ایران درقطر با انگلیس، امریکا و برنده پلی‌آف اروپا رقابت می‌‌کند

ایران در سیاسی‌ترین گروه جام جهانی


گروه ورزشی / بالاخره انتظارها به سر رسید و تیم ملی فوتبال ایران حریفانش در جام جهانی 2022 قطر را شناخت. با قرعه‌ای که عادل احمد در مرکز همایش‌های دوحه از گوی بیرون آورد، مشخص شد که ایران در گروه B جام جهانی 2022 با تیم‌های انگلیس و امریکا همگروه شده است و دیگر تیم این گروه نیز از میان تیم‌های حاضر در پلی‌آف 3 (برنده اسکاتلند - اوکراین/ ولز) مشخص خواهد بود تا به این ترتیب یکی از سیاسی‌ترین گروه‌های جام جهانی شکل بگیرد. تیم ملی در نخستین مسابقه‌اش باید ساعت 19:30 دوشنبه 30 آبان به مصاف انگلیس برود و بازی دومش را هم ساعت 16:30 جمعه 4 آذر برابر برنده پلی‌آف برگزار خواهد کرد. تیم ملی در آخرین مسابقه هم باید ساعت 22:30 سه‌شنبه 8 آذر به مصاف امریکا برود. روزی که سالروز حماسه ملبورن است و تیم کشورمان توانست با تساوی 2-2 مقابل استرالیا به جام جهانی 1998 صعود کند و حالا باید یک بازی تاریخی دیگر را در این روز برگزار کند. گفتنی است به خاطر حمله روسیه به اوکراین، بازی اوکراین و اسکاتلند به تعویق افتاد و اگرچه هنوز زمان برگزاری این بازی‌ها مشخص نشده اما قرار است هر دو بازی، ژوئن 2022 – 11 خرداد تا 10 تیر – برگزار شود و باید دید سومین همگروه تیم ملی، کدام یک از این سه تیم اروپایی خواهد بود.
آشنایی با رقبای ایران در جام جهانی
انگلیس: ایران در شرایطی برای اولین بار با انگلیس در جام جهانی دیدار می‌‌کند که این تیم به عنوان سرگروه گروه B تنها تیمی است که در این گروه سابقه قهرمانی در جام جهانی را دارد. سه شیرها که شانزدهمین حضور خود را تجربه می‌‌کنند، در سال ۱۹۶۶ موفق شدند در خانه عنوان قهرمانی را به دست بیاورند. انگلیس در سال ۱۹۹۰ نیز به مقام چهارمی دست یافت و این عنوان در دوره قبلی تکرار شد. انگلیس تنها 3 بار در سال‌های ۱۹۵۰، ۱۹۵۸ و ۲۰۱۴ در دور گروهی از مسابقات حذف شد اما در الباقی مسابقات توانست حداقل یک مرحله را پشت سر بگذارد. انگلیس تنها یک بار در دور گروهی جام جهانی ۱۹۸۲ با نمایندگان آسیا همگروه شد و توانست با یک گل از سد کویت بگذرد. ایران 8 دیدار در جام جهانی برابر تیم‌های اروپایی تا به حال داشته که ۶ باخت و ۲ تساوی به دست آمده و انگلیس نهمین رقیب ما از قاره سبز خواهد بود.
امریکا: ایالات متحده برای یازدهمین بار به جام جهانی صعود کرده است. آنها تا به اینجا ۶ بار از دور گروهی صعود کرده‌اند و 4 بار در همان مرحله اول کنار رفته‌اند. این تیم در دوره قبلی حاضر نبود و بعد از یک دوره غیبت به جام جهانی صعود کرد. آنها بعد از سال ۱۹۹۸ برای دومین بار با ایران همگروه شده‌اند. بازی سال ۹۸ با برتری 2-1 ایران به اتمام رسید تا یکی از دو برد تاریخی ایران در جام جهانی مقابل یانکی‌ها به ثبت رسیده باشد. ما برای سومین بار با نمایندگان کوناکاکاف رقابت خواهیم داشت. یک برد و یک باخت برای ما پیش از این حاصل شده است. امریکا بعد از پرتغال به دومین رقیب تکراری ما در تاریخ جام جهانی تبدیل می‌‌شود. امریکا در جام جهانی ۱۹۳۰ به نیمه نهایی رسید و در سال ۲۰۰۲ نیز تا یک چهارم نهایی پیش رفت. آخرین حذف این تیم در دور گروهی به سال ۲۰۰۶ بازمی‌‌گردد. امریکا در سال ۲۰۰۲ نیز با کره میزبان بازی کرد و به تساوی 1-1 رسید تا در دو جدال قبلی با نمایندگان آسیا برنده نشده باشد.
نظر سرمربیان انگلیس و امریکا
گرت ساوت‌گیت، سرمربی انگلیس، درباره قرعه گروه B گفت: «امریکا و ایران تیم‌هایی هستند که از سال‌های دور با هم بازی نکردند و تیم سوم ناشناخته است اما دربی احتمالی بریتانیا را رقم می‌زند. ما باید از گروه صعود کنیم. هدف اول ما صعود از گروه است. در این شرایط، تمام افکار ما با مردم اوکراین است و باید ببینیم چه اتفاقی برای آنها رخ می‌‌دهد. اکثر تیم‌های اول از گروهی که به دست می‌آورند راضی هستند. تیم‌هایی با رتبه بالا در گلدان دو وجود دارند. ایالات متحده امریکا تیم جالبی است. آنها بازیکنان بسیار خوبی دارند و ما می‌‌دانیم که آنها می‌‌توانند چه توانایی‌هایی داشته باشند.» گِرگ برهالتر، سرمربی امریکا هم بعد از قرعه‌کشی گفت: «ما فکر می‌‌کنیم در گروه خوبی افتادیم. هر حریفی در جام جهانی دشوار است. بازی با انگلیس، بازی هیجان‌انگیزی است، ایران حریف متفاوتی برای ماست که در مقدماتی عملکرد خوبی داشت و پس از آن باید منتظر باشیم تا حریف سوم خود را ببینیم. به طور کلی من از گروه راضی و برای شروع هیجان‌زده هستم. ما اخیراً در یک بازی دوستانه با ولز بازی کردیم و اسکاتلند را می‌‌شناسیم. ساوت‌گیت همیشه در کنار من بوده و به من مشاوره می‌داد. وقتی برای اولین بار کار را شروع کردم، به او به عنوان یک مربی نگاه می‌کردم و حالا مشتاقانه منتظرم تا با او رقابت کنم.»

بــــرش
اسکوچیچ: توانایی صعود از مرحله گروهی  را داریم

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران پس از همگروهی کشورمان با انگلیس، امریکا و برنده دیدار پلی‌آف گروه دوم گفت: «گروه بهترین است یا بدترین؟ (به شوخی) همه تیم‌ها در جام جهانی خوب هستند. در گروه ما انگلیس تیم خوبی است اما سایر تیم‌ها نیز جنگنده هستند.» دراگان اسکوچیچ در مورد اینکه آیا تیم ملی با این قرعه می‌تواند از گروهش صعود کند، گفت: «تلاش می‌کنیم. همیشه می‌گوییم ما امیدوار هستیم و به اندازه کافی تیم خوبی هستیم. باید تلاش کنیم برای اولین بار این اتفاق بیفتد. حریفان بازیکنان بزرگ‌تری دارند اما بازیکنان ما هم می‌خواهند توانایی‌های خود را نشان بدهند. ما می‌خواهیم نسبت به قبل نتیجه بهتری بگیریم و از گروه‌مان صعود کنیم. من هم این رؤیا را دارم. هدف من و بازیکنانم است و انگیزه زیادی داریم.» او درخصوص اینکه آیا می‌داند رابطه ایران و امریکا چگونه است، گفت: «به این مسائل اهمیتی نمی‌دهم و فقط درباره فوتبال فکر می‌کنیم. البته داستان‌هایی در این بین وجود دارد اما به آن فکر نمی‌کنیم.» سرمربی ایران درباره اینکه ترجیح می‌دهد از بین ولز، اسکاتلند و اوکراین کدام تیم به جام جهانی صعود کند، توضیح داد: «کیفیت همه تیم‌ها یکسان است. اسکاتلند، ولز و انگلیس از فوتبال مشابهی می‌آیند. منتظر باشید تا ببینیم چه پیش می‌آید و کدام تیم صعود می‌کند.» اسکوچیچ درخصوص شناخت خود از گرت ساوت‌گیت، سرمربی انگلیس، گفت: «بله او را می‌شناسم. فوتبال انگلیس را از دیگر حریفان بهتر می‌شناسیم و در این لحظه می‌خواهیم توانایی‌های خود را در میدان نشان بدهیم. حریفان را در روزهای آینده بهتر خواهیم شناخت.» او در مورد اینکه بازی ایران و امریکا یک دیدار خاص است، گفت: «قسم می‌خورم هر بازی در جام جهانی ویژه است. گفتم این فوتبال است و به مسائل دیگر هم توجهی ندارم.» با این حال اسکوچیچ درباره حالت دیپلماتیک داشتن گروه ایران، چنین واکنشی داشت: «من مربی فوتبال هستم و تمرکزم روی فوتبال است. سیاستمدار نیستم.»



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7876/1/607818/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها