هنرمندان در فضای مجازی


با پایان تعطیلات شاهد دمیده شدن روح تازه‌ای به پیکر فرهنگ‌مان هستیم، هرچند که در ایام نوروز هم همچنان اهالی هنر دست از کار نکشیده بودند. با این حال نمی‌توان منکر شد که جدیت بیشتری در بخش‌های مختلف این عرصه شکل گرفته، از جمله تئاترهایی که برای اجرای آنها برنامه‌ریزی شده، کتاب‌هایی که روانه کتابفروشی‌ها می‌شوند و فیلم‌هایی که نوبت اکران می‌گیرند.

چهره‌ها

محمدرضا شفیعی کدکنی روز گذشته شعری از آخرین مجموعه چاپی خود، «طفلی به‌ نام شادی» منتشر کرده، البته خود کدکنی این صفحه را مدیریت نمی‌کند بلکه تحت نظارت و منتسب به وی محسوب می‌شود. شعر مذکور آراسته به تصویری از این استاد ادبیات است که دوازدهمین روز فروردین ماه جاری ثبت شده، در بخشی از این شعر آمده:«منم آن مسافر ره/ که به ایستگاه فردا /همه عمر، حمل کردم/ به هزارگون مشقت/ چمدان خالی‌ام را» دو روز قبل هم مطلبی به نقل از او درباره روز «سیزده‌ به در» در این صفحه منتشر شده بود که مطالعه آن نیز برای علاقه‌مندان اطلاع از چرایی شکل‌گیری آیین‌ها و رسوم کهن‌‌مان خالی از لطف نیست.

نوید محمودی، کارگردان و نویسنده افغانستانی بخشی از خندوانه زمستان 1400 را با مخاطبان به اشتراک گذاشته و نوشته:«تمام دارایی مهاجر از تمام جهان یک چمدان بیشتر نیست. با غمش مهربانِ مهربان باشیم.» و در پایان هم نوشته‌اش را با هشتگ کابل-پلاک-10 منتشر کرده است.

سهراب پاکزاد، خواننده هم با انتشار فیلم بخشی از کار تازه‌اش درباره یک سال کاری گذشته خود نوشته که در بخشی از آن می‌خوانید:«شک نکنید که زندگی یک هدیه‌ است، هر روز از نفس کشیدنتون لذت ببرید و تمام لحظه‌هاتون رو به آغوش بکشید.»

علی قمصری، نوازنده و آهنگساز بخشی از تارنوازی خود را منتشر کرده و متنی هم ضمیمه آن کرده است؛ در بخشی از آن آمده:«در این ضبط هرکسی در هر جایگاهی خود را مفید می‌دید، همان‌جا قرار می‌گرفت و هیچ تلاش اضافی برای قدرت‌نمایی وجود نداشت، این یعنی کار گروه لذتبخش.» عنوان این قطعه «تار ایرانی 77» ذکر شده روایتگر بخشی از موسیقی قشقایی است و افزون بر قمصری، خواننده و نوازندگان دیگری هم در آن حضور دارند.
تازه های نشر
انتشارات سوره مهر کتابی با عنوان «بیست و هشت اشتباه نویسندگان» را در اختیار علاقه‌مندان گذاشته، این کتاب نوشته
«جودی دلتون» است که با ترجمه محسن سلیمانی در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است. این کتاب را می‌توان برای آموزش نویسندگی و مفاهیم پایه آن مناسب دانست. جودی دلتون نویسنده کتاب، مخاطب خود را کسی فرض کرده که یا تجربه نوشتن ندارد یا هنوز می‌توان او را کاملاً آماتور دانست. بیست و هشت توصیه‌ای که در این کتاب مطرح می‌شوند بخش‌های مختلف فرایند نویسندگی را پوشش داده‌اند.


دوره‌های آموزشی مؤسسه بهاران برای علاقه‌مندان
در این بین برگزاری دوره‌های آموزشی با رونق بیشتری در مقایسه با روزهای پایانی سال و ایام نوروزی روبه‌رو شده‌اند؛ در همین رابطه مؤسسه تخصصی ادبیات و مطالعات بینارشته‌ای بهاران دست به برپایی دوره‌های آموزشی مختلفی برای علاقه‌مندان زده است. آموزش زبان و خط پهلوی به تدریس راضیه موسوی، دکترای فرهنگ و زبان‌های باستانی ایران برگزار می‌شود. شروع این دوره از نیمه دوم فروردین و زمان برپایی آن دو هفته ذکر شده، این کلاس حضوری با سرفصل‌های «آموزش الفبای پهلوی»، «متن خوانی»، «آشنایی با دستور زبان پهلوی» و «معرفی واژه‌نامه‌ها و شیوه کار با آنها» میزبان علاقه‌مندان خواهند بود. این مؤسسه برای علاقه‌مندان شرکت در دوره‌های آنلاین هم دوره آموزشی داستان کوتاه را به تدریس «سلمان باهنر» در نظر گرفته که شروع آن نیز از نیمه دوم فروردین عنوان شده و در آن سرفصل‌های «آشنایی با انواع روایت»، «تمرین تکنیک‌ها و ابزارهای روایت»، «شکار ایده، پرورش ایده»، «پرورش طرح داستان کنش‌ها و منطق داستان»، «شناخت ساختار روایی» و... آموزش داده می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7878/32/608147/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها