فعالیت ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر دائمی می‌شود

ثبت 50 میلیون نفر «اقامت شب» در نوروز


زیست بوم- علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری کشور و رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر، دیروز در نشست خبری عملکرد نوروزی ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر که با حضور اصحاب رسانه و اعضای این ستاد در محل سالن فجر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد، توزیع مکانی سفر و دفاع از حقوق مسافر را دو ویژگی دیگر سفرهای نوروز ۱۴۰۱ اعلام کرد.
او گفت:‌ «توزیع مکانی را در دستور کار قرار دادیم. البته درباره توزیع زمانی سفر نیازمند تصمیم‌های حاکمیتی هستیم و مقرر شده است پیشنهاد ستاد برای سامان‌دهی تعطیلات و سفر ارائه شود تا شاهد بهره بردن مسافران در طول سال از جاذبه‌های گوناگون گردشگری کشور باشیم.»
او افزود: «درباره اسکان اضطراری نیز دستگاه‌های مختلف بویژه آموزش‌وپرورش، با ستاد همکاری خوبی داشتند؛ اما با توجه به اینکه از ۱۴ فروردین مدارس فعالیت خود را به‌صورت حضوری آغاز می‌کردند این وزارتخانه اعلام کرد، مدارس تا ۱۳ فروردین میزبان مسافران نوروزی است.»
معاون گردشگری کشور خاطرنشان کرد: «در ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر، به این جمع‌بندی و تصمیم رسیده‌ایم که فعالیت این ستاد موقتی و مناسبتی نباشد و در طول سال فعالیت دائمی داشته باشد، چراکه با توجه به انجام واکسیناسیون سراسری به‌طور حتم شاهد افزایش سفرها در طول سال، خصوصاً در تابستان، خواهیم بود. ازاین‌رو آمادگی کامل برای نظارت بر تأسیسات گردشگری و ارائه خدمات شایسته به مسافران و گردشگران داریم.»
او درباره آسیب‌های سفرهای نوروز ۱۴۰۱ گفت: «به‌نظر می‌رسد برای ارائه خدمات هرچه مطلوب‌تر به مسافران نیازمند اضافه شدن دستگاه‌های دیگری هستیم. به‌عنوان‌مثال چالش مردم برای دریافت پول نقد از عابربانک‌ها یکی از مشکلات و آسیب‌های سفرهای نوروزی است که با عضویت دستگاه‌های مرتبط این آسیب‌ها کاهش خواهد یافت. به‌علاوه کم‌کاری دستگاه‌های مرتبط درباره معرفی مقاصد و تأمین زیرساخت‌ها یکی دیگر از آسیب‌های سفر است. در کنار سایر زیرساخت‌ها نیازمند راه‌اندازی اماکن اقامتی ارزان‌قیمت هستیم تا به رونق سفر کمک شود.»
او اضافه کرد: «تعداد بازدیدکنندگان از موزه‌ها و اماکن فرهنگی ‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۱ افزایش چشم‌گیری داشت. به‌نحوی که تعداد بازدیدکنندگان در پنج روز اول نوروز ۱۴۰۱ با تمام روزهای نوروز سال قبل برابری می‌کند.»
دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر از ثبت بیش از ۵۰ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر شب اقامت در نوروز خبر داد و مازندران، خراسان رضوی، گیلان، هرمزگان، فارس، اصفهان، بوشهر، یزد، خوزستان و تهران را پرسفرترین استان‌ها در تعطیلات نوروز امسال معرفی کرد.
سیدمصطفی فاطمی، مدیرکل توسعه گردشگری داخلی در این نشست خبری اعلام کرد: مجموع آمار اقامت شبانه مسافران نوروز از ۲۶ اسفندماه ۱۴۰۰ تا ۱۳ فروردین‌ماه در اقامتگاه‌های رسمی، ۵۰ میلیون و۶۳۳ هزار و ۲۹۶ نفر شب بوده است.
به گفته او، مازندران، خراسان رضوی، گیلان، هرمزگان، فارس، اصفهان، بوشهر، یزد، خوزستان و تهران بیشترین اقامت را در نوروز داشتند و برای نخستین‌بار تهران در بین ۱۰ استان پرسفر قرار گرفته است.
فاطمی افزود: استان‌های بوشهر، هرمزگان، گیلان، لرستان، تهران و البرز نوروز امسال در قیاس با تعطیلات نوروز سال‌های ۹۸ و ۹۷ با رشد اقامت مواجه شده‌اند.
او با اشاره به پیش‌بینی سونامی سفر از ماه‌ها پیش و برنامه‌ریزی این ستاد از آبان‌ماه، گزارشی از اقدامات انجام‌شده ارائه کرد و یادآور شد: در دو سال کرونا بخش عمده تأسیسات گردشگری با مشکلات زیادی مواجه شده و برخی از چرخه خدمات خارج شده بودند و اولویت رسیدگی و ساماندهی این زیرساخت‌ها بود.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7878/24/608132/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها