یک منبع آگاه عراقی اعلام کرد

بغداد تصمیمی به شکایت در رابطه با اربیل ندارد


گروه سیاسی/ بغداد اعلام کرده است که تصمیمی برای طرح شکایت علیه ایران در مجامع بین‌المللی در پی حمله موشکی سپاه به مرکز راهبردی رژیم صهیونیستی در اربیل ندارد. این خبر را ایسنا به نقل از سایت خبری العربی الجدید منتشر کرده است و در همین رابطه یک مقام آگاه عراقی گفته است که بین‌المللی کردن این پرونده در وقت کنونی منجر به دخالت طرف‌های دیگر می‌شود که می‌خواهند از این مسأله علیه ایران استفاده کنند. او افزوده است:«ما روابط متمایز و مستقیم با ایرانی‌ها داریم و ترجیح می‌دهیم که با خود آنها گفت‌و‌گو کنیم».
از سوی دیگر عائد الهلالی، یکی از رهبران گروه هماهنگی شیعیان عراق در گفت‌و‌گو با العربی الجدید تأکید کرد: «ادله‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد ایران مرکز موساد را هدف قرار داده است که اخیراً از همین مرکز حملاتی علیه ایران انجام شده است و دلیل عدم تقدیم شکایت بین‌المللی همین امر است». وی گفت: «با توجه به روابط راهبردی میان دو کشور در تمامی زمینه‌ها، عراق نمی‌تواند چنین شکایت بین‌المللی علیه ایران مطرح کند. تقدیم چنین شکایتی بر روابط دو کشور تأثیر می‌گذارد بنابراین دولت اهمیت این امر را بخوبی درک می‌کند.»
21 اسفندماه سال گذشته بود که سپاه پاسداران اعلام کرد در یک حمله موشکی «مرکز استراتژیک توطئه و شرارت صهیونیست‌ها» را در اربیل هدف قرار داده است. حمله‌ای که در واکنش به حمله چندی پیش رژیم صهیونیستی که منجر به شهید شدن دو افسر سپاه در دمشق شد، صورت گرفت. بمباران پایگاه مجهز به پیشرفته‌ترین امکانات جاسوسی رژیم صهیونیستی در اربیل توسط ایران که در آن شماری از اعضای موساد کشته و زخمی شدند، از آمادگی کشورمان برای تلافی‌جویی نظامی به هر اقدام تهدیدآمیز علیه منافعش در چهارچوب دکترین دفاعی خود حکایت داشت. اقدامی که نوع متفاوتی از درگیری را در سرزمین عراق رقم زد و در عین حال به مقامات بغداد این پیام را داد که نباید اجازه دهند بخشی از سرزمین این کشور به پایگاهی برای هدف قرار دادن منافع جمهوری اسلامی ایران تبدیل شود. هر چند مقام‌های عراقی در موضع گیری‌های متعدد نارضایتی خود را از بروز چنین حمله‌ای اعلام کردند اما عدم پیگیری حقوقی این موضوع نشان از آن دارد که در روند بررسی این رویداد، ایران در اثبات مورد تهدید قرار گرفتن منافع ملی‌اش از بخشی از جغرافیای عراق دست برتر را دارد. چه آنکه دیگر همکاری ضد امنیتی بخشی از جریان حاکم بر اقلیم کردستان عراق با رژیم صهیونیستی و امریکا علیه امنیت منطقه و ایران به اثبات رسیده و اقلیم کردستان در سال‌های اخیر با ایجاد شرایط برای برپایی مقر گروه‌های تروریستی سبب‌ساز تهدیدات امنیتی برای ایران شده است. امری که در مغایرت با اصل حسن همجواری و روابط حسنه تهران و بغداد به شمار می‌رود.
درخواست مجازات عاملان تأسیس مراکز صهیونیستی
به همین دلیل بود که پس از حمله موشکی ایران علیه مرکز موساد در اقلیم، حتی شمار زیادی از جریان‌های سیاسی و مردمی عراق معترف این واقعیت شدند که این مرکز بخشی از شبکه جاسوسی صهیونیست‌ها در اربیل بوده‌ که علیه امنیت ایران و منطقه اقدام می‌کرده است. در همین چهارچوب نیز بسیاری از گروه‌های سیاسی و نمایندگان پارلمان عراق خواستار پاسخگویی دولتمردان کشورشان در پیرامون فعالیت شبکه‌های جاسوسی صهیونیستی و امریکایی در کشورشان شدند و مجازات عاملان تأسیس این مراکز بویژه در مناطق تحت حاکمیت کردهای عراق را امری ضروری دانستند.
این برای نخستین بار نبود که منطقه کردستان عراق به‌دلیل تحرکات ضدایرانی از سوی گروه‌های مسلح کرد در این اقلیم هدف حمله تسلیحات نظامی جمهوری اسلامی قرار می‌گرفت. پیشتر در خرداد سال 1396 سپاه با پهپاد و موشک به پایگاه‌های نیروهای تروریستی در مناطق مرزی اقلیم کردستان عراق حمله کرده بود. سپاه پاسداران شهریورماه سال 97 نیز در پاسخ به خرابکاری‌های تروریستی، مقر حزب دموکرات کردستان در عراق را هدف حملات موشکی خود قرار داد. سپاه بلافاصله در بیانیه‌ای از حمله هماهنگ نیروهای مقاومت به محل استقرار و جلسه سران گروهای تروریستی در منطقه کردستان خبر داد و اعلام کرد: «اقدام سپاه پاسداران در واکنش به اعزام تیم‌های متعدد تروریستی، ایجاد ناامنی و ارتکاب اعمال خرابکارانه و سلب امنیت و آرامش مردم غیور استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه صورت گرفته است.» این در حالی است که در همان سال، سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران پیش از پاکسازی منطقه از تروریست‌ها، از رهبران اقلیم کردستان خواسته بود تا با تکیه بر حسن همجواری و روابط حسنه مانع از جولان دادن گروه‌های معاند در اطراف مرز ایران شوند که این تذکر با کم‌توجهی طرف همسایه رو‌به‌رو شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7878/5/608157/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها