گزارش «ایران» از تدابیر ویژه دولت برای آرامش به بازار کالاهای اساسی مردم؛

بازار گوشت قرمز بدون کمبود به ماه رمضان رسید


نفیسه امامی خبرنگار
تعطیلات نوروزی به پایان رسیده و با آغاز ماه رمضان تمهیدات لازم برای تأمین اقلام اساسی مصرفی خانوارها اندیشیده شده است. گوشت قرمز با وجود قیمت بالا یکی از نیازهای ضروری خانوارهاست که وزارت جهاد کشاورزی عرضه کافی به بازار داشته است تا نوسان قیمتی به علت کمبود در بازار ایجاد نشود.
بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که قیمت گوشت قرمز در روند صعودی قرار گرفته و کاهش تقاضا و مازاد عرضه هم نتوانسته جلوی افزایش قیمت گوشت را بگیرد. دولت برای مدیریت قیمت در بازار داخلی از دی ماه سال گذشته صادرات را متوقف کرده است اما همچنان با بالا بودن قیمت گوشت قرمز در بازار روبه‌رو هستیم که بخش عمده آن به دلالی دام زنده و گرانی نهاده‌های دام بازمی‌گردد.اکنون شقه گوشت گوسفندی کیلویی ۱۸۵ هزار تومان، گوشت چرخ‌کرده کیلویی ۱۸۰ هزار تومان، گوشت گوساله ۱۸۰ تا ۱۸۵ هزار تومان، راسته با استخوان گوسفندی ۱۵۹ هزار تومان و ران کامل گوسفندی 175 هزار تومان قیمت خورده است.

کمبودی در بازار گوشت قرمز نداریم
علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در گفت‌وگو با «ایران»، با اشاره به اینکه بازار گوشت قرمز ملتهب نیست، گفت: نگرانی برای احتمال کمبود گوشت در ماه رمضان وجود ندارد زیرا تمهیدات لازم اندیشیده شده و گوشت مورد نیاز در این ماه تأمین شده است.ملکی اضافه کرد: ما به تازگی تعطیلات نوروز را پشت سر گذاشته‌ایم و با توجه به هزینه‌های بالایی که خانواده‌ها در این چند روز داشته‌اند، بازار با مشتری زیادی روبه‌رو نیست و در واقع نتوانسته هنوز خود را بازیابی نماید.
وی ادامه داد: در سال‌های گذشته در هفته اول ماه رمضان خرید گوشت افزایش پیدا می‌‌کرد اما امسال این اتفاق نیفتاده و میزان خرید پایین است. در نتیجه کمبودی در بازار پیش‌بینی نمی‌شود. علاوه بر این در ماه رمضان رستوران‌ها تا زمان افطار تعطیل هستند و تالارهای پذیرایی نیز فعالیت کمتری دارند که همین موضوع هم عاملی برای کاهش مصرف گوشت در این ماه محسوب می‌‌شود.ملکی، صادرات گوشت قرمز را باعث بالارفتن قیمت گوشت قرمز دانست و افزود: در حال حاضر صادرات دام زنده ممنوع است اما اگر زمزمه‌های صادرات گوشت در بازار منتشر شود، قیمت‌ها نوسان پیدا می‌‌کنند زیرا فروشنده دام تلاش می‌‌کند دام خود را بر اساس نرخ دلار به فروش برساند. این مسأله می‌‌تواند مصرف گوشت را برای مردم با مشکل همراه کند.وی با اشاره به واردات گوشت به کشور اضافه کرد: واردات کم و بیش به کشور انجام می‌‌شود اما به طور معمول بیشترین حجم واردات گوشت قرمز شامل گوشت گوساله از برزیل و برای بخش صنعتی انجام می‌‌شود و بخش کمتری از آن به مصرف خانوارها می‌‌رسد.رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با اشاره به کاهش مصرف گوشت در ماه‌های آینده گفت: به طور معمول با گرم شدن هوا و قرار گرفتن در آستانه تابستان مصرف گوشت و پروتئین نسبت به زمستان کمتر می‌‌شود و انتظار کمبود در بازارها  نداریم.ملکی با بیان اینکه تولیدکنندگان گوشت با گرانی نرخ نهاده‌ها روبه‌رو هستند، افزود: گرانی نهاده‌ها دامداران را با مشکل روبه‌رو کرده و تأثیر مستقیمی هم بر بالا رفتن قیمت گوشت گذاشته است. تولیدکنندگان دام زنده به دلیل افزایش هزینه‌های تولید در بازه زمانی طولانی با شرایط ویژه‌ای مواجه هستند و این موضوع باعث شده است که بازار گوشت قرمز با نوسانات فراوانی همراه شود. این در حالی است که به تدریج دام برای چرا باید به صحرا برود اما به علت کاهش بارندگی علوفه مناسبی برای دام‌ها در صحراها وجود ندارد.وی تصریح کرد: نهاده‌های خشک قیمت بالایی دارند ولی دامدار مجبور است خوراک دام را از طریق علوفه دستی تأمین کند که این موضوع بر قیمت گوشت قرمز تأثیر می‌‌گذارد.ملکی در پایان سخنانش با بیان اینکه در ماه‌های پیش رو با بالا رفتن قیمت گوشت قرمز مواجه نخواهیم شد، گفت: با زاد و ولد دام‌ها در شش ماهه دوم سال گذشته گوسفندهای پرواری، آماده ذبح شده‌اند و به همین علت عرضه به بازار افزایش پیدا می‌‌کند و می‌‌تواند آرامش بیشتری را به بازار منتقل کند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7878/9/608072/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها