پس از حکم دیوان عالی نشست عدم اعتماد پارلمان در غیاب نخست وزیر برگزار شد

رأی سرنوشت «عمران خان»


زهره صفاری/ برگزاری نشست رأی عدم اعتماد پارلمان پاکستان به نخست وزیر که پس از وقایع انحلال پارلمان و حکم جنجالی دیوان عالی این کشور با تلاش اپوزیسیون، بیش از یک روند سیاسی به دوئل «عمران خان» و رهبر مخالفانش «شهباز شریف» بدل شده بود، دیروز با حواشی بسیار، تأخیر چند ساعته و در سایه فراخوان تظاهرات اعتراضی حامیان دولت برگزار شد.
به گزارش سایت شبکه خبری «جئو»ی پاکستان، زنگ آغاز این جلسه که در تاریخ این کشور بی سابقه بود، ساعت 10 و 30 صبح در حالی زده شد که احزاب اپوزیسیون پیش‌تر مذاکراتی داشته و با تشکیل ائتلافی عزم سرنگونی عمران خان را داشتند. «شهباز شریف» رهبر  احزاب اپوزیسیون نیز که بسیاری او را نخست وزیر بعدی می‌‌دانند، در ابتدای جلسه با بیان اینکه «ما امروز نخست وزیر منتخب را برکنار می‌‌کنیم.» فضای نشست را متشنج کرد و صحبت‌های او با فریاد و شعارهای نمایندگان طرفدار «عمران خان» ناتمام ماند اما او اعلام کرد «اپوزیسیون آرای لازم برای این کار را در اختیار دارد و هیچ گونه بهانه‌ای را برای تعویق جلسه و خروج از دستور کار دادگاه عالی نمی‌پذیرد.» پس از او در حالی که «عمران خان» غایب بزرگ این نشست بود، «شاه محمود قریشی»، وزیر خارجه دولت عمران خان با تأیید اینکه مجمع عمومی از جزییات اسناد فوق محرمانه اطلاع دارد و اقدام معاون رئیس پارلمان برای انحلال جلسه هفته گذشته براساس مصلحت بوده گفت: «رسانه‌ها و مردم پاکستان بخوبی شرایط را درک می‌‌کنند و اپوزیسیون آن را غیرقانونی می‌‌داند. اما آنهایی که دم از قانون می‌‌زنند چرا تا پیش از این به روند قانونی توجهی نداشتند.» این در حالی بود که عصر دیروز «احمد قیصر»، رئیس پارلمان پاکستان در سخنانی تاکید کرد: «من و نخست وزیر 30 سال رفاقت داشته ایم، بنابر این نمی توانم اجازه دهم رای به برکناری او داده شود.»
سخنرانی تند عمران خان
تا پیش از دیروز، هرگز در تاریخ پاکستان، نشست عدم اعتماد به نخست وزیر سابقه نداشت و در واقع نتیجه این جلسه که بنا بود رای گیری آن در نخستین ساعات بامداد امروز انجام شود، در سرنوشت آتی «عمران خان» تأثیر بسزایی خواهد داشت. در همین حال اما نخست وزیر با محکوم کردن رفتار اپوزیسیون و ابراز تأسف از حکم دیوان عالی پاکستان، با اعلام اینکه در برابر اقدام اپوزیسیون برای برگزاری نشست عدم اعتماد می‌‌ایستد و هرگز دولت تحمیلی را به رسمیت نمی‌شناسد، بار دیگر اعمال نفوذ دولت خارجی در پاکستان را محکوم کرد و از مردم خواست روز یکشنبه در اعتراض به این شرایط به خیابان‌ها آمده و برای دفاع از حقانیت کشور تظاهرات کنند. وی گفت: «اپوزیسیون با این کارها می‌‌خواهد از شر پرونده‌های فسادی که علیه آنها به راه انداخته‌ایم خلاص شود زیرا اگر حق با آنها بود چرا حاضر به برگزاری انتخابات نشدند. بنابراین همه ملت باید علیه نمایش سازمان یافته خارجی بیرون آمده و اعتراض کنند.»
وی افزود: «من به دادگاه عالی احترام می‌‌گذارم اما آنها باید پیش از هر حکمی، نامه تهدیدآمیزی که برایمان فرستاده شده بود را می‌‌خواندند اما این کار را هم نکردند و این باعث تأسف است.» او با اشاره به نارضایتی امریکا از سیاست‌هایش افزود: «مقامات امریکا در دیدار با سفیر پاکستان نسبت به سفر ما به روسیه اعتراض داشتند. حتی پیش از این نشست عدم اعتماد نیز امریکا هشدار داده بود، هرگونه تلاشی از سوی عمران خان برای رهایی از این نشست تبعات سختی خواهد داشت. اما اگر دولت او سقوط کند، پاکستان دردسری نخواهد داشت.» وی در ادامه به «شهباز شریف» نیز تاخت و گفت: «شک ندارم که شریف همین حالا هم «شروانی» (لباس سنتی مردانه پاکستان) خود را برای مراسم تحلیف نخست وزیری آماده کرده است. اما واقعاً برای 220 میلیون پاکستانی شرم‌آور نیست که یک مقام خارجی با واسطه، نخست وزیر کشور را انتخاب کند و حتی تهدید به بروز تبعات سخت کند؟»
«عمران خان» همچنین از کابینه اش خواست، ساعتی پیش از رای گیری نهایی پارلمان، ساعت 9 دیشب، در نشستی حاضر شوند.
تهدید اپوزیسیون
در شرایطی که مقامات دولتی حتی پیش از نشست رأی گیری پارلمان نیز از احتمال تعویق این جلسه صحبت می‌‌کردند، اپوزیسیون از ابتدا موضع سختی در قبال آن گرفته بود. به طوری که پیش از آغاز نشست، «شهباز شریف» با اعلام برنامه‌های آتی‌اش، به پارلمان درباره استفاده از «تاکتیک تعویق» هشدار داد و اعلام کرد در صورت به نتیجه نرسیدن نشست عدم اعتماد، آن هم در حالی که اپوزیسیون آرای لازم برای سرنگونی عمران خان را در دست دارد، با توافق احزاب مخالف دولتی مقابله‌ای را تشکیل می‌‌دهد. در همین حال تا عصر دیروز با توجه به کش و قوس بر سر به تعویق افتادن رای گیری نهایی پارلمان، بین «عمران خان» و «احمد قیصر» از یک سو و اپوزیسیون از سوی دیگر، گمانه زنی ها و تحلیل های زیادی درباره وضعیت سیاسی آتی پاکستان، مطرح شد. در همین ارتباط به نوشته الجزیره، یک تحلیلگر پاکستانی معتقد است اقدام دولت برای تعویق رأی‌گیری، اپوزیسیون را وحشت‌زده کرده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7882/4/608779/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها