اعتراف وزارت خارجه امریکا از افزایش حملات به نیروهای سنتکام پس از ترور شهید سلیمانی

خونخواهی مقاومت


گروه سیاسی/ «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه امریکا شامگاه پنجشنبه گفت پس از آنکه «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق امریکا از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد و همچنین پس از تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران و ترور «سردار قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه، ایران به توسعه برنامه هسته‌ای خود پرداخته و حملات به تأسیسات و شرکای امریکا در منطقه به طور قابل ملاحظه‌ای بدتر شده است.
وی که در کنفرانس خبری وزارت امور خارجه صحبت می‌کرد، گفت: «از سال 2012 تا2018 حملات چشمگیری به نیروهای امریکایی و تأسیسات دیپلماتیک امریکا در عراق وجود نداشت. این موضوع در سال 2018 تغییر کرد و بین سال 2019 و 2020، تعداد حملات توسط گروه‌های تحت حمایت ایران تا 400 درصد افزایش یافته که این موضوع پس از خروج از برجام و قرار دادن سپاه در لیست تحریم‌ها و ترور سلیمانی روی داده است.»
پرایس اضافه کرد: «تلاش برای سرکوب نیروهای تحت حمایت ایران بر‌ اساس راهبردی که به ارث بردیم، کارساز نبود.» وی ادامه داد: «ما می‌خواهیم شاهد این باشیم که راهبرد کارساز بوده و مؤثر باشد. ما همچنان اعتقاد داریم که بازگشت به برجام راهکاری مناسب است.» سخنگوی وزارت خارجه امریکا اضافه کرد: «تعداد اندکی از موضوعات تا نهایی شدن بازگشت به توافق باقی مانده است. اکنون مسئولیت تصمیم‌گیری بر عهده ایران است.»
این موضع رسمی وزارت امور خارجه امریکا سه نکته اساسی و مهم را با خود به همراه دارد:
1. اعتراف مجدد به شکست راهبردهای امریکا علیه ایران
مقامات امریکایی که پیش از این به صورت مکرر از «شکست مفتضحانه امریکا» در کارزار فشار حداکثری علیه کشورمان خبر داده بودند اکنون مجبور شده‌اند تا از شکست یکی دیگر از سناریوهای این کشور علیه جمهوری اسلامی ایران سخن بگویند. این نشان می‌دهد خصمانه‌ترین اقدامات ایالات متحده در برابر ایران نیز نتوانسته به نتیجه برسد و این کشور راهی جز پذیرش قدرت بزرگ منطقه‌ای و مهمی چون ایران ندارد. علاوه بر اینکه فشارهای اقتصادی و عملیات ترور منجر به تغییر رفتار کشورمان در مماشات بر سر مؤلفه‌های قدرت نشده است، نفوذ ایران به عنوان کشوری که منبع الهام بخش برای کشورهای منطقه بوده، در دایره قدرت نرم انقلاب اسلامی ایران قابل تحلیل است و سلاح واشنگتن نمی‌تواند مانع پیشروی آن شود؛ حتی در برخی مواقع سلاح امریکا اثر عکس نیز نشان می‌دهد. به عنوان نمونه دولتمردان امریکا تصور می‌کردند اقدام آنها در حذف سرداران مقاومت با استقبال ملت‌های ایران و عراق روبه‌رو شود. به همین سبب تشییع میلیونی و خیره‌کننده پیکر آنها منجر به حیرت امریکایی‌ها شد. «بری مک کافری» ژنرال چهارستاره امریکایی در مصاحبه با شبکه «ام‌اس ان‌بی‌سی» گفته بود: «ترامپ از مراسم تشییع ژنرال قاسم سلیمانی تا حد مرگ ترسید» نمی‌توان انتظار داشت این جمعیت حامی سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس ساکت بنشینند و اقدامی در مقابل قاتلان و شرکای آنها انجام ندهند. از همین رو افزایش چهارصد درصدی حمله به نیروهای امریکایی که وزارت خارجه این کشور اعلام کرده است مسأله غیرقابل تصوری نیست.
2. تلاش امریکا برای اقناع عمومی در صورت توافق احتمالی
وزارت خارجه امریکا تلاش دارد تا اقدامات گروه‌های مقاومت و مردمی کشورهای منطقه در مقابله با اشغالگران و تروریست‌های امریکایی را علاوه بر تبعات شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس به خروج امریکا از برجام نسبت دهد. واضح است که راهبرد اخراج امریکا از منطقه و تروریست شناخته شدن نیروهای سنتکام توسط گروه‌های جهادی و مقاومت منطقه ارتباطی با توافق هسته‌ای ندارد. به بیان بهتر راهبرد اخراج ایالات متحده از منطقه غرب آسیا نه با خروج امریکا از برجام اعلام و عملیاتی شده است و نه قرار است با احیای احتمالی آن، خللی در آن وارد شود. به همین دلیل به نظر می‌رسد دولت امریکا تلاش دارد برای اقناع افکارعمومی و محکوم کردن مخالفان احیای برجام در داخل کشور خود و احتمالاً عقب‌نشینی این کشور از تروریستی خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دلایلی را ارائه دهد. ناگفته پیداست قسمتی از سخنان مقامات امریکایی که عملیات نیروهای مردمی عراق را به خروج امریکا از برجام نسبت می‌دهند تنها مصرف داخلی داشته است. امریکایی‌ها همواره تلاش دارند تا اقدامات صورت گرفته علیه نیروهای سنتکام را صرفاً به جمهوری اسلامی ایران منتسب کنند و با عنوان «نیروهای نیابتی» یا «نیروهای تحت حمایت ایران» گستردگی احساسات و اقدامات ضدامریکایی در منطقه را پنهان کنند. این درحالی است که عراقی‌ها در تشییع سرداران مقاومت و همچنین تصویب قانون اخراج نیروهای امریکایی از منطقه پیشتاز بوده و خود نقشی جدی و بشدت پیشرو پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی داشته‌اند.
3. اثبات گزاره «شهید سلیمانی خطرناک‌تر از قاسم سلیمانی»
مایک پمپئو وزیر خارجه وقت ایالات متحده امریکا چند روز بعد از عملیات تروریستی این کشورعلیه فرمانده سپاه قدس کشورمان به ایراد سخنرانی با عنوان «احیای بازدارندگی؛ نمونه ایرانی» پرداخت و مدعی شد که ترور ژنرال سلیمانی بازدارندگی امریکا در برابر ایران را متوازن کرده است. این ادعای امریکا تنها چند روز بعد از شهادت سردار سلیمانی و حمله موشکی به پایگاه مهم و راهبردی امریکا در منطقه سست بودن خود را نشان داد. موشک باران پایگاه عین الاسد نشان داد که ایران این اقدام جنایتکارانه را بدون پاسخ رها نخواهد کرد. پایگاه خبری تحلیلی «نشنال اینترست» در گزارشی که همزمان با دو سالگی جنایت امریکا منتشر کرده بود به این واقعیت اشاره کرد و نوشت: «با توجه به افزایش تصاعدی انجام حملات علیه نیروهای امریکایی مستقر در عراق و منطقه پس از ترور ژنرال سلیمانی، این ادعای مایک پمپئو که این موضوع (ترور سردار سلیمانی) بار دیگر معادله بازدارندگی در روابط ایران و امریکا را متعادل کرد و مانع از انجام حملات بیشتر علیه نیروها و منافع امریکا شد، سست بودن خود را کاملاً نشان داد. ایران نه تنها به ترور ژنرال سلیمانی از طریق حمله موشکی گسترده پاسخ داد بلکه عملاً راهبرد اساسی خود را بر پایه اخراج کامل نیروهای امریکایی از منطقه تعریف کرد. باید پذیرفت که ترور ژنرال سلیمانی و ابومهدی المهندس، بیش از آنکه به تقویت منافع امریکا در منطقه و جهان ختم شود، عملاً امریکا را در موقعیت به مراتب خطرناک‌تری در مقایسه با زمان حیات این دو فرمانده وارد کرده است. در شرایط کنونی، امریکا بخش قابل توجهی از توان خود را معطوف به حراست از پایگاه‌های نظامی‌اش در خاک عراق و همچنین حفاظت از جان نظامیان خود می‌کند. جدای از اینها، اوج‌گیری تنش‌های امنیتی در داخل عراق نیز در سطحی کلان، منافع امریکا را عمیقاً به خطر انداخته است.» واقعیات میدانی نشان می‌دهد که جمله «شهید سلیمانی از سردار سلیمانی خطرناک‌تر است» نه یک شعار که یک مسأله عینی و قابل ملاحظه است. در همین خصوص نشنال اینترست نوشته بود ژنرال سلیمانی و ابومهدی المهندس، از کاریزما و کنترل قابل توجهی بر گروه‌های شبه نظامی در عراق برخوردار بودند و همین مسأله می‌توانست فضایی قابل پیش‌بینی را در عراق و متعاقباً برای نیروهای امریکایی ایجاد کند. اکنون امریکایی‌ها با طیفی از گروه‌های شبه نظامی روبه‌رو هستند که برخی از آنها به صورت مستقل کار می‌کنند و با تمام توان، نیروهای امریکایی را هدف حملات خود قرار می‌دهند.
همه این موارد گویای این واقعیت است که اعتراف امریکا به افزایش چشمگیر حملات به نظامیان این کشور در عراق شکستی جدید را در پرونده تقابل این کشور با گفتمان مقاومت و انقلاب اسلامی در منطقه ثبت کرده است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7876/5/607808/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها