برنامه زمانبندی صید ماهیان استخوانی 15 فروردین به پایان رسید

تور خالی صیادان در پایان فصل صید


ساری - مهلت قانونی برنامه زمانبندی صید ماهیان استخوانی در مازندران در حالی دیروز 15 فروردین ماه به پایان رسید که صیادان همچنان منتظر پاسخ درخواست‌شان از شیلات برای تمدید مهلت صید ماهی هستند.
طبق آخرین گزارش شیلات مازندران، میزان صید ماهیان استخوانی توسط صیادان عضو شرکت پره در فصل صیدی که حالا زمان آن به پایان رسیده کاهش حدود ۳۵ درصدی نسبت به سال گذشته داشته و به همین خاطر هم صیادان درخواست تمدید داشتند و تعیین‌کننده مهلت هم سازمان شیلات ایران است. بر اساس گزارش شیلات مازندران از ۱۵ مهر ماه سال گذشته که فصل صید در مازندران آغاز شد تا کمتر از یک هفته پیش از پایان فصل صید حدود یک‌هزار و ۶۰۰ تن ماهی استخوانی توسط صیادان پره از دریای خزر صید شد که به معنای در تنگنا قرار گرفتن معیشت صیادان است.
اگر چه کاهش میزان صید با وجود افزایش آمار توراندازی در دریا به معنای کاهش درآمد صیادان است و از این لحاظ آنان تنها راه را در درخواست تمدید فصل صید جست‌و‌جو می‌کنند، ولی واقعیت این است که تمدید چند روزه و حداکثر ۱۰ تا ۱۵ روزه، دردی از آنان دوا نمی‌کند چون در این دوره زمانی کوتاه نه تنها صید زیادی به دست نمی‌آید بلکه خطر به دام افتادن ماهیان مولد هم وجود دارد، موضوعی که هم کارشناسان شیلات و دوستداران زیست دریایی خزر و هم بخشی از صیادان را نگران می‌کند. بر اساس اظهارات صیادان محلی و ماهی‌فروشان مازندران، میزان صید به نوع آب و هوا و جریان باد هم به شدت بستگی دارد ولی یکی از علت‌های کاهش صید، کمبود آب در رودخانه‌های متصل به دریای مازندران بوده است؛ به‌عنوان مثال در رودخانه محمودآباد آبی جریان ندارد و همان مقدار اندک آب هم آب فاضلابی است که در این رودخانه سرازیر می‌شود و با این تفاسیر نمی‌توان انتظار صید فراوان داشت.در حال حاضر با وجود کاهش قیمت طی یک هفته گذشته ماهی سفید یک کیلویی حدود۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار تومان، کفال ۱۰۰ هزار تومان و کپور به مبلغ ۷۰ تا ۹۵ هزار تومان به فروش می‌رسد ولی هفته پیش ماهی سفید به کیلویی ۲۰۰ هزار تومان رسیده بود.
رئیس شرکت پره خرم که صیادانش در آب‌های ساحلی محمودآباد فعالیت دارند به ایرنا گفت: میزان صید بچه‌های پره ما نسبت به سال گذشته کاهش ۶۰ درصدی داشت و صید ضعیف سبب افزایش قیمت ماهی شده است.
حبیب‌الله موسی‌پور افزود: با وجود اینکه قیمت ماهی در فصل جاری افزایش داشته، ولی باز هم دخل و خرج صیادی با هم نمی‌خواند زیرا در یک سال گذشته ادوات ماهیگیری حدود ۱۰ برابر افزایش قیمت داشت در حالی که میانگین افزایش قیمت ماهی و ارزش صید ما حدود ۳۰ درصد بوده است. وی در پاسخ به این سؤال که آیا تمدید زمان صید می‌تواند تأثیری در وضعیت صیادان داشته باشد، گفت: آلودگی دریا به علت ورود فاضلاب‌های خانگی و غیرخانگی از حد مجاز گذشته است و همین امر سبب می‌شود که ماهی نزدیک ساحل نشود و البته آب و هوا هم تأثیر‌گذار بوده است و با این شرایط آب و هوایی تمدید صید هم دردی از صیادان دوا نخواهد کرد مگر اینکه هوا سرد شده و جنب و جوشی در دریا ایجاد شود و ماهی را به سمت ساحل هدایت کند.
مدیرکل شیلات مازندران هم در خصوص مثبت یا منفی بودن زمان صید اظهارنظر نکرد ولی درخصوص آینده شغل صیادی گفت: در صورت تداوم شرایط، امکان تعطیلی ماهیگیری در مازندران وجود دارد و حرف‌های صیادان و پره‌داران در این خصوص منطقی است.
حسن اسحاقی افزود: از آغاز فصل صید یعنی ۱۵ مهر ماه ۱۴۰۰ تا ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ به میزان یک هزار و ۶۲۵ تن ماهی استخوانی در مازندران صید شده که کاهش ۳۴ درصدی داشته است.وی وضعیت صید در مازندران را وحشتناک توصیف کرد و گفت: میزان سرانه صید هر تعاونی نیز بالغ بر۳۲ تن بوده که آن هم نسبت به سال قبل با کاهش ۳۱ درصدی مواجه بوده است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7878/21/608025/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها