صف‌آرایی زنان سینماگر علیه باج‌گیری جنسی


گروه فرهنگی: ‌ سینما در گیشه کم‌هیاهو بود و یک افشاگری سینما را در کانون توجه قرار داد. پس از اطلاعات منتشر شده از سوی یک دستیار کارگردان سینما درباره رفتار توهین‌آمیز و آزارهای جنسی یکی از بازیگران سینما که با حمایت‌های منتقدان و اهالی سینما همراه بود، زنان سینماگر یکصدا در اعتراض به خشونت علیه زنان در سینما واکنش نشان دادند. در بیانیه‌ای که توسط جمع قابل توجهی از زنان سینماگر سرشناس از جمله نیکی کریمی، هدیه تهرانی، هنگامه قاضیانی، پوران درخشنده، نگار جواهریان، هستی مهدوی، آیدا پناهنده، بهنوش طباطبایی، ترانه علیدوستی، هانیه توسلی، نرگس آبیار، تهمینه میلانی، ویشکا آسایش، پریناز ایزدیار، سحر دولتشاهی، احترام برومند، تهمینه میلانی و... منتشر شد ضمن اعلام جزئیاتی از وضعیت نامساعد فعالیت زنان در سینما تقاضای تشکیل کمیته‌ای مستقل در خانه سینما برای رسیدگی به این روایت‌ها مطرح شد.
زنان سینماگر با تأکید بر همبستگی خود در برابر خشونت و آزار جنسی اظهار داشتند: «ما زنان دست‌اندرکار سینما اینجا کنار هم جمع شده‌ایم تا به مدد این همبستگی اعلام کنیم؛ هرگونه خشونت، آزار و باج‌گیری جنسی در محیط کار از نظر ما محکوم است و برای توقف آن خواستار عواقب قانونی جدی برای متخلفین هستیم. همچنین این نابرابری جنسیتی موجود در سینمای ایران و عدم نظارتی که عرصه را برای زیاده‌خواهی و دست‌درازی افراد در جایگاه قدرت گشوده است، محکوم می‌کنیم.»
هنرمندان زن در بخش دیگری از این بیانیه با گلایه به عادی‌سازی خشونت سیستماتیک علیه زنان در محیط سینما به انفعال اصناف و اتحادیه‌ها درباره آزار جنسی و خشونت علیه زنان سینماگر اعتراض کردند.
آنها در ادامه با بیان اینکه ابتدایی‌ترین حق انسانی یعنی کار در فضایی امن و به دور از قلدری و خشونت و باج‌گیری جنسی را حق خود می‌دانیم، نوشتند: «به همین منظور تقاضای شفاف خود را از نهادهایی چون اصناف خانه سینما، سینماگران، منتقدان و مخاطبان اعلام می‌کنیم: سیستم بررسی شامل کمیته مستقل در خانه سینما متشکل از اعضایی با سلسله مراتب قدرت متفاوت اکثریت مطلق اعضا از زنان که در مورد مسأله خشونت جنسی و جنسیتی آموزش دیده باشند و با میزان مسئولیت افراد متناسب با قدرت وعاملیت آنها در هر کار گروهی آشنا باشند. کار این کمیته باید بررسی جرایمی در حوزه خشونت جنسی و جنسیتی باشد. شامل: خشونت جنسی کلامی، باج‌گیری جنسی یعنی تحمیل هر نوع ارتباط یا عمل جنسی با به گروگان گرفتن دستمزد و تهدید وضعیت شغلی فرد، قلدری و اعمال فشار روانی و ایجاد ناامنی جسمی و روانی، لمس ناخواسته، اقدام به تجاوز و تجاوز.»



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7876/31/607775/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها