خبرخوش رئیس‌جمهور به مردم

بدهی دولت قبل تسویه شد


رئیس‌‌جمهور در پیام نوروزی تأکید کرد:
قرن پانزدهم‌؛ قرن ایران اسلامی و عصر نقش‌آفرینی فعال مردم

گروه سیاسی/ رئیس جمهور که در آخرین جلسه هیأت دولت در سال گذشته تأکید کرده بود «دستگاه‌های اجرایی به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که در تعطیلات نوروزی وقفه‌ای در کارهای ضروری مردم ایجاد نشود» خود پیشگام این رویکرد بود. وی دوم فروردین از مجتمع بازتوانی جانبازان اعصاب و روان بازدید کرد و سوم فروردین هم نخستین جلسه هیأت دولت در سال 1401 برگزار شد. حسن ختام برنامه‌های نوروزی دولت، سفر سه روزه به خراسان رضوی در روزهای 10، 11 و 12 فروردین بود. این برنامه‌ها اما از آخرین روزهای سال گذشته آغاز شد؛ رئیس جمهور 29 اسفند سال گذشته در سفر یک روزه به خوزستان، هم آخرین تدابیر دولت برای رفع نیازهای خرمشهر را بررسی کرد و هم از مراکز اورژانس و هم مرکز کنترل ترافیک بازدید کرد. 6 فروردین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، 7 فروردین دومین جلسه هیأت دولت در سال جدید و 8 فروردین هم جلسه کارگروه رفع فقر مطلق به ریاست آیت‌الله رئیسی برگزار شد. رئیس‌جمهور همچنین نهم فروردین با حضور در شهر جدید پردیس، دستور ویژه برای تسریع در تکمیل واحدهای مسکن مهر را صادر کرد.
 سفر رئیس جمهور به خراسان رضوی
هجدهمین سفر استانی کاروان دولت مردمی، دهم فروردین با ورود به مشهد مقدس آغاز شد. نخستین برنامه این سفر، دیدار صمیمانه با خانواده‌های شهدا  بود.  به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری در دومین روز سفر، آیت‌الله رئیسی با حضور در پالایشگاه شهید ‌هاشمی‌نژاد سرخس دستور آغاز «عملیات اجرایی فاز دوم ذخیره‌سازی گاز شوریجه D» را صادر کرد و سپس با حضور در مجتمع گوگردی شهید سلیمانی گنبدلی دو کارخانه از ۴ کارخانه این مجتمع را افتتاح کرد.
تسویه بدهی
رئیس جمهور در دیدار با جمعی از علما و روحانیون نیز  با یادآوری داغدارشدن روزانه بیش از ۷۰۰ خانواده به علت کرونا در کشور و کمبود کالای اساسی و کسری بودجه سنگین در ابتدای استقرار دولت سیزدهم، اظهار داشت: با وجود شرایط جنگی در منطقه، امروز در زمینه ذخایر کالاهای اساسی هیچ گونه مشکلی در کشور وجود ندارد اما حرکت اصلی ما به سمت استقلال در تأمین کالاهای اساسی و محصولات کشاورزی مورد نیاز کشور است، سمت‌ و سوی حرکت ما حرکت راهبردی است تا الگوی کشت را عوض کنیم و کشور استقلال کشاورزی پیدا کند. رئیسی با اشاره به کسری بودجه ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی در سال گذشته، افزود: به تعبیر رهبر معظم انقلاب کسری بودجه ام‌المصائب است و ما توانستیم بدون مبتلا شدن به چاپ پول، استقراض از بانک مرکزی و بالابردن پایه پولی کشور این شرایط را بگذرانیم.
این سخنان رئیس جمهور در حالی مطرح شد که وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در گفت‌وگو با ایرنا خبر داده بود: دولت مردمی در حالی در ابتدای شهریورماه سال ۱۴۰۰، شروع بکار کرد که نه تنها بخش زیادی از ظرفیت انتشار اوراق و استقراض دولت استفاده شده بود بلکه ۵۴ هزار میلیارد تومان تنخواه نیز در ماه‌های ابتدایی سال به مصرف رسیده بود و کسری بودجه بزرگی که از ابتدا در دل قانون بودجه وجود داشت، فشار سنگینی را برای تأمین هزینه‌های جاری و عمرانی دولت ایجاد می‌کرد. خاندوزی تأکید کرد: با این حال در ۲۹ اسفند دولت موفق شد بدهی دولت قبل به بانک مرکزی را تسویه کند.
تحقق رشد اقتصادی پنج درصدی
رئیس‌جمهور در مورد بودجه ۱۴۰۱ نیز، گفت: سال گذشته رشد اقتصادی کشور 4 دهم درصد بود در حالی که برآوردهای موجود حاکی از تحقق رشد اقتصادی 5 درصدی در سال ۱۴۰۰ است و برنامه ما برای سال ۱۴۰۱ هم رشد هشت درصدی است. رئیسی افزود: کشور در وضعیتی بود که برخی در جلسات می‌گفتند اگر کسی بتواند ۲۰۰ هزار بشکه نفت بفروشد او را وزیر نفت می‌کنیم اما امروز شرایط فروش نفت به قبل از تحریم‌ها رسیده و پول فروش نفت نیز به کشور باز می‌گردد.
رشد تجارت تا 100 میلیارد دلار
وی با اشاره به وضعیت تجارت کشورمان در منطقه، ادامه داد: حجم تجارت خارجی غیرنفتی کشور در سال گذشته به ۱۰۰ میلیارد دلار رسید که بخشی از آن به خاطر استفاده از ظرفیت همسایگان بود. برخی فکر می‌کردند این ظرفیت را در دنیا فقط سه یا چهار کشور دارند که مدعی عالم هستند و ارتباط با دنیا فقط در همین چند کشور خلاصه می‌شود اما این طور نیست. خیلی وقت‌ها همسایگان مورد توجه قرار نگرفته‌اند، مبنای این حرف این است که پس از سفری که به تاجیکستان داشتم مراودات تجاری ما با این کشور چهار برابر شد و سهم ما از بازار منطقه خیلی بالاتر از این است. رئیس‌جمهور گفت: در زمان تحویل بودجه به مجلس هم گفتیم این بودجه فارغ از مذاکرات است زیرا قرار است ما روی پای خودمان بایستیم و به داشته‌های خودمان اعتماد کنیم.
پرهیز دولت از حواشی و تشریفات
رئیسی افزود: اینکه به برخی مطالب رسانه‌ها نمی‌پردازم برای این است که بسیاری از دولت‌ها و مجالس، گرفتار حاشیه‌ها شدند. امروز یکی از ترفندهای دشمن این است که ما را گرفتار حاشیه کند، اگر گرفتار حاشیه شویم از متن که اساس آن رفع گرفتاری مردم است، باز می‌مانیم. نشست با فعالان زیست‌بوم دانش‌بنیان دیگر برنامه رئیس جمهور بود. آیت الله رئیسی همچنین در نشستی با جمعی از فعالان فرهنگی و اجتماعی خراسان رضوی با تأکید بر اینکه سفرهای استانی دولت به‌دور از تشریفات است، تصریح کرد: ما از فرودگاه مستقیم به کارخانه و پروژه‌های نیمه تمام برای حل مشکلات می‌رویم و سفرهای دولت از اقدامی تشریفاتی به سفرهای کاری تبدیل شده است، روش دولت پرهیز از تشریفات است. رئیس جمهور همچنین گفت: پژوهش در موضوعاتی مانند نظام بانکی، مالیات، بیمه، واردات و صادرات و رمز ارزها موجب بازگشایی گره‌ها می‌شود. رئیس جمهور درباره بعضی انتقادات مطرح شده در خصوص دخالت برخی افراد در انتصابات استانی و اداره استان‌ها، تأکید کرد: من صریحاً چندین بار و از جمله اخیراً در جلسه با استانداران گفتم تحت تأثیر شخص، نهاد یا جایگاهی قرار نگیرند، چرا که قابل قبول نیست. رئیس جمهور بر ضرورت رعایت عفاف و حجاب در جامعه تأکید کرد و گفت: قریب به ۲۸ دستگاه در موضوع عفاف و حجاب مسئولیت دارند و کار فرهنگی در زمینه حجاب تقدم بر کار قهری دارد.

رئیس‌‌جمهور در پیام نوروزی  عنوان کرد
قرن پانزدهم‌؛ قرن ایران اسلامی و عصر نقش‌آفرینی فعال مردم

رئیس‌‌جمهور در پیام نوروزی خود که از مسجد جامع خرمشهر ایراد شد، اظهار کرد: در نگاه کلی قرن چهاردهم، قرن انقلاب اسلامی ملت عزیز ایران بود و این انقلاب در تاریخ درخشان خواهد ماند. إن‌شاءالله قرن آینده، قرن ظهور و اعتلای تمدن اسلامی-ایرانی برآمده از انقلاب شکوهمند اسلامی باشد.  رئیس‌جمهور با اشاره به محل ایراد پیام نوروزی، یعنی مسجد جامع خرمشهر، گفت: به ملت عزیز و قهرمان ایران! اینجا نماد ایستادگی شماست: مسجد جامع خرمشهر. در هشت سال جنگ تحمیلی، شرق و غرب عالم در یک جبهه واحد در برابر استقلال‌خواهی ایران صف کشیده بودند، اما امروز برای تعامل با ایران با یکدیگر رقابت می‌کنند. این عظمت ملت بزرگ ایران است. وی با بیان اینکه ملت ایران از گردنه‌های سخت عبور کرد؛ البته همچنان از کِید دشمن غافل نیست، افزود: قرن پانزدهم، قرن نقش‌آفرینی فعال ملت ایران، یا به عبارت روشن‌تر بگویم، قرن ایران اسلامی است. همه اقوام ایرانی اعم از فارس، لر، کرد، آذری، بلوچ، عرب و ترکمن، همه در خدمت به این آرمان ملی حرکت می‌کنند. همه ما یک خانواده هستیم با یک سرنوشت مشترک؛ خانواده ایرانی. رئیس‌جمهور اشتغال را مسأله نخست دولت در سال جاری دانست و افزود: بدون تردید امسال ملت ایران نتیجه استقامت و ایستادگی خود را خواهد دید؛ کمااینکه در گذشته نیز نتایج استقامت و مقاومت آنها روشن شده است.





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7876/1/607814/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها