گشتی حوالی فرهنگ و اهالی‌اش در ایام نوروز

همراه با خبرهایی شیرین و تلخ


گروه فرهنگی: ایام نوروز به رغم تعطیلی سالانه تقویمی برای اهالی هنر با خبرهای تازه‌ای همراه شد؛ خبرهایی که تنها خاص فعالان این بخش نبود و مردم را هم به عنوان مخاطبان تولیدات فرهنگی دربر می‌گرفت. در این بین نمی‌توان از اتفاقات جهانی عرصه‌های مختلف هنری صرف‌نظر کرد، چراکه اختتامیه جایزه مشهور اسکار هم در همین روزها برپا شد.
 معرفی برگزیدگان نود و چهارمین اسکار
نگاهی به خبرها و اتفاقات فرهنگی را با برپایی اختتامیه مشهورترین جایزه جهانی سینما، اسکار شروع کنیم. اتفاقی که تنها به ‌هالیوودی‌ها محدود نمی‌شود و به نوعی برای عموم سینماگران، در جای جای جهان از اهمیت زیادی برخوردار است. علاقه‌مندان هشتم فروردین ماه شاهد برگزاری اختتامیه نود و چهارمین دوره جوایز سینمایی آکادمی اسکار بودند. در این دوره فیلم «کودا» جایزه بهترین فیلم را به خود اختصاص داد، «جین کمپیون» به یک جایزه کارگردانی بسنده کرد و فیلم «تل ماسه» نیز بیشترین جوایز (شش جایزه) را به خانه برد. البته فهرست جوایز به همین چند مورد محدود نمی‌شود و اگر هنوز فرصتی برای مرور اسامی برگزیده‌ها پیدا نکرده‌اید، جست‌وجویی کوتاه میان صفحات خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها برای دسترسی به این اسامی کافی است.
 شرمندگی ویل اسمیت و عذرخواهی‌اش
 به ندرت شاهد برگزاری جوایز جهانی همچون اسکار در فضایی آرام هستیم، حاشیه‌هایی که اغلب گریبان برگزارکنندگان یا حتی شرکت کنندگان این رویدادهای هنری را می‌گیرند و از قضا بخش جذاب‌ آنها را هم برای مخاطبان تشکیل می‌دهند. حاشیه‌ جایزه اسکار امسال به دنبال واکنش «ویل اسمیت» به شوخی «کریس راک»، مجری اختتامیه با ظاهر همسرش شکل گرفت. اسمیت به روی صحنه رفت و به صورت این کمدین سیلی زد و در بازگشت به جایگاه خود نیز چندین بد و بیراه چاشنی‌اش کرد. البته وی کمتر از یک ساعت بعد از این اتفاق جایزه بهترین بازیگر مرد را برای بازی در «شاه ریچارد» دریافت کرد. به دنبال واکنش‌های مثبت و منفی بسیار به این اتفاق، «ویل اسمیت» از آکادمی علوم و هنرهای سینمای اسکار استعفا داد؛ او اقدام خود را «تکان دهنده، دردناک و غیرقابل توجیه» خوانده و در بیانیه‌‌ای گفت: «من به اعتماد آکادمی خیانت کردم. دیگر نامزدها و برندگان جایزه اسکار را از فرصت جشن گرفتن و تجلیل برای کار فوق‌العاده‌شان محروم کردم. من بابت این اتفاق غمگین هستم.»
 همزمانی روز ملی نمایش با رستاخیز طبیعت
از ماجرای اسکار که بگذریم، هفتمین روز فروردین ماه مصادف با گرامیداشت روز ملی «هنرهای نمایشی» در کشورمان بود، مناسبتی تقویمی که برای تئاتر و اهالی‌اش اهمیت بسیاری دارد، چراکه بهانه‌ای است برای پاسداشت فعالان این عرصه و نگاهی به ضرورت‌های تلاش برای ارتقای آن. فرارسیدن این روز ملی با پیام رضا بابک بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون همراه بود. این هنرمند کشورمان در پیام خود به نکات مختلفی اشاره کرده بود، از اهمیت و تأثیر فرارسیدن بهار در امیدواری بیشتر به فرداهای بهتر گرفته تا همزمانی ایام نوروز با روز ملی هنرهای نمایشی. در بخشی از پیام رضا بابک آمده بود: «تقارن بهار و تئاتر در روز جهانی و ملی آن در نخستین روزهای رستاخیز طبیعت، فراخواندن انسان به درنگ در هستی و معنای ژرف زندگی است و برای ما که در جشن نوروز، روح و جسم تازه می‌کنیم همان رخ می‌دهد که هربار و به تکرار در تئاتر به خویش‌یابی، نوزایی و نواندیشی فراخوانده می‌شویم.»
 راهنمایی برای تماشای تکرار برنامه‌های نوروزی تلویزیون
اگر برنامه‌ریزی‌های خانوادگی تعطیلات نوروزی امکان تماشای برنامه‌ها و سریال‌های این ایام تلویزیون را از شما گرفت ناراحت نباشید، حالا که نتیجه نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما درباره برنامه‌ها و سریال‌های نوروزی اعلام شده فرصت خوبی است که از امکانات فضای مجازی برای تماشای برنامه‌های منتخب استفاده کنید. بر اساس این نظرسنجی در هفت روز اول سال جدید، برنامه عصر جدید با ۸۲.۳ درصد مخاطب و رضایت ۸۶.۵ درصدی عنوان پربیننده‌ترین ویژه برنامه تحویل سال را کسب کرده است. عیدانه شبکه دو و فرمول یک شبکه یک در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.  همچنین «زیرخاکی۳ با ۶۹.۲ درصد مخاطب و رضایت ۸۶.۳ درصدی پرمخاطب‌ترین سریال نوروزی شده است. فصل سوم «عصر جدید» پربیننده‌ترین برنامه در هفته اول نوروز ۱۴۰۱ شده است. این نظرسنجی نشان می‌دهد زیرخاکی۳ با ۶۹.۲ درصد مخاطب و رضایت ۸۶.۳ درصدی پرمخاطب‌ترین سریال نوروزی است. سریال نجلا ۲ از شبکه ۳ و پلاک ۱۳ از شبکه سه هم در رده‌های بعدی قرار دارند.
 وداع با خالق «جامعه شناسی نخبه‌کشی»
ایام نوروز با خداحافظی اهالی کتاب با یکی از اعضای این خانواده فرهنگی نیز همراه شد؛ «علی رضاقلی»، جامعه شناس، پژوهشگر و نویسنده کتاب مشهور «جامعه‌شناسی نخبه‌کشی» دهمین روز فروردین ماه به آغوش خاک سپرده شد. این چهره فرهنگی بامداد هشتم فروردین در سن 75 سالگی بر اثر ناراحتی قلبی در یکی از بیمارستان‌های تهران با زندگی وداع گفت. در کارنامه این جامعه‌شناس و پژوهشگر، کتاب‌های «جامعه‌شناسی خودکامگی»، «جامعه‌شناسی نخبه‌کشی» و «درس‌هایی در فلسفه علم الاجتماع» دیده‌ می‌شود. افزون بر این چند کتاب که در زمره پرفروش‌های حوزه جامعه شناسی هستند، کتاب‌های «جامعه‌شناسی اقتصادی ایران: غارتی یا رقابتی»، «شرحی بر تاریخ مبارک غازانی به سبک نهادگرایان جدید» و «تاریخ اقتصاد سیاسی ایران به روایت شاهنامه فردوسی و با روش‌شناسی اقتصاد نهادگرای جدید» کتاب‌های در دست تألیف و تدوینِ رضاقلی هستند که این ایام مشغول ویرایش نهایی آن‌ها بود.
 کرونا، تئاتری‌ها را داغدار کرد
تئاتری‌ها در این ایام داغدار یکی از اهالی خود شدند، «مهرنوش شریعتی» یکم فروردین ماه درگذشت. نام این بازیگر و عروسک‌گردان مشهور سینما و تئاتر را باید در میان قربانیان پاندمی کرونا ثبت کرد. شریعتی تجربه‌ای دو دهه‌ای در زمینه بازی‌دهندگی و صداپیشگی و کارگردانی نمایش عروسکی در رزومه‌اش ثبت شده بود، او همچنین سابقه اجراهای عروسکی در فرانسه، یونان، تونس، ترکیه، صربستان، لهستان و بلغارستان را داشته است.
شریعتی عروسک‌گردانی آثار بسیاری از جمله «خواب خورشید» (اکرم صانعی ۱۳۸۰) «هیچ نبود» (زهره بهروزی نیا ۱۳۸۳) «آخرین گل » (زهره بهروزی نیا ۱۳۹۰) «پری کوچولوی دریایی» (مریم تیموری ۱۳۹۱) را برعهده داشته، افزون بر این او در حیطه کارگردانی هم سابقه داشته که از جمله‌شان می‌توان به کارگردانی نمایش «سترون» و عروسک گردانی فیلم سینمایی عروسکی «گورداله و عمه غولی» (نادره ترکمانی ۱۳۹۱) اشاره کرد. پیکر زنده‌یاد شریعتی در بهشهر، زادگاهش به خاک سپرده شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7876/31/607773/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها