مسجد جامع کرمان پایگاه فرهنگی ازقدیم تاکنون


مسجد جامع کرمان نمادی از تاریخ و معماری باشکوه گذشته در شهر کرمان است. این مسجد به دلیل اینکه در زمان حکومت آل مظفر بنا شده است و به نام مسجد جامع مظفری نیز شناخته می‌‌شود، یکی از مساجد زیبای این شهر است که در میدان مشتاقیه (شهدا) و در مجاورت بازار مظفری و بازار قدمگاه قرار دارد.
مطابق مستندات تاریخی، مسجد جامع کرمان در گذشته خارج از حصارهای شهر کرمان قرار داشت اما در طول زمان و با گسترش شهر کرمان این مسجد در داخل شهر قرار گرفت. این بنا به دلیل شکوه و زیبایی که دارد، در سال ۱۳۱۵ خورشیدی، به عنوان یکی از آثار تاریخی به ثبت ملی ایران رسید.مسجد جامع کرمان در حرکت‌های انقلابی شاخص بود زیرا افراد انقلابی و پشتیبان امام آنجا جمع می‌‌شدند و برای حرکت‌های انقلابی کار می‌‌کردند. در دوران جنگ تحمیلی رزمندگان هم از مسجد جامع به جبهه‌ها می‌‌رفتند و امروز همچنان این مسجد هم در تداوم انقلاب نقش دارد.این مکان مذهبی از جمله مساجد چهار ایوانی است که دارای سردر رفیع صحن ایوان و شبستان است. این مسجد در دوران حکومت امیر مبارزالدین محمد مظفر سر سلسله آل مظفر بنا شده است. تاریخ بنا در کتیبه سر در اصلی ۷۵۰ هجری قمری ذکر شده است اما در دوره‌های بعد الحاقات و تعمیراتی در مسجد صورت گرفته است؛ از جمله مرمت کاشیکاری ایوان بزرگ در زمان وکیل الملک و کاشیکاری ستون‌ها و لچکی‌های داخل مسجد و احداث شبستان شمالی در دوره اخیر را می‌توان نام برد. سر در رو به مشرق آن از شلیک توپ‌های آغامحمدخان قاجار خراب شد ولی بعدها مرمت و بازسازی شد.
مسجد جامع کرمان دارای سه در ورودی است که در اضلاع شرقی، غربی و شمالی قرار دارند. ورودی اصلی که در ضلع شرقی قرار دارد، دارای سردری بزرگ با کاشی کاری‌ها و مقرنس کاری‌های زیباست. یک ساعت قدیمی در بالای این سر در نصب شده است که زیبایی بخصوصی به آن بخشیده است. یک صحن، ایوان، شبستان و یک محراب با تزئینات کاشی کاری زیبا از ویژگی‌های شاخص بنای این مسجد به شمار می‌‌آید.
از نظر باستان‌شناسان ارزشمندترین قسمت این بنا مربوط به کاشی‌کاری‌های معرق سر در شرقی و محراب آن است. محراب این مسجد در ضلع غربی آن واقع شده است. در حاشیه این محراب تزئینات زیبایی از سنگ‌های مرمر به چشم می‌‌خورند. در طراحی این محراب از رنگ زرد بهره زیادی برده‌اند. بناهای تاریخی از جمله مسجد جامع کرمان به دلیل قدمتی که دارند بسیار ارزشمند هستند و باید از آنها به عنوان میراثی گرانقدر نگهداری کرد. این بنا به رغم سرگذشت تلخی که دارد هنوز هم پابرجاست و زیبایی‌های بخصوص خود را دارد. همین سبب شده است که گردشگران زیادی از داخل و خارج کشور برای بازدید از آن به کرمان مسافرت کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7882/29/608752/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها