گزارش «ایران» از وضعیت استان‌های شمالی پس از اجرای دستور رئیس جمهور برای آزاد‌سازی حریم قانونی سواحل

نوروز بدون حصار در سواحل خزر


شیما جهانبخش
خبرنگار
بهار امسال سواحل خزر دیگر حیات خلوت برخی افراد نبود و مسافرانی که راهی استان‌های شمالی شده بودند بالاخره بعد از سال‌ها پایشان به بسیاری از سواحل باز شد. این اتفاق به‌دنبال فرمان رئیس‌جمهور مبنی بر آزاد‌سازی سواحل افتاد تا در ایام نوروز مسافران و میهمانان بهاری استان‌های شمالی دسترسی راحت تری به سواحل داشته باشند. هر چند براساس مشاهدات میدانی خبرنگار «ایران» و اذعان مسافران نوروزی با وجود دسترسی آسان به سواحل نسبت به سال‌های قبل هنوز هم در برخی مناطق ساحلی از جمله فرح‌آباد ساری مردم تنها با پرداخت حق ورودی می‌توانستند به ساحل بروند و از طرفی در بسیاری از حریم‌های آزاد شده بی‌نظمی‌هایی وجود داشته و خدمات رفاهی لازم برای مسافران فراهم نبوده است اما برداشتن قدم اول از سوی مسئولان برای مردم بسیار دلگرم کننده بوده است. «علی نظری» یکی از مسافران تهران که سواحل مازندران را برای سفر نوروزی خود انتخاب کرده است در این باره می‌گوید: در سال‌های گذشته می‌دیدیم که بیشتر سواحل تصرف شده بود و مردم اجازه استفاده از آن را نداشتند اما امسال به‌دنبال دستور رئیس جمهور و آزاد شدن سواحل توانستیم راحت‌تر به دریا برویم ، البته مبلغ 10 هزار تومان برای ورود هر خودرو به ساحل در نظر گرفته شده بود.
وی ادامه می‌دهد: متأسفانه خودروها بدون هیچ نظارتی تا نزدیکی سواحل می‌آمدند و برخی از آنها آرامش خانواده‌ها را بر هم زده بودند. ما انتظار داشتیم حالا که دست متصرفان از سواحل کوتاه شده نظارت بیشتری وجود داشته باشد.
مردم هم باید در برابر نگهداری از سواحل مسئول باشند
اکرم دانا نیک سرشت هم که از مشهد به ساری آمده بود با ابراز خرسندی از دسترسی آسان به ساحل گفت: در اخبار شنیده بودیم که امسال سواحل برای استفاده مردم آزاد شده و همین موضوع هم باعث شد بعد از 2 سال خانه نشینی به خاطر کرونا راهی شمال شویم تا هم آب و هوایمان عوض شود و هم بتوانیم دریا را از نزدیک ببینیم. حالا که این فرصت برای مردم مهیا شده مردم هم باید خود را در برابر نگهداری از سواحل مسئول بدانند.
این مسافر با تأکید بر اینکه آزادسازی سواحل به طور کامل مشهود است، افزود: متأسفانه برخی از مردم هم حقوق دیگران را رعایت نمی‌کنند. در شرایطی که بیشتر مسافران خانواده هستند برخی افراد با سگ‌گردانی در سواحل آرامش آنها را بر هم می‌زدند و موجب وحشت شده بودند. برخی دیگر هم ماشین‌های خود را تا یک قدمی ساحل آورده  و زباله‌های زیادی را در آنجا ریخته بودند. دیدن این صحنه‌ها اصلاً خوشایند نبود و شیرینی دسترسی به ساحل را برایمان تلخ کرده بود.
ثبت 14 میلیون شب اقامت نوروزی در مازندران
با وجود تمام این کمبود‌ها «مهدی ایزدی» سرپرست اداره کل میراث فرهنگی مازندران از ثبت 14 میلیون شب اقامت از سوی مسافران در این استان خبر داد و گفت: در 2 سال گذشته به علت شیوع کرونا مسافرت‌ها تا حدی به استان کاهش یافته بود اما امسال شاهد افزایش 51 درصدی میزان تردد در جاده های استان بوده‌ایم، البته درست است که کاهش محدودیت‌های کرونایی به‌دنبال پوشش سراسری واکسیناسیون، دلیل اصلی افزایش سفرها بوده اما نمی‌توان از نقش آزاد‌سازی سواحل از گلوگاه تا رامسر چشم پوشی کرد. وی با تأکید بر اینکه آزاد‌سازی سواحل در بیشتر 480 کیلومتر نوار ساحلی مازندران انجام شده است، می‌افزاید: با تأکید رئیس‌جمهور مبنی بر آزاد‌سازی سواحل و پیگیری‌های استاندار، بخش اعظم سواحل استان آزاد شده و در اختیار مردم قرار گرفته‌اند اما به این نکته توجه داشته باشید که ما در ابتدای راه هستیم و هنوز مدیریت یکپارچه‌ای در این زمینه وجود ندارد. البته با دستور استاندار بنا شده طرح جامع توسعه گردشگری ساحلی در استان تهیه شود تا بتوانیم طرح‌های گردشگری را در سواحل اجرا کنیم. در حال حاضر کارشناسان بخش‌های مختلف در حال تهیه این طرح هستند و اداره میراث فرهنگی هم بعد از تصویب این طرح مجوز احداث تجهیزات گردشگری را بسرعت صادر خواهد کرد. در نظر داریم با اجرای این طرح در نواحی آزاد شده در کنار ایجاد جاده ساحلی، تمام امکانات و خدمات رفاهی را در اختیار گردشگران بگذاریم.
سواحل آزاد شده رایگان در اختیار مردم قرار گرفت
ایزدی در خصوص گلایه‌های مسافران مبنی بر اخذ ورودی در برخی مناطق ساحلی خاطرنشان کرد: تمام بخش‌های آزاد شده بدون دریافت هیچ گونه مبلغ ورودی در اختیار مردم قرار گرفته و خود استاندار دستور مؤکد داده بودند در مناطق آزاد شده هیچ پولی برای ورودی از مردم دریافت نشود و این امر هم محقق شده است. لازم است بگویم برخی مناطق که مبلغ ورودی از مسافران دریافت شده به این دلیل بوده که این مناطق در ادوار گذشته برای استفاده عموم به بخش خصوصی واگذار شده بوده در غیر این صورت در مناطق آزاد شده هیچ مبلغی از مسافر دریافت نشده است. در واقع همه مردم حق دارند به آسانی و با امنیت کامل از دریا و ساحل استفاده کنند و هیچ استثنایی برای آزادسازی ساحلی وجود ندارد.
طرح جامع گردشگری ساحلی بزودی تهیه می‌شود
«سیدمحمود حسینی‌پور»، استاندار مازندران هم در گفت‌وگو با «ایران» از اجرای موفقیت‌آمیز طرح آزادسازی حریم ۶۰ متری سواحل در استان خبر داد و گفت: آزاد‌سازی سواحل، امسال فرصتی را برای مسافران نوروزی و شهروندان فراهم کرد تا بتوانند بدون دغدغه از دریا بهره‌مند شوند. در واقع ما تلاش کرده‌ایم با آزاد‌سازی سواحل زمینه استفاده از ظرفیت‌های موجود بویژه در بخش خصوصی را فراهم کنیم. در این زمینه بنا شده دهیاری‌ها و شهرداری‌ها هم پای کار باشند.
استاندار مازندران با تأکید بر اینکه افزایش بهره‌وری از سواحل از نکات دارای اهمیت این طرح بوده است، خاطرنشان کرد: ۱۵ شهرستان، از ۲۲ شهرستان مازندران دارای شهرهای ساحلی هستند و با توجه به آزادسازی این مناطق امسال شاهد حضور بیشتر مسافران در بخش‌های ساحلی بوده‌ایم. البته تنها مدت کمی از اجرای این طرح گذشته و ما تلاش داریم با تهیه طرح جامع توسعه گردشگری ساحلی بتوانیم شاهد توسعه گردشگری و رشد این صنعت در استان باشیم. وی افزود: ایجاد پیاده‌روها، مبلمان ساحلی و فضای سبز در مسیر ساحل، بویژه ایجاد طرح‌های ورزشی و دوچرخه‌سواری در سواحل از برنامه های آتی است که به جدیت قرار است از سوی شهرداری‌ها دنبال شود تا مسافران بهره کامل را از این مناطق ببرند.

نیم نگاه

استاندار مازندران در گفت‌وگو با «ایران»: ۱۵ شهرستان از ۲۲ شهرستان مازندران دارای  شهرهای ساحلی  هستند و  با توجه به آزادسازی این مناطق امسال شاهد حضور بیشتر مسافران در بخش‌های ساحلی بوده‌ایم.  البته تنها مدت کمی از اجرای این طرح گذشته و ما تلاش داریم با تهیه طرح جامع توسعه گردشگری ساحلی بتوانیم  شاهد توسعه گردشگری و رشد این صنعت در استان باشیم




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7878/21/608024/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها