پاسخ علیرضا قربانی به حواشی کنسرت امریکا


گروه فرهنگی: خبر ممانعت امریکا از ورود علیرضا قربانی، خواننده ایرانی با شایعات بسیاری همراه شد؛ از بازجویی چهارساعته این خواننده تا حضور مأموران پلیس در هواپیما و خارج کردن قربانی از هواپیما. حتی در برخی گزارش‌های ذکر شد که قربانی اقامت کانادا را دارد و جمعه 25 مارس از تورنتو عازم امریکا بوده است.
سؤال برانگیز بودن ممانعت حضور او در امریکا به سابقه علیرضا قربانی برای اجرای کنسرت در کشورهای خارجی به سال‌ها قبل برمی‌گردد. اما پاسخ خود او و وکلایش به احتمال گذراندن سربازی در سپاه پاسداران برمی‌گردد، قانونی که از سال ۲۰۱۹ در قبال همه اجرایی می‌‌شود.
لغو این کنسرت نوروزی و بازگشت علیرضا قربانی به وطن با پاسخ این هنرمند همراه بود. او در پاسخ به خبر بسیاری از خبرگزاری‌های داخلی و بین‌المللی و حتی تلویزیون‌های بین‌المللی و فارسی زبان، ویدیویی در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد تا به رسم احترام و ادب و با حفظ حرمت به همه خبرگزاری‌های داخلی و خارجی و حتی تلویزیون‌های خارج از ایران، چند نکته را به صورت کوتاه و مجمل مطرح کند تا رفع نگرانی شود: «من برای اجرای کنسرت توسط ارکستر Pacific Symphony کالیفرنیا و بنیاد فرهنگی Farhang foundation به امریکا دعوت شدم و طبیعتاً بخش حقوقی و وکالت دفتر نیویورک پیگیر کارهای ویزای بنده شدند که در نهایت ویزای خودم را از کنسولگری امریکا در تورنتو دریافت کردم و در بدو مراجعه و ورود به فرودگاه تورنتو که مرز هوایی مشترک با امریکا دارد، در ورود به بخش کنترل پاسپورت، افسر مربوط طبق روال و روند عادی که وجود دارد، سؤال‌های مختلفی را چون ویزا از کجا اخذ شده، شرایط ورود چگونه است، هدف از سفر چیست، محل اقامت و... می‌‌پرسند. برای بنده هم به این صورت بود؛ البته توضیحات تکمیلی و کامل را خواستند که پاسخ داده شد ولی در نهایت این افسر مربوطه توضیح دادند که به جهت قواعد و قوانینی که وجود دارد اجازه حرکت از بخش پاسپورت کنترل به بعد را به بنده نخواهند داد و اجازه ورود به خاک امریکا با این ویزا وجود ندارد و بنابراین به نظر می‌رسد ناهماهنگی بین آنها و بخش کنسولگری که ویزا صادر کرده و این افسر وجود داشت.»قربانی با اشاره به پیگیری دفتر حقوقی و وکالتش در امریکا برای پیدا کردن دلیل اصلی اعلام کرد: «آنچه که به ذهن این عزیزان می‌‌رسد این است که از سال ۲۰۱۹ قانونی را تصویب کردند که شامل همه افراد می‌شود؛ یعنی هر کسی که به نحوی حتی مثل من که دو سال از سال ۶۹ تا ۷۱ را در سپاه بعد از دیپلم برای سربازی گذرانده باشد، از دادن ویزا و ورود به خاک امریکا منع می‌شود. این قانون به صورت عمومی در آمده و شامل همه افراد می‌شود. اکنون این نکته تنها چیزی است که به ذهن آنها می‌رسد و می‌‌تواند شامل حال ویزا شده باشد.»قربانی تمام خبرهای منتشر شده را کذب و تحریف خواند و ضمن اعلام اعاده حیثیت گفت: «لس‌آنجلس تایمز اولین جایی بود که این خبر را به صورت رسمی منتشر کرد و رسانه بسیار مهم و معتبری هم هست ولی قرار شده اصلاحیه بزنند و دفتر حقوقی پیگیر آنها هستند. یعنی اخباری چون اینکه از بخش پاسپورت کنترل گذر کردم یا اینکه من سوار هواپیما شدم و روی صندلی خودم نشستم، مأموران مرزی آمدند و مرا از هواپیما پیاده کردند یا دو تابعیتی کانادا هستم، همه نادرست است.»
او با اظهار ناراحتی و تأسف برای مخاطبانی که بلیت این کنسرت را تهیه کردند ابراز امیدواری کرد که نه تنها در امریکا بلکه در کشورهای مختلف و شهرهای مختلف ایران عاشقانه بین مردم حضور پیدا کند.
 ممانعت ورود علیرضا قربانی به امریکا باعث واکنش سخنگوی دولت شد .علی بهادری‌جهرمی در صفحه شخصی خود در توئیتر با استفاده از هشتگ «علیرضا قربانی» نوشت:‏ «دولت امریکا که سوابق روشنی در عهدشکنی و نقض موازین حقوق‌ بین‌الملل و حقوق بشر دارد، همزمان با ادعای حسن‌نیت؛ با وضع تحریم‌های جدید و ممانعت از ورود یک خواننده ایرانی به بهانه واهی، بار دیگر نشان داد در هر شرایطی با مردم ایران دشمنی می‌کند.»



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7876/31/607774/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها