مجموعه‌ گفتارهای مسأله تغییر فرهنگی


دکتر محمد پورکیانی
انتشارات سوره مهر
وجود انسان همیشه در معرض واردات گوناگون، حرکتی دائمی را تجربه می‌کند. این سیلان در ساحت جمعی انسان‌ها، تضاعف پیدا کرده و فرهنگ‌ها را نیز شناور می‌کند، بنابراین پویایی فرهنگ به سیلان وجودی انسان برمی‌گردد. اما پویایی و تغییر فرهنگ، آنچنان که پویایی وجودی انسان برای ما شناخته شده، شفاف نیست. «مطالعات فرهنگی» اگرچه توصیف‌گر وجه پویای زندگی بوده است، ولی توجه خود را از توصیف و تفسیر فراتر نبرده و کمتر به منطق این تحول پرداخته است. علوم عقلی نیز عموماً به وجه حقی و ثبوتی عالم توجه کرده و کمتر به حرکت و دیالکتیک وجود پرداخته‌اند. علوم شرعی نیز عموماً فارغ از وجه تاریخی امور به توصیف و تجویز پرداخته‌اند. توجه به ویژگی پویای فرهنگ و وضعیت تاریخی ایران از یک سو و ضعف مطالعات نظری در سوی دیگر، پرداختن به موضوع «تغییر فرهنگی» را ضروری می‌کند.
دکتر محمد پورکیانی، کارشناس ارشد مدیریت راهبردی و دکترای سیاستگذاری فرهنگی از دانشگاه باقرالعلوم(ع)، مجموعه‌ای از گفت‌وگوها پیرامون «تغییر فرهنگی» را از استادان مختلف علوم‌انسانی جمع‌آوری، تنظیم و تدوین کرده و در قالب کتاب حاضر منتشر کرده
است.
در این کتاب، دکتر میثم سفیدخوش و دکتر مهدی ناظمی نگاهی فلسفی به موضوع داشته‌اند. دکتر عبدالحسین کلانتری و دکتر محمد رضایی و دکتر سیدحسین شهرستانی از زاویه جامعه‌شناسی و مطالعات فرهنگی در این موضوع سخن گفته‌اند. دکتر محسن لبخندق هم نگاهی از زاویه فلسفه صدرایی به موضوع داشته است. دکتر محمدحسین هاشمیان به وجه سیاستگذاری تغییرات فرهنگی پرداخته است. دکتر سینا کلهر نیز با مداقه در مفهوم فرهنگ، تحلیلی انسان‌شناختی از تغییر فرهنگ داشته و نهایتاً حجت‌الاسلام والمسلمین ملک‌زاده با نگاه دینی شهید صدر به موضوع نگاه کرده است. گفت‌وگو با استادان مذکور، ضمن اینکه مسأله‌بودگی «تغییر فرهنگی» را روشن کرده است، نقاط عزیمت برای تحلیل‌های علوم‌انسانی در این موضوع را نشان داده است. این اثر به همت پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی و توسط انتشارات سوره مهر انتشار یافته است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7882/27/608775/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها