«ایران» در گفت وگو با اعضای اتاق بازرگانی مزیت های جام جهانی فوتبال را برای اقتصاد ایران بررسی کرد

همکاری ایران و قطر در برگزاری جام جهانی 2022


از 30 آبان ماه بیست و دومین جام جهانی در قطر برگزار می‌شود؛ این اتفاق یک فرصت بسیار بکر و خاص برای ایران است چرا که می‌توان پذیرای خیل عظیمی از ورزشکاران و تماشاگران جام جهانی بود. مساحت جغرافیایی کشور قطر ۱۱٬۴۹۳ کیلومتر مربع است و این عدد نشان می‌دهد که برای برگزاری جام جهانی، ایران می‌تواند نقش آفرین خوبی باشد. یکی از مناطقی که می‌توان در دسترس ورزشکاران و تماشاگران جام جهانی گذاشت، منطقه آزاد کیش است. طبق توافق‌هایی که صورت گرفته ورزشکاران بدون روادید می‌توانند به کیش و قشم سفر و اقامت کنند و از خدماتی که برای آنها مهیا شده بهره‌مند شوند، در این میان تماشاگران و فوتبال دوستان نیز می‌توانند از هتل و اقامتگاه‌های کیش استفاده کنند.
 خدماتی که قرار است ایران ارائه کند، طی ماه‌های اخیر در نشست مشترک مسئولان دولتی ایران و قطر حاصل شده است و آنگونه که منابع مطلع اعلام می‌کنند، طی روزهای آینده نشست دیگری برگزار خواهد شد تا سطح خدماتی که ایران می‌تواند بدهد، بیشتر شود و البته یکی از نکات کلیدی که قرار است دنبال شود و حداکثر اوایل آبان اجرایی شود، ایجاد خط دریایی مسافری بین ایران و قطر است. در این میان یکشنبه شب نیز سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در پاسخ به تماس تلفنی شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در جهت برگزاری هرچه بهتر و باشکوه‌تر بازی‌های جام جهانی، در جزیره کیش و سایر جزایر نزدیک به قطر هرگونه مساعدت و کمک مورد نیاز را ارائه کند و اطمینان داریم با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده، جهانیان شاهد بازی‌های خاطره‌انگیزی خواهند بود. شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر نیز اظهارداشت: به‌زودی وزیر راه قطر در جزیره کیش با همتای خود درباره نحوه همکاری‌ها ملاقات و مذاکره خواهد داشت.
تردد بدون روادید و مُهر ورود و خروج
خورشید گزدرازی، نایب رئیس اتاق مشترک ایران و قطر درباره فرصت‌هایی که برگزاری جام جهانی در قطر برای ایران فراهم می‌کند به «ایران» گفت: برگزاری جام جهانی در قطر برای ایران، یک فرصت بسیار ویژه و خاص است که باید با هماهنگی تمام بخش‌ها از آن استفاده کرد و هیچ فرصتی را از دست نداد. طی ماه‌های اخیر نشست‌های تخصصی بین ایران و قطر برگزار شد تا بتوان نسبت به ارائه خدمات اقدام کرد. براساس آخرین مذاکرات صورت گرفته قرار شد روزانه 40 پرواز از دوحه قطر به کیش برقرار شود تا بتوان خدمات مناسب به ورزشکاران و ورزش دوستان در کیش ارائه داد. او ادامه داد: در حال حاضر زیرساخت‌ها برای مسافران و ورزشکاران جام جهانی قطر در کیش فراهم است و حتی منطقه آزاد شرایطی را فراهم کرده است که اگر ورزشکاران تمایل داشتند بتوانند تمرین و ریکاوری خود را در منطقه آزاد کیش یا حتی قشم داشته باشند. از دیگر خدماتی که ایران به ورزشکاران جام جهانی ارائه خواهد داد این است که ورزشکاران بدون روادید و حتی بدون مهر ورود و خروج می‌توانند به کیش و قشم سفر کنند.
نایب رئیس اتاق مشترک ایران و قطر با بیان اینکه هتل‌های کیش، قشم و زمین‌های ورزشی این دو منطقه آزاد آماده است، خاطرنشان کرد: تمام ورزشکاران و تماشاگران تیم فوتبال، برای ریکاوری و تمرین‌های خود می‌توانند به کیش و قشم بیایند و در این خصوص تمام زیرساخت‌ها فراهم است. در این میان دسترسی‌های خوبی از طریق بوشهر در حال آماده‌سازی است.
حمل و نقل دریایی بین ایران و قطر ایجاد می‌شود
او ادامه داد: طبق مذاکراتی که بین دو کشور ایران و قطر صورت گرفته، قرار است حمل‌ونقل دریایی مسافری بین ایران و قطر ایجاد شود تا مسافران با هزینه کمتر بتوانند به قطر سفر کنند، لذا این امر یک فرصت بسیار خوبی برای ایران است تا خط دریایی یاد شده را منظم برقرار کند. البته باید در این خصوص سرعت عمل داشت تا قبل از ماه آبان خط دریایی یاد شده فعال شود، در این صورت می‌توان ضمن جذب مسافر از کشورهای همسایه و اوراسیا، مسافران را با هزینه کمتر از هواپیما به قطر ترانزیت کرد.
گزدرازی یادآور شد: برای آنکه بتوان سطح همکاری با قطر را افزایش داد باید هیأت‌های تجاری، بخش خصوصی و مسئولان دولتی دو کشور ایران و قطر نشست‌هایی را برگزار کنند تا جام جهانی به بهترین شکل برگزار شود و ایران نیز از همسایگی با قطر منتفع شود.
پیگیری ارائه خدمات از سوی دولت
موسی عدنان‌پور، رئیس اتاق مشترک ایران و قطر نیز به «ایران» گفت: رابطه ایران و قطر بسیار خوب است و کشور قطر به‌دلیل وسعت کمی که دارد تمایل به همکاری با ایران برای اسکان ورزشکاران و تماشاگران دارد، لذا ما باید از فرصت به وجود آمده به بهترین شکل استفاده کنیم. او افزود: ایجاد خط دریایی منظم بین ایران و قطر بسیار اهمیت دارد؛ سال‌های متمادی است که ما خواستار این موضوع بودیم، لذا جام جهانی فرصت خوبی است که بوشهر خط دریایی را برقرار کند و از آنجا که قطر در این خصوص تمایل زیادی دارد می‌توان این خط را فعال کرد.
رئیس اتاق مشترک ایران و قطر گفت: منطقه آزاد کیش می‌تواند بهترین خدمات را به مسافران و ورزشکارانی که به جام جهانی قطر می‌آیند، بدهد. لذا از مسئولان دولتی می‌خواهیم که این موضوع را با جدیت بیشتری دنبال کنند.
کیش آماده جذب گردشگران جام جهانی
چندی پیش مدیرعامل منطقه آزاد کیش گفته بود: قطر یک کشور کوچک است و همیشه جام جهانی در کشور‌های بزرگ انجام می‌شود، از آنجا که جزیره کیش به کشور قطر نزدیک است برگزاری این مراسم می‌تواند فرصت خوبی برای ما باشد. بدین جهت با فدراسیون فوتبال هماهنگی‌های مختلف انجام و ستاد جام جهانی در منطقه آزاد کیش تشکیل شده است. او با اشاره به فعالیت ۶۰ هتل چهارو پنج ستاره با سه هزار و ۳۰۰ اتاق و حدود ۱۲ هزار تخت در جزیره کیش اضافه کرد: تفریحات دریایی، بیمارستان فوق تخصصی و وجود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی از مزیت‌های منطقه آزاد کیش برای خدمت‌رسانی به گردشگران در این رویداد است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش همچنین یادآور شد: عدم نیاز به روادید و گرفتن ویزا در جزیره کیش و فاصله ۴۰ دقیقه‌ای مسافرت هوایی و ۶ ساعته مسافرت دریایی از این جزیره به قطر از دیگر مزیت‌هایی است که می‌توان با تکیه بر آن از این رویداد بین‌المللی به نفع کشور استفاده کرد. همچنین بیمارستانی با عنوان توریسم سلامت در جزیره کیش در آستانه بهره‌برداری است و در مدت باقی مانده نیز مراکز درمانی و بهداشتی دیگری در جزیره کیش اضافه خواهند شد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7878/12/608086/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها