روز دشوار «مکرون» در انتخابات فرانسه


بنفشه غلامی/ امروز آن دسته از مردم فرانسه که هنوز علاقه‌مندی خود به دادن رأی را حفظ کرده‌اند، در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه شرکت می کنند تا با رأی به یکی از 12 مرد و زنی که خواهان ورود به الیزه هستند، کاندیداهای برتر انتخابات امروز را راهی دور دوم این انتخابات کنند. این در حالی است که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد، میزان مشارکت مردمی در این انتخابات پایین‌تر از همه انتخابات‌های فرانسه خواهد بود. به گزارش سایت شبکه خبری «یورو نیوز»، در انتخابات امسال 12 کاندیدا حضور دارند که همگی برای فرانسوی‌ها کاملاً نام آشنا هستند و شاید همین باعث شده، مردم که بارها و بارها حرف‌های آنان را شنیده‌اند و با سیاست‌هایشان آشنا هستند، تمایلی به شرکت در انتخابات نشان ندهند. با این حال در بین این 12 نفر سه نفر هستند که در نظرسنجی‌ها با فاصله‌ای قابل توجه از دیگران ایستاده‌اند.
نفر اول این ردیف «امانوئل مکرون»، رئیس‌جمهور کنونی فرانسه است که زمانی حامی حزب سوسیالیست بود اما 5 سال قبل با شعار نه چپ و نه راست و تأسیس حزب میانه خود با عنوان حزب «جمهوری به پیش»، توانست به بالاترین آرا دست یافته و کلیددار الیزه شود. اما شعارهای او خیلی زود جذابیت خود را از دست دادند و فرانسه 5 سال سخت را با او سپری کرد. همان طور که او نیز حداقل 4 سال از این سال‌ها را به خاطر اعتراض‌های «جلیقه زردها» به سختی گذراند. با این حال همان طور که شبکه خبری «الجزیره» نوشته است، «مکرون» 39 ساله در 46 روزی که از جنگ اوکراین می‌گذرد، بسیار تلاش کرد تا نظر و نگاه رأی‌دهندگان فرانسوی را با تلاش‌هایش برای پایان جنگ اوکراین به خود جلب کند. او به این منظور بارها با «ولادیمیر پوتین» و «ولودیمیر زلنسکی» رؤسای جمهوری روسیه و اوکراین وارد مذاکره شد و تلاش کرد بین آنها میانجیگری کند. او در کنار آن با پذیرش پناهجویان اوکراینی خود را مدافع آنها نشان داد. مطابق جدیدترین نظرسنجی ایپسوس رئیس‌جمهور فرانسه قادر خواهد بود حدود 27 درصد آرا را کسب کند. پاشنه آشیل او در این انتخابات دو چیز است: نخست وضعیت اقتصادی وخیم فرانسه که بویژه بعد از کرونا برای مردم آزاردهنده شده است و سپس انتقادها به او بابت مذاکره مستقیم با «پوتین».
نفر دومی که شانس زیادی برای راهیابی به دور دوم انتخابات را دارد، «مارین لوپن» 53 ساله است. زنی که می‌گوید بدون گربه‌اش نمی‌تواند زندگی کند، اما همیشه به این مهربانی نیست. او سال 2011 «ژان ماری لوپن» پدر خودش را از ریاست حزب برکنار کرد، زیرا معتقد بود راست‌های افراطی هرگز نخواهند توانست با او راه به جایی ببرند. حزب جبهه ملی که «مارین لوپن» بعد از برکنار کردن پدرش آن را «اجتماع ملی» نامید، اکنون تبدیل به یکی از پرطرفدار‌ترین احزاب فرانسوی شده است. بااین حال او هنوز طبق نظرسنجی ایپسوس با 22 درصد آرای احتمالی 5 درصد عقب‌تر از «مکرون» است. البته «لوپن» نیز دست از تلاش‌های لحظه آخری برنداشته است. به نوشته سایت شبکه خبری «اسکای نیوز»، «مارین لوپن» با وجود همه اظهارات سال‌های گذشته‌اش درباره مهاجران و سیاست‌های حزب اش در این خصوص به منظور پیش افتادن از «مکرون» اعلام کرد که از مهاجران اوکراینی حمایت می‌کند و فرانسه تحت رهبری او می‌تواند مکانی امن برای آنان باشد. او همچنین انگشت بر نقطه ضعف «مکرون» گذاشته و اعلام کرده است که هزینه‌های زندگی را کاهش خواهد داد.
سومین سیاستمداری که امید زیادی به انتخابات امروز بسته، «ژان لوک ملانشون» 70 ساله است. او همانند «مکرون» ابتدا سوسیالیست بوده اما اکنون درست درنقطه مقابل «مارین لوپن» قرار دارد و چپ افراطی است. به نوشته سایت شبکه خبری «فرانس 24» او که رهبر حزب «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» است، به اعتقاد حامیانش تنها کاندیدای انتخابات است که برای ریاست جمهوری‌اش طرح و برنامه دارد و در حالی که رقبایش وقت خود را صرف حمله به او و دیگران می‌کنند، «ملانشون» تلاش می‌کند تا از کوچکترین فرصت‌ها استفاده کند تا ایده‌های خود را مطرح کند. اما ایده‌های او چیست؟ او پیش از هر چیز با توجه به نگرانی عمومی فرانسوی‌ها به وضعیت جوی و تغییرات آب و هوایی می‌گوید خواهان دستیابی به انرژی پاک است و در این راه حتی انرژی هسته‌ای را هم آلوده کننده می‌داند. او همچنین معتقد است قدرت رئیس‌جمهور در فرانسه باید کاهش یابد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7882/4/608783/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها