قالیباف در اولین جلسه مجلس در سال جدید عنوان کرد

فرصت یک ماهه مجلس برای شفافیت


گروه سیاسی/ نخستین جلسه مجلس شورای اسلامی در سال جدید، با اعتراض یکی از نمایندگان از پشت گوش انداختن مهم‌ترین وعده پارلمان آغاز شد. طرح شفافیت که از اولین طرح‌هایی بود که در مجلس یازدهم تدوین و به کمیسیون تخصصی ارجاع شد و پس از آمدن به صحن علنی، موافقت نمایندگان را کسب نکرد، اولین اعتراضات را به سوی بهارستان روانه کرد. واکنش‌ها به رد این طرح آنقدری بود که تصمیم دیگری برای آن گرفته شد. این طرح وقتی از دستور کار خارج شد با امضای بیش از 100 نماینده موافق دوباره در دستورکار صحن قرار گرفت. اگرچه این طرح تاکنون به دلیل احتمال رد آن از سوی برخی از نمایندگان در دستور رسیدگی قرار نگرفته، اما حال رئیس مجلس وعده بررسی آن را تا پایان ماه رمضان می‌دهد.
سلمان اسحاقی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس در جلسه علنی دیروز با اعتراض به اینکه چرا باید در خصوص اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس اقدام کنیم در حالی‌که مردم منتظر موضوع شفافیت هستند، گفت: اگر به موضوع شفافیت قبل از بررسی اصلاح آیین‌نامه مجلس توجه می‌شد می‌توانستیم اصلاح ساختار بودجه را در قالب شفافیت پیگیری کنیم. هر اقدامی برای اصلاح آیین‌نامه انجام دهیم مردم توقع توجه به موضوع شفافیت را دارند، در اولین جلسه سال ۱۴۰۱ تکلیف شفافیت آرا را برای مردم شفاف کنیم و بگوییم اگر برای آیین‌نامه اصلاح ساختار بودجه قدمی برداشته می‌شود با توجه به شفافیت خواهد بود. محمدباقر قالیباف که ریاست این جلسه را بر عهده داشت، در پاسخ به این اظهارات اسحاقی گفت: بحث مربوط به شفافیت در دستور جلسه مجلس قرار دارد و در همین ماه مبارک رمضان در صحن مجلس به بحث گذاشته خواهد شد.
اولین تصمیم مجلس در سال جدید
بررسی کلیات طرح اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس، اولین اقدام نمایندگان در سال جدید بود که در نهایت کلیات آن رأی لازم را کسب نکرد. این طرح برای توجه به سیاست‌های کلی نظام در قانونگذاری شاخص‌هایی را در نظر داشت و همچنین بررسی دوشوری طرح‌ها و لوایح را مطرح می‌کرد، یعنی اینکه کلیات موارد در صحن رأی‌گیری و جزئیات در کمیسیون بررسی شود و سپس جزئیات بار دیگر برای بررسی به صحن مجلس بیاید. در این طرح همچنین قرار بود برای تسهیل رسیدگی به طرح‌های زیادی که ممکن است بار مالی داشته باشند با حضور منتخبین کمیسیون‌های تخصصی، هیأتی تشکیل شود تا وجود یا عدم بار مالی طرح‌ها و لوایح مورد بررسی قرار بگیرد که با پاسخ منفی نمایندگان روبه‌رو شد.
اعتراض دوباره به اقدام هیأت عالی نظارت مجمع
در ادامه جلسه دیروز یکی از نمایندگان به حذف مجوز واردات خودرو اشاره کرد و آن را ناشی از دخالت هیأت عالی نظارت مجمع دانست که البته با توضیحات رئیس جلسه مشخص شد چنین دخالتی صحت ندارد. سید غنی نظری در تذکری شفاهی با بیان اینکه براساس آیین‌نامه حفظ شأن مجلس برعهده هیأت‌رئیسه است، گفت: حذف مجوز واردات خودرو از لایحه بودجه بدون اخذ نظر نمایندگان معنایی ندارد. این مجلس است که فقط باید قانونگذاری کند و حوزه‌های دیگر حق ورود به قانونگذاری را ندارند. علی نیکزاد که اداره مجلس را برعهده داشت، در پاسخ به این تذکر گفت: رأی‌گیری که در صحن مجلس برای مجوز واردات خودرو صورت گرفت، به صورت مشروط بود و رئیس مجلس در زمان رأی‌گیری تأکید کرد که اگر نظر شورای نگهبان تأمین نشود هیأت‌رئیسه با این شورا موضوع را بررسی کرده تا بودجه روی زمین نماند. برخلاف آنچه که تصور می‌شود که هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام در این موضوع ورود داشته است باید بگویم که این غلط است.
ضرب‌الاجل سه روزه برای ارائه گزارش اتفاقات ورزشگاه مشهد
رئیس کمیسیون امور داخلی کشور، مجلس، دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط با وقایع ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد را موظف کرد تا پنجشنبه به مجلس گزارش دهند. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، صالح جوکار گفت که کارگروهی در کمیسیون امور داخلی کشور تمام مدارک، مستندات و نامه‌نگاری‌ها را بررسی می‌‌کند. همچنین کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس روز گذشته با حضور نماینده پلیس امنیت، وزیر ورزش و جوانان و حراست این وزارتخانه، سرپرست و مسئولان فدراسیون فوتبال و معاون امنیتی وزیر کشور جلسه داشت.

قالیباف: مجلس توجه ویژه‌ای برای شعار سال دارد
در ابتدای جلسه دیروز مجلس، محمدباقر قالیباف مهم‌ترین بخش صحبت‌های خود را به شعار سال اختصاص داد. او گفت: امیدوارم در سال ۱۴۰۱ بتوانیم با سپردن فرمان اقتصاد کشور به جوانان پرانگیزه، بااستعداد و نخبه ایران عزیز و با فراهم کردن زمینه فعالیت ثروت‌آفرین این جوانان در کشور به انحصارهای دولتی و دیوانسالاری کهنه و بی‌رمق اداری در کشور پایان دهیم و فصلی جدید در توسعه و آبادانی ایران آغاز کنیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: رهبر معظم انقلاب همچون سال‌های گذشته تولید را محور فعالیت‌های اقتصادی سال پیش رو قرار دادند و با تأکید بر دو ویژگی دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین بودن این فعالیت‌ها نقشه راه اولویت قانونگذاری و اجرا در سال‌جاری را تعیین کردند. قالیباف اضافه کرد: خدا را شاکریم که مجلس یازدهم از نخستین روزهای آغاز به کار خود توجه ویژه‌ای به تقویت تولید دانش‌بنیان و ریل‌گذاری قانونی لازم برای پیشرفت و گسترش این مسأله داشته است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7878/2/608151/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها