ایران در ایران


آب سد طالقان به کشاورزان استان قزوین رسید

قزوین - آب سد طالقان، برای آبیاری اراضی کشاورزی استان قزوین در کانال‌ها جاری شد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین گفت: با توجه به کم بودن بارندگی‌ها و کاهش ظرفیت سد طالقان، امسال ۷۵میلیون مترمکعب آب به استان قزوین اختصاص یافته است. ملکی گفت: تا به امروز ۱۵میلیون مترمکعب آب سد طالقان به استان قزوین منتقل شده است. به گفته ملکی با توجه به کمبود آب به کشاورزان توصیه می‌کنیم تا در مصرف آن صرفه‌جویی کنند. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین افزود: کشاورزان برای خرید آب می‌توانند به دفاتر فروش آب منطقه‌ای مراجعه کنند. ملکی گفت: در حال حاضر برای تغذیه مصنوعی سفره‌های زیرزمینی استان قزوین، سهمیه آب از سد طالقان دریافت نشده است و اگر بارش‌های بهاری خوب باشد، احتمالاً سهمیه استان قزوین افزایش می‌یابد.

آغاز کوچ بهاره عشایر در فارس

شیراز - کوچ بهاره عشایر استان فارس، بزرگ‌ترین جمعیت عشایری کشور، با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از دیروز ۱۵فروردین آغاز شد.
مدیر کل امور عشایر فارس گفت: کوچ بهاری عشایر به‌صورت زمینی از ۱۵فروردین آغاز شد و تا اواخر اردیبهشت‌ماه ادامه خواهد داشت.
روح‌الله بهرامی افزود: دامداران عشایر موظف به پلاک‌کوبی، هویت‌گذاری دام و تهیه کارت تردد قبل از کوچ هستند که در صورت اجرا نکردن پلاک‌گذاری دام، نیروی انتظامی دام را به‌عنوان قاچاق تلقی می‌کند. وی با بیان اینکه علاوه بر آبرسانی، خدمات بهداشتی هم در مسیر کوچ به عشایر ارائه می‌شود، اظهار داشت: به منظور ارائه خدمات پشتیبانی به کوچندگان، ۱۲گروه سیار مدیریت کوچ، تشکیل شده است که دو گروه در ستاد استان و مابقی در شهرستان‌های قشلاقی راه‌اندازی شده است. مدیر کل امور عشایر استان فارس با بیان اینکه عشایر کوچرو به‌دلیل کمبود بارش و خشکسالی مراتع برای علوفه دام در مسیر کوچ دچار مشکلاتی می‌شوند، اظهارداشت: در این راستا تلاش می‌شود با همکاری تشکل‌های عشایری استان شامل یک اتحادیه مرکزی و ۲۳شرکت تعاونی عشایری، علوفه مورد نیاز برای تعلیف دام تأمین شود و همچنین ارزاق عمومی عشایر شامل آرد و سایر کالا‌های اساسی مورد حمایت قرار گیرد.

اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان برای رفع تنش آبی در گلستان

گرگان - دبیر مجمع نمایندگان استان گلستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پایان تحمل مردم در حوزه قطع آب شرب در گرگان و برخی شهرها، گفت: ۳۰۰ میلیارد تومان برای رفع تنش آبی استان اختصاص یافت. رمضانعلی سنگدوینی‌ با اشاره به اینکه سفر رئیس جمهور سفر پر خیر و برکتی برای استان بود، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین چالش‌های استان ما موضوع آب شرب است، مردم‌ دیگر امسال از ما نمی‌پذیرند که آب شرب آنها قطع شود البته با همتی که از سوی استاندار و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته می‌بینم‌، قطعاً این مشکل حل خواهد شد. سنگدوینی از اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار ویژه برای رفع تنش آبی در گلستان بویژه مرکز استان خبر داد و گفت: این اعتبار توسط معاون وزیر نیرو در سفر اخیرشان مصوب شد که به‌صورت کامل پرداخت خواهد شد.

«زنگ زرد» در گندمزارهای بوشهر

بوشهر- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: در حال حاضر به‌دلیل فراهم بودن شرایط مناسب دمایی و رطوبتی امکان طغیان زنگ زرد گندم در گندمزارهای این استان وجود دارد.
به گزارش ایسنا، نوذر منفرد اظهار کرد: در سال زراعی جاری بیش از ۸۸ هزار هکتار اراضی به‌صورت کشت دیم و ۱۵ هزار و ۴۵۰ هکتار کشت آبی گندم در استان بوشهر انجام گرفته است و پیش‌بینی می‌شود ۱۰۰ هزار تن گندم از این اراضی برداشت شود. وی اضافه کرد: در حال حاضر به‌دلیل فراهم بودن شرایط مناسب دمایی و رطوبتی امکان طغیان زنگ زرد گندم در مزارع آبی و دیم استان بوشهر وجود دارد. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر تصریح کرد: زنگ زرد گندم یکی از بیماری‌های بسیار خطرناک گندم است که با کاهش کمیت و کیفیت گندم تولیدی می‌تواند خسارت جبران‌‌ناپذیری را در مراحل انتهایی رشد گندم به مزارع گندم و جو وارد کند. منفرد افزود: این بیماری در شرایط مرطوب، سرد و بارانی بسرعت شایع شده و با جریان هوا تا مسافت‌های دور منتشر می‌شود. در شرایط فعلی هرچند نقشه‌های هواشناسی احتمال بارندگی را نشان نمی‌دهد اما با توجه به اینکه گندمکاران بخصوص تولیدکنندگان گندم آبی تا زمان رسیدن فصل برداشت فرصت یک یا 2 بار آبیاری دیگر را دارند نسبت به شیوع بیماری زنگ زرد در مزارع خود مراقبت کنند. وی عنوان کرد: تراکم بالای گندم در واحد سطح، کمبود تزریق کود پتاسه و استفاده بیش از اندازه از کود اوره می‌تواند زمینه‌ساز حضور «زنگ زرد» باشد.

اتصال 1751 روستا در سیستان و بلوچستان به شبکه آبرسانی

 زاهدان - محمد شکوهی فر: استاندار سیستان و بلوچستان گفت: در راستای تشکیل قرارگاه جهاد آبرسانی کشور، به یکهزار و ۷۵۱روستا در استان طی ۳۰ماه آبرسانی می‌شود. حسین مدرس خیابانی در جلسه کمیته جهادی آبرسانی استان اظهار داشت: بالغ بر ۸هزار روستا در سراسر کشور به شبکه آبرسانی متصل می‌شوند که یکهزار و ۷۵۱ روستا مربوط به استان سیستان و بلوچستان است. وی افزود: عملیات آبرسانی به ۳۷روستا در حوزه سیستان آغاز شده است و تاکنون ۸روستا از نعمت آب آشامیدنی برخوردار شده‌اند و تا پایان فروردین ماه امسال نیز به ۲۰روستای دیگر آبرسانی خواهد شد. استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: مقرر شده است، آبرسانی به این روستاها طی ۳۰ ماه انجام شود که باید به طور متوسط روزانه ۲روستا آبرسانی شود. مدرس خیابانی با بیان اینکه اجرای این طرح در سطح کشور توسط قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) و در استان توسط قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه انجام می‌شود، از حضور نیروهای مجموعه سپاه پاسداران در حوزه محرومیت‌زدایی و خدمات‌رسانی تشکر کرد و خواستار معرفی نماینده از سوی این قرارگاه برای حضور در کمیته هر شهرستان شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7878/21/608027/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها