بارش‌ها در استان ۴۲ درصد کاهش یافت

آب ایلام در وضعیت قرمز


ایلام - کاهش ۴۲درصدی بارش باران طی سال زراعی جاری در استان ایلام زنگ خطر مسأله آب را در  این استان به صدا درآورده است.
زمستان سال گذشته در استان ایلام بارش‌ها بسیار کاهش یافت، همین کمبود بارندگی‌ها موجب کاهش حجم منابع آبی استان هم شده است. این کاهش منابع آبی را می‌شود از کاهش محسوس حجم آب سد ایلام فهمید. از طرفی افزایش میزان مصرف آب توسط شهروندان نیز مسأله بحران آب را در استان ایلام جدی‌تر کرده است. آمارها نشان می‌دهد که میزان مصرف آب توسط شهروندان در استان ایلام ۲برابر میانگین کشوری است.
به گزارش مهر، مدیرعامل آب منطقه‌ای ایلام اظهار داشت: نسبت به ۵۰سال قبل، استان ایلام خشک‌ترین سال را تجربه کرده است. امسال نیز بارش‌ها در استان ۴۲درصد نسبت به سال گذشته و ۴۶درصد نسبت به بلندمدت کاهش یافته است.
علی پوراحمد افزود: این موضوع تأثیر بسزایی روی کاهش منابع آب اعم از منابع زیرزمینی و سطحی گذاشته است.
وی تصریح کرد: حجم ذخیره آب سدهای استان ایلام در وضعیت فعلی حدود ۵۰درصد است که نسبت به بلند‌مدت ۳۰درصد کاهش نشان می‌دهد. پوراحمد ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد هدررفت آب در شبکه توزیع آب وجود دارد و باید اقدامات بهسازی شبکه بیش از گذشته در دستور کار قرار گیرد.
مصرف بی‌رویه آب در استان ایلام
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب ایلام اظهار داشت: میانگین مصرف آب برای هر نفر در طول شبانه‌روز در کشور حدود ۱۵۰لیتر است، این درحالی است که این رقم در استان ایلام دو برابر میانگین کشوری است.
پرویز ناصری افزود: پدیده خشکسالی، مصرف بی‌رویه آب، انشعابات غیرمجاز، استفاده از آب شرب برای مصرف غیر شرب و فرسودگی شبکه باعث شده که منابع آبی استان بشدت کم شود. وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های اساسی آب‌وفاضلاب استان در سال‌جاری بحث مدیریت مصرف آب است. یکی از مؤلفه‌های بحث مدیریت مصرف، توجه به هدررفت و حفظ آب است. ناصری بیان کرد: از جمله برنامه‌های آب‌وفاضلاب استان شناسایی و قطع انشعابات غیرمجاز است، همچنین اصلاح و بهسازی شبکه‌های فرسوده آب که متأسفانه به علت محدودیت منابع مالی هنوز اصلاح نشده است، در دستور کار قرار دارد.
وی اضافه کرد: به‌طور میانگین در استان بیش از ۳۳درصد هدررفت آب وجود دارد که بخش عمده‌ای از آن ناشی از شبکه‌های فرسوده است که اصلاح این مسأله جزو برنامه‌های شرکت آب‌وفاضلاب است.
مدیرعامل آب‌وفاضلاب استان با اشاره به کاهش بارندگی و خشکسالی در استان ایلام، تصریح کرد: با فرهنگ‌سازی، مصرف بهینه آب و همکاری مردم از بحران خشکسالی عبور خواهیم کرد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7878/21/608026/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها