کشوری یا همان بیمه تکمیلی از اول فروردین ماه امسال آغاز شده و تا پایان سال ۱۴۰۱ نیز فعال خواهد بود. سهم سرانه هر نفر در قرارداد سال جدید ۴۵هزار تومان است و سقف پوشش خدمات جبران هزینه خسارت درمان نسبت به قرارداد قبلی ۳۰درصد بیشتر شده است.

خبری دیگر از حذف ارز ترجیحی و تکذیب آن
در ایام تعطیلات باز هم خبر حذف ارز ترجیحی در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی خبر ساز شد. وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی در جمع مدیران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، عنوان داشت که در سال‌جاری در موضوع دارو، ارز ترجیحی برداشته شده و شرکت‌ها دیگر معطل دریافت مواد اولیه با ارز ترجیحی نیستند زیرا پروسه‌ای زمانبر بود. اما محمد هاشمی سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت گفت: تاکنون حذف ارز ترجیحی برای تأمین دارو و تجهیزات پزشکی به وزارت بهداشت در بودجه سال ۱۴۰۱ اعلام نشده و کماکان ارز ترجیحی ادامه دارد.

آغاز صادرات واکسن کرونا به نیکاراگوئه
دکتر بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سفرهای نوروزی خود با بیان اینکه این آمادگی وجود دارد تا داروهای جمهوری اسلامی ایران به کشورهای دیگر نیز صادر و نیازشان برطرف شود، گفت: اخیراً صادرات واکسن به کشور نیکاراگوئه آغاز شده و ۲۰۰ هزار دوز واکسن صادر شده است و در حال صادرات تا ۴ میلیون دوز واکسن هستیم.

حمایت از معلولان زیرخط فقر جامانده در سال ۱۴۰۱
محسن ایروانی سرپرست دفتر امور توانمندسازی معلولین سازمان بهزیستی کشور نیز خبر خوبی داد و گفت: در سال ۱۴۰۱ تمام افراد دارای معلولیت جامانده یا شناسایی نشده که زیر خط فقر مطلق باشند و تحت پوشش سازمان بهزیستی نباشند، از طریق طرح رفع فقر مطلق مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7876/20/607769/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها