طراوت‌های موسیقی با «می‌تراود مهتاب»



رضا مهدوی
موسیقی پژوه و نوازنده سنتور
آهنگ ترانه «می‌تراود مهتاب» حدود سال‌های 1378 ساخته شده و متأثر از فضای فکری و هنری کیوان ساکت است که هنرمندی پُرکار در اجراهای صحنه‌ای با گروه‌های متعدد و گروه خود بود که رَهوار به سوی آینده هنری بهتر در فن موسیقا کوشا و پُرتلاش ادامه می‌داد. آلبوم «می‌تراود مهتاب» پس از 14سال، شروع همکاری دوباره آهنگساز با سالار عقیلی پس از اولین همکاری است که در مجموعه ده‌تایی با عنوان «نغمه‌های جاویدان» که گاه از رادیو شنیده می‌شود است. سالار عقیلی خواننده‌ای پرتوان و خوش‌ذوق با صدای منحصربه‌فرد است که در این آلبوم در آهنگ ترانه‌ها و آوازخوانی‌ها و جواب آوازهای تکنوازان تار و سه‌تار خوش می‌درخشد. توجه دقیق کیوان ساکت در مقام ملودی‌ساز و نوازندگی معطوف به رنگ‌آمیزی صوتی برگرفته از دوران‌ مختلف است (ملودی‌ها در این مجموعه گاه متأثر از استاد حسین علیزاده است)، شنونده رهنمون به دنیای انتزاع و خیال می‌شود تا خود بتواند مسیر و شاهراه لذت شنوایی از تک‌تک آثار را از آلبوم بیرون بکشد...
شیارهای (تراک‌ها) مجموعه می‌تراود مهتاب شامل این قطعات است: «گلشن آرزو» در مایه افشار با شعری از اسماعیل اکبری مهر، «ساز و آواز افشار» با شعرعطار، «چهار مضراب» گروه‌نوازی بیات ترک، «تکنوازی سه‌تار» در مایه نوا. آهنگ ترانه «بیا تا عاشقی» با شعر مولانا، «چهار مضراب» گروهی نوا، «تکنوازی تار» درمایه شور، «انگار شراب» شور دشتی با شعر حافظ، «تکنوازی» سه‌تار مایه بیات ترک فرود به شور و درآخر آهنگ ترانه «می‌تراود مهتاب» در شور دشتی با شعری از نیما یوشیج.
نوازندگان معتبری خوش‌نوا نواخته‌اند و حال و هوای مناسبی در این مجموعه ایجاد کرده‌اند. حسن ناهید (نی)، سینا جهان‌آبادی (کمانچه و آلتو)، نوید دهقان (کمانچه و آلتو)، نسیم اربابی (کمانچه)، نوید افقه (تنبک)، فردین لاهورپور(نی)، کریم قربانی (ویلنسل)، علیرضا خورشید فر(کنترباس)، کیارش ساکت (تارباس)، مازیار حیدری (پیانو)، شاهین یوسف‌زمانی (ویلنسل)، پاشا یثربی (ویلنسل)، رضا مهینی (دف)، حمید پورافضل (تار سوپرانو)، سیاوش پورفضلی (تار)، آرش فرهنگ‌فر (تنبک) و کوشان یغمایی (تنبک).

می‌تراود مهتاب
آهنگساز: کیوان ساکت
خواننده: سالار عقیلی
ناشر: حوزه هنری
سال: 1391

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7878/32/608145/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها