از بازگشت یکشنبههای دانشجویی تا نیمبها شدن بلیت سینما
گروه فرهنگی: همیشه در ماه مبارک رمضان مجموعههای فرهنگی و هنری از قبیل سالنهای سینما و تئاتر امکانات ویژهای را برای مخاطبان در نظر میگیرند که امسال نیز در حوزه سینما و تئاتر برنامههایی در این خصوص در نظر گرفته شده است. بر این اساس، اولین جلسه شورای صنفی نمایش سال ۱۴۰۱ دیروز با حضور اعضا و مدیرکل نظارت بر نمایش سازمان سینمایی تشکیل شد. در این جلسه مصوب شد که بلیت سینماها در سراسر کشور همه روزه تا ساعت ۱۹ نیم بها باشد و البته مقرر شد امسال طرح اکرانهای سینمایی افطار تا سحر اجرا نشود. ضمن اینکه مصوب شد کمیتهای سه نفره جهت رسیدگی به تخلفات اکران نوروزی تشکیل شود و تصمیمات این کمیته فصلالخطاب و لازمالاجرا هستند. همچنین مرتضی شایسته سخنگوی شورای صنفی نمایش در گفتوگو با ایرنا در مورد لیست فیلمهای منتخب برای اکران عید فطر، تصمیمگیری و اعلام این اسامی را منوط به جلسه هفته آینده شورای صنفی نمایش دانست.
تخفیف برای دانشجویان
روابط عمومی تئاتر شهر هم اعلام کرد بلیت نمایشهای به صحنه رفته در تالارهای مختلف مجموعه تئاتر شهر روزهای یکشنبه هر هفته برای دانشجویان تمامی رشتههای تحصیلی با 50 درصد تخفیف ارائه خواهد شد. بر اساس برنامهریزیهای انجام گرفته دانشجویان تمامی رشتههای تحصیلی روزهای یکشنبه هر هفته میتوانند با مراجعه حضوری به گیشه تئاتر شهر و ارائه کارت دانشجویی خود از تسهیلات تخفیف 50 درصدی بلیت آثار نمایشی به صحنه رفته در این مجموعه بهرهمند شوند. نمایشهای «دکتر نون زنش را بیشتر از دکتر مصدق دوست دارد» به نویسندگی شهرام رحیمیان و کارگردانی هادی مرزبان در تالار اصلی، «هملت پشتکوهی» به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم پشتکوهی در تالار چهارسو، «خُماری» به نویسندگی و کارگردانی امین بهروزی در تالار قشقایی و «بیخوابی» به نویسندگی و کارگردانی سعید هاشمیپور در تالار سایه هم اکنون در این مجموعه میزبان مخاطبان تئاتر هستند. این برنامه چندسالی بود به دلایلی متوقف شده بود و یکشنبههای دانشجویی تئاتر شهر داشت کمکم فراموش میشد که حالا دوباره روابط عمومی تئاتر شهر اعلام کرده که این یکشنبهها روی روال اجرا افتاده و دانشجویان میتوانند از این امکان استفاده کنند.
ناگفتههایی از مراسم «اسکار 2022»
پیروزی ناشنوایان شکست پر سر و صداها
وصال روحانی
خبرنگار
پرسر و صداترین واقعه مراسم اهدای جوایز اسکار 2022 «سیلی»ای بود که ویل اسمیت بازیگر معروف و سیاهپوست امریکایی بهصورت کریس راک مجری این آیین به سبب توهین وی به همسرش نواخت ولی واقعیت امر این است که اتفاقات بسیار مهمتری هم به لحاظ کیفی و مضمونی و هم به لحاظ حرکاتی که در کل جوامع هنری ایجاد کردند، روی دادند.
از پیشتازان کاندیدایی تا فیلم پیروز
در حالی که فیلمهای «قدرت سگ» با 12 کاندیدایی و «بلفاست» و بازسازی «داستان وست ساید» با 7 نامزدی پیشتاز صف شانسداران فتح این جوایز نشان میدادند و «کوچه کابوسوار» و «تراژدی مکبث» هم به ترتیب با چهار و سه کاندیدایی داعیههایی در سر داشتند، عنوان بهترین فیلم نه به آنها بلکه به «کودا» (coda) رسید که اگرچه سه کاندیدایی داشت اما به نظر میرسید فقط برای شاخه برترین بازیگر نقش دوم مرد و سناریویش اسکار بگیرد. چیزی که آکادمی علوم سینمایی و هنرهای تصویری البته آن را رعایت کرد و هم تروی کوتسور ناشنوا را صاحب اسکار نقش دوم مرد کرد و هم شیان هدر را به فتح مجسمه طلایی بهترین سناریوی اقتباسی نایل ساخت اما در کنار آن اسکار برترین فیلم سال را نیز به این کار احساسبرانگیز اختصاص داد.
فیلمی که درباره یک زن و مرد ناشنوا و مشکلات حاد آنها در راه برقراری ارتباطی موفق با وابستگانشان است که برخلاف آنها سالم و عادی هستند و هم تکلم میکنند و هم میتوانند حرفهای دیگران را بشنوند.
فیلم برتری که اول نشد
فیلم فضایی و علمی-تخیلی «دون» (Dune) با کسب شش اسکار در مراسم اهدای نود و چهارمین دوره این جوایز به ظاهر برنده اصلی و بزرگ این آیین بود، بخصوص که این فیلم در روز 19 بهمن 1400 هم که زمان اعلام فهرست کاندیداها بود با کسب 10 نامزدی رتبه دوم جدول را مال خود کرده بود اما واقعیت امر این است که اکثر قریب به اتفاق این مجسمهها در شاخههای درجه دوم و بخصوص قسمتهای فنی حاصل آمد و نه در شاخههای اصلی و مضمونی و به تبع آن ارزشی کمتر از اسکارهای کم شمارتری داشتند که سهم فیلمهای «کودا» و «چشمهای تامیفی» شد. بازنده بزرگ توزیع اسکارهای 2022 را باید «بلفاست» تلقی کرد که فیلمی زندگینامهای و سیاسی از کنت برانای بریتانیایی است و دوران کودکی خود او را به تصویر میکشید و از رنجهای او و خانوادهاش که مجبور شدند ایرلند شمالی و شهر بلفاست را که زادگاه آنها و غرق در مبارزات نظامی و سیاسی به قصد کسب استقلال و رهایی از یوغ حکومت مرکزی لندن بود ترک گویند و به گوشهای امنتر از انگلیس کوچ و همان جا مأوا کنند و مبارزات سازمان نظامی-سیاسی موسوم به «ارتش جمهوریخواه ایرلند» را فقط از دور نظاره کنند. از آنجا که «قدرت سگ» یک وسترن Revisionisty و انشقاق طلب به حساب میآید و«تراژدی مکبث» بیش از متعلق بودن به برادران کوئن (جوئل و اتان) یک کار کاملاً شکسپیری و تئاتری محسوب میشود و داستان وست ساید هم نه یک کار اوریژینال بلکه بازسازی فیلم کلاسیک سال 1961 رابرت وایز است اکثر منتقدان به این نتیجه رسیده بودند که آکادمی اسکار «بلفاست» را که یک کار کاملاً اوریژینال است، بر تارک سینما مینشاند و مجسمه طلایی بهترین فیلم را به این کار سیاه و سفید و کاملاً متفاوت ارزانی خواهد داشت اما در یک شگفتی بزرگ «بلفاست» از 7 کاندیداییاش فقط یک جایزه را برد که سهم خود کنت برانا در شاخه اسکار برترین سناریوی اوریژینال شد. چنین سرنوشتی شامل حال وست ساید هم شد که مثل بلفاست هفت نامزدی داشت ولی استیون اسپیلبرگ باوجود تمام نوگراییها و ابتکارهایی که به فیلم 61 سال پیش وایز اضافه کرد تنها شاهد فتح یک اسکار برای فیلمش بود که آن هم به آریانا دی بوسه در شاخه برترین بازیگر نقش دوم زن رسید.
اهمیت فیلمهای انسانی
«قدرت سگ» نیز باوجود فتح اسکار برترین کارگردانی برای جین کمپیون (فیلمساز مسن زن نیوزیلندی) و اهمیت فراوان اسکار این رده از کسب پیروزی در 11 رده دیگری که در آنها کاندیدا شده بود بازماند تا مثل بلفاست و وست ساید بازنده بزرگ اسکار امسال باشد. شکستهای واضح و بزرگ این آثار پر سروصدا و پیروزی عظیم «Coda» که فضایی کوچک اما داستانی عاطفی و انساندوستانه دارد و قشر مظلوم ناشنوایان را در مرکز توجه خود قرار میدهد، ثابت کرد که اگرچه آثار بزرگ و پرهزینه استودیوهای معروف همه ابزار موفقیت و وسایل حمایتی را در اختیار دارند ولی وقتی پای رقابت با فیلمهایی در میان میآید که به رغم امکانات بسیار کمتر مالیشان حرفهای بسیار مهمتری برای گفتن دارند، هر نتیجهای میتواند بر این رقابت متصور باشد و پرسروصداها و ثروتمندان را بازنده و کم سروصداها و آثار هنری کم هزینه را برنده کند.
یک اسکار برای پدر سینمایی تنیسورهای نخست جهان
اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد امسال به ویل اسمیت رسید که در فیلم «شاه ریچارد» نقش پدر ونوس و سرهنا ویلیامز دو تنیسور برتر زن 35 سال اخیر جهان را بازی کرده است اما پیروزی او تحتالشعاع ضربه سیلیای قرار گرفت که او 40 دقیقه قبل از دریافت جایزهاش به صورت کریس راک مجری بیش از حد بذلهگوی مراسم اسکار زد. راک ضمن صحبتها و تکهپرانیهایش همسر اسمیت را که مثل او هنرپیشه است و جادا پنکث اسمیت نام دارد، به خاطر تراشیدن موهایش به تمسخر گرفته بود حال آن که این زن به سبب ابتلا به یک بیماری صعبالعلاج و کمیاب دچار ریزش مو شده و شکل و شمایل تازهاش نه محصول انتخاب وی و محصول مدپرستی او بلکه به سبب تبعات این بیماری است. ویل اسمیت هم که در صف جلوی «سن» در تالار دالبی تیاتر شهر لسآنجلس محل توزیع جوایز اسکار نشسته بود، نه تنها از جای خود بلند شد و برای دفاع از همسرش به روی سن رفت و توی صورت کریس راک کوبید بلکه بعد از بازگشت به محل نشستاش مقداری بد و بیراه هم با صدای بلند نثار راک کرد.
هر چیزی به جز شاستین
توفیق جسیکا شاستین کانادایی تبار در شاخه بهترین بازیگر زن نقش اول یک پیروزی فاقد هرگونه جنجال بود و مقدمهای در حد سیلی زدن به این و آن هم نداشت و او به واقع پاداش بیش از 15 سال حضور خود در بعضی فیلمهای مطرح و پرطمطراق را با بازی در رل اصلی فیلم «چشمهای تامی فی» گرفت، رلی دشوار که میطلبید وی هر روز با گریمی بسیار مفصل در قالب یک زن واقعی و یک فعال اجتماعی دهههای اخیر امریکا ظاهر شود که کوچکترین شباهتی با شاستین ندارد و برخی کارهای جنجالیاش او را در موقعیتی نامطلوب و زیر ذرهبینهای اجتماعی قرار داده و هر چیزی جلوه کرده است، الا شاستین که هنرمندی بدون جنجال و مسلط بر احوال خویش است.
ماشین با یک جایزه
«ماشین مرا بران» فیلمی مفرح که ریوسوکی هاماگوچی ژاپنی ساخته و انبانی از جوایز بینالمللی اندوخته، همانطور که پیشبینی میشد جایزه بهترین فیلم بینالمللی (غیرانگلیسی زبان) را هم ضمیمه این جوایز کرد اما در هیچ یک از سه شاخه دیگری که نامزد شده بود، موفق ظاهر نشد تا پیشبینی برخی کارشناسان که میگفتند این فیلم حتی میتواند اسکار بهترین فیلم سال را هم بگیرد، غلط از آب درآید. در قسمت بهترین کارتون بلند هم نه «لوکا» اول شد و نه «فرار» که هوادارانشان بسیار بودند و این اسکار به فیلم «Encanto» تعلق گرفت تا این ژانر که سالیان متمادی در تملک مطلق کمپانیهای والت دیسنی و پیکسار بوده، نفسی بکشد و فاتحانی بجز آنها را هم تجربه کند. البته چه سود که یک بار دیگر و در ادامه تنزل دائمی شمار تماشاگران پخش تلویزیونی مراسم اسکار که همیشه شبکه ABC امریکا عهدهدار این امر بوده است، امسال هم فقط 4/15میلیون نفر در امریکا و نفراتی نه چندان چشمگیر درسایر کشورها این مراسم را دیدند و این ارقام نازل کجا و تماشاگران 55 میلیون نفری مراسم سال 1997 که یک رکورد دیرپا برای اسکار بوده، کجا.
ناشران متقاضی شرکت در نمایشگاه کتاب تهران تا هجدهم فروردین ماه فرصت دارند
گروه فرهنگی: فعالان حوزه نشر به استقبال برنامهریزی برای حضوردر سی و سومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران میروند؛ بر این اساس ثبتنام از ناشران علاقهمند از پانزدهم فروردین ماه شروع شده و تا هجدهم همین ماه نیز ادامه خواهد داشت.
برگزاری دوباره نمایشگاه فیزیکی کتاب
آنطور که در اطلاعیه اخیر خانه کتاب و ادبیات ایران، مؤسسه مجری برگزاری این رویداد علمی- فرهنگی صنعت نشر آمده، ناشران متقاضی حضور در «سی و سومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران» میتوانند با مراجعه به سامانه ketab.ir ضوابط و شرایط حضور در این نمایشگاه را مشاهده و نسبت به ثبتنام اقدام کنند.
«سی و سومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران» با توجه به محدودیتهای ناشی از شیوع بیماری کرونا، به دو شکل فیزیکی در محل مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه نمایشگاه به آدرس ketab.ir برگزار خواهد شد.
«سی و سومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران» از بیست و یکم تا سی و یکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ به میزبانی مصلای امام خمینی (ره) برگزار میشود.
انتشار گزارش نوروزی کتابخانههای عمومی تهران
بر اساس خبر دیگری، آماری از تعداد کتابهای امانت گرفته شده در ایام نوروز در کتابخانههای تهران منتشر شده، در این خبر که مهر منتشر کرده اینطور آمده که: «در ایام نوروز در کتابخانههای تهران ۱۲ هزار و ۴۶۰ نسخه کتاب به امانت داده شده و بالغ بر ۳ هزار و ۷۵ نسخه کتاب توسط کتابداران کتابخانههای عمومی به ثبت رسیده است.»
در این گزارش که کتابخانههای عمومی از عملکرد زیرمجموعههای خود در ایام نوروز ۱۴۰۱ منتشر کرده افزون بر تعداد کتابهای امانت گرفته شده درباره وضعیت عضویت علاقهمندان کتاب هم نکاتی بر این مبنا آمده که «۳۷۷ نفر تمدید عضویت کرده و ۸۱۰ نفر به عضویت جدید کتابخانههای عمومی استان درآمدهاند؛ همچنین در این مدت بالغ بر ۳ هزار و ۷۵ نسخه کتاب توسط کتابداران کتابخانههای عمومی استان تهران ثبت شده است.»
بنابر این مطلب، فعالیت کتابخانههای عمومی استان تهران در ایام نوروز محدود به ارائه خدمات حضوری به اعضا نبوده و مسئولین و کتابداران استان با حضور در بستر فضای مجازی کتابخانه خود با برگزاری دورههای آموزشی متنوع همچون اریگامی، ساخت کاردستی و معرفی کتابهای شاخص و تازه چاپ شده برای ترویج کتابخوانی در این ایام تلاش کردهاند.
پویش کتابخوانی برای ماه مبارک رمضان
بنابر خبر دیگری همزمان با ماه مبارک رمضان ۱۴۴۳ در فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۱ دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب پویش مطالعاتی کتاب «طرح کلّی اندیشه اسلامی در قرآن» برگزار میکند.
ایبنا در این رابطه نوشته: «روزانه چهار تدریس برای هر درس از مباحث کتاب توسط اساتید سطح عالی حوزه علمیه قم با چهار رویکرد مختلف طرح ریخته شده است. همراهی با پویش از طریق کانال ایتا به نشانی Tk1401@ حاصل میشود همچنین امکان دریافت صوت تدریسها، ارائه هر جلسه، پیوستهای هر جلسه در Abarat.tv بارگذاری میشود.»
1 فیلم حماسی ۳ساعته «ابرقهرمانی» مت ریوز به یک نقطهعطف بزرگ فروش در گیشههای جهان رسید و از مرز ۷۰۰میلیون دلار عبور کرد. «بتمن» در پایان این هفته ۱۳،۴ میلیون دلار دیگر در سطح بینالمللی فروخت تا فروشش را در سطح بینالمللی به ۳۶۱،۵میلیون دلار برساند و در این آخرهفته در داخل امریکا نیز ۱۰،۸ میلیون دلار دیگر فروخت تا مجموع فروشش در امریکا به ۳۴۹میلیون دلار برسد و به طور کل در سراسر جهان فروشی ۷۱۰،۵میلیون دلاری را ثبت کند. این میزان از فروش و رسیدن به این نقطهعطف امتیاز بزرگی برای کمپانی برادران وارنر از شروع همهگیری کرونا است. این فیلم همچنین بزرگترین موفقیت از نظر فروش بعد از فیلم «اسپایدرمن: راهی به خانه نیست» در دسامبر ۲۰۲۲ است./مهر
2 فیلم سینمایی «زالاوا» به کارگردانی ارسلان امیری و تهیهکنندگی سمیرا و روحالله برادری با ادامه حضوردرجشنوارههای جهانی، درماه گذشته در چندین رویداد در کشورهای امریکا، ولز و آلمان به نمایش درآمده است. این فیلم از ۲۵فوریه تا ۱۳مارس در جشنواره بینالمللی فیلم یک جهان ولز موسوم به (Wow Film Festival) به نمایش درآمد. همچنین انجمن فیلم امریکا(AFI)، در روزهای ۸ و ۱۰مارس با دو نمایش اختصاصی، میزبان فیلم «زالاوا» بود و در ماه پیشرو نیز در جشنواره بینالمللی فیلم استانبول از ۸ تا ۱۹آوریل در بخش «منطقه مینگذاری شده» همراه با منتخبی از فیلمهای برتر یکسال اخیر در ژانر وحشت بومی به نمایش درمیآید و قرار است با برنامهریزیهای صورت گرفته بزودی در سینماهای کشور اکران شود./ایسنا
3 مینیسریال «قصه ابراهیم» که یکی از داستانهای اصلی مجموعه مسافران شهر است، به کارگردانی احمد معظمی، تهیه کنندگی پرویز امیری و نویسندگی جابر قاسمعلی، برای پخش در ماه مبارک رمضان ۱۴۰۱ و در لوکیشنی در مرکز شهر تهران، در دست تولید است. این مینیسریال با بازی داریوش فرهنگ و فریبا کوثری در حال ضبط است و هنرمندان سرشناس دیگری از جمله محسن قصابیان، حمیدرضا محمدی، ویدا جوان، نسرین نکیسا، مهدی میامی و اصغر نقیزاده در آن ایفای نقش میکنند.
«قصه ابراهیم» داستانی از مجموعه مسافران شهر است که برای پخش از گروه فیلم و سریال شبکه پنجم سیما در اواسط ماه مبارک رمضان و شبهای قدر آماده میشود و در نهایت نیز نسخه سینمایی آن استخراج میشود./ ایرنا