«ایران» از افزایش کاذب قیمت گوشت قرمز با وجود تولید و واردات گسترده خبر می‌‌دهد

نبض بازار گوشت در دست دلالان


طی دو هفته اخیراً قیمت گوشت قرمز افزایش یافته، این در حالی است که  از طرفی گزارشات حاکی از آن است که کشورمان با مازاد تولید گوشت قرمز مواجه است و از طرف دیگر واردات گوشت قرمز به کرات صورت گرفته و صادرات دام نیز ممنوع شده است.
هم اکنون قیمت خرید هر کیلوگرم گوسفند زنده از دامداران 62 هزار تومان و هر کیلوگرم گوساله 59 هزار تومان است ولی قیمت گوشت قرمز در مراکز توزیع بین 170 تا 190 هزار تومان است که فعالان صنفی و دامداران معتقدند  این سود 110 تا 130 هزار تومانی اختلاف قیمت دام زنده تا گوشت قرمز به جیب دلالان و مافیای گوشت قرمز می‌‌رسد.
با این حال مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام استان تهران می‌‌گوید این افزایش قیمت گوشت فصلی است، زیرا دام‌ها در فصلی از سال زاد و ولد می‌کنند که 9 ماه طول می‌کشد و اکنون به صورت مقطعی تولید کم شده است، اما شرکت‌ پشتیبانی امور دام در ماه‌های مهر و آبان که زمان فراوانی تولید است، گوشت خریداری و ذخیره‌سازی کرده و اکنون به بازار تزریق می‌کند.
سالمی با بیان اینکه بزودی قیمت گوشت قرمز در بازار تعدیل خواهد شد، افزود: از سوی دیگر اسفندماه زمان زاد و ولد دام‌ها است که تا دو ماه دیگر گوشت آنها به بازار وارد خواهد شد.
 
قیمت گوشت قرمز در بازار
براساس مشاهدات قیمت گوشت قرمز موجود در بازار اخیراً با افزایش روبه‌رو بوده است به طوری که به ازای هر کیلوگرم قیمت ران کامل ممتاز گوسفندی در فروشگاه‌های مختلف 172 تا 190 هزار تومان، راسته با استخوان گوسفندی 159 هزار تومان، کف دست گوسفندی با ماهیچه 158 هزار تومان، ران پاک کرده گوساله 166 هزار تومان، سردست پاک کرده گوساله 165 هزار تومان، گردن گوسفندی 133 هزارتومان، قلوه گاه گوساله 147 هزارتومان، گردن گوساله 129 هزار تومان، قلم گوساله 16 هزار تومان، سردست گوسفندی 131 هزار تومان، ماهیچه گوساله 163 هزار تومان، نیم شقه سردست گوسفند 128 هزار تومان، شقه لاشه گوسفندی 129 هزار تومان، نیم شقه ران گوسفندی 135 هزار تومان است.
 
قیمت گوشت قرمز در سامانه بازرگام
سامانه بازرگام که تا قبل از عید گوشت قرمز منجمد گوسفندی و گوساله با قیمت مناسب عرضه می‌‌کرد، از سال جدید تاکنون گوشت قرمزی را برای مشتریان جدید عرضه نکرده است.
 
توزیع گوشت قرمز 85 هزار تومانی در سطح کشور
حال برای رفع هرگونه نگرانی دولت نیز ابتکار عمل این بازار را به دست گرفت تا مردم در این ماه مبارک هیچ مشکلی برای تأمین گوشت قرمز نداشته و توانایی خرید آن را نیز به دست آورند.به طوری که چهارشنبه هفته گذشته بود که جلسه ستاد تنظیم بازار به ریاست معاون اول رئیس‌ جمهور درخصوص قیمت گوشت منجمد گوسفند و گوساله بحث و تبادل نظر صورت گرفت و مقرر شد هر کیلو گوشت منجمد گوساله با قیمت ۹۵ هزار تومان و گوشت منجمد گوسفند با قیمت ۸۵ هزار تومان در بازار عرضه شود.
در همین خصوص «محسن سلامی» می‌‌گوید: طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار هر کیلوگرم گوشت گوسفندی منجمد ۸۵ هزار تومان و گوشت گوساله منجمد ۹۵ هزار تومان بدون محدودیت در استان‌ها توزیع می‌شود که بخشنامه آن به استان‌های سراسر کشور ابلاغ شده است.
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور تصریح کرد: با توجه به دستور دولت در اواسط اسفندماه سال ۱۴۰۰ برای واردات ۱۰ هزارتن گوشت قرمز، این مهم در همان زمان آغاز شد و اکنون در میادین میوه و تره‌بار گوشت گوسفندی وارداتی به شکل روزانه عرضه می‌شود و تلاش داریم از این هفته ورودی گوشت گرم گوسفندی نیز افزایش یابد.
وی با اشاره به اینکه طی یک ماه اخیر گوشت گوساله منجمد بدون محدودیت در کشور توزیع شده است، گفت: براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار از هفته گذشته، گوشت منجمد در سراسر کشور در حال توزیع است.
سلامی با بیان اینکه ذخایر شرکت پشتیبانی از گوشت قرمز تکمیل است، گفت: گوشت قرمز منجمد گوساله وارداتی و خرید دام حمایتی تولید داخل در سطح مطمئنی انجام شده و هیچ مشکلی برای توزیع در بازار نداشتیم و نداریم؛ بنابراین درصورت تقاضای مباشرین از طریق سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها گوشت مورد نیاز تحویل داده می‌شود.
آیا  کاهش تولید گوشت قرمز وجود دارد؟
همواره بین مرکز آمار و وزارت جهاد کشاورزی بر سر میزان دام موجود در کشور اختلاف نظر وجود داشته است به طوری که در برخی از برهه‌ها این اختلاف آماری بسیار قابل توجه بوده و تا 1.5 میلیون رأس دام نیز رسیده است. حال با توجه به افزایش شدید واردات گوشت قرمز در کشور و اذعان اتحادیه و صنوف دامی مبنی بر مازاد تولید دام در کشور شبهاتی درخصوص میزان تولید دام در کشور و کمبود و گرانی آن در بازار پیش آمده است که به نظر می‌‌رسد باید به آن پاسخ داده شود.
 
مافیا و دلالان به دنبال واردات گوشت با ارز 4200
در بازار گوشت قرمز نیز مافیا و سودجویان با ایجاد موج گسترده در فضای مجازی مبنی بر افزایش قیمت گوشت قرمز به بالای ۲۰۰ هزار تومان درصدد آشفته‌سازی این بازار و تثبیت قیمت دلخواه خود بودند ولی به نظر می‌‌رسد با ورود دولت به این بازار این مشکل در آینده‌ای نزدیک حل شود.
افشین صدردادرس، مدیرعامل اتحادیه دام سبک نیز در این خصوص به روزنامه ایران گفت: علت اصلی گرانی کاذب گوشت قرمز در بازار وجود دلالان مافیای گوشت است به طوری که آنها به دنبال افزایش قیمت گوشت قرمز هستند تا بتوانند از شرایط ایجاد شده و حساسیت مسئولان نسبت به افزایش قیمت کالاهای اساسی سوءاستفاده کنند و بتوانند مجوز واردات بیشتری را از آنان اخذ کنند.
در همین خصوص همچنین احمد مقدسی، رئیس انجمن صنفی گاوداران گفت: مافیای گوشت اجازه کاهش قیمت این کالا را نمی‌دهند و تمام اتفاقاتی که در حوزه ممنوعیت صادرات و واردات گوشت به کشور اتفاق افتاد به دنبال توطئه همین افراد بوده است. وی با اشاره به اینکه حداکثر قیمت دام زنده سنگین (گوساله نر) کیلویی ۵۸ هزار تومان است، افزود: شرکت پشتیبانی امور دام حدود ۵ ماه بتدریج دام‌های مازاد را جمع‌آوری می‌کرد و هیچ اتفاقی در بازار رخ نداده بود تا اینکه به دلیل زیان سنگین تولیدکنندگان دولت مجوز صادرات ۵۰ هزار رأس دام سنگین و ۳۰۰ هزار رأس دام سبک را صادر کرد و در حالی که از این میزان تنها حدود 2 هزار رأس دام سبک صادر شده بود، واردکنندگان با برنامه‌ریزی دقیق چنان سر و صدایی ایجاد کردند که قیمت گوشت برای مصرف کنندگان کیلویی ۵۰ هزار تومان گران شد.
مقدسی اضافه کرد: به دنبال این اتفاقات صادرات یک شبه ممنوع شد و واردکنندگان فوراً مجوز واردات دریافت کردند و علی رغم این اتفاقات قیمت گوشت برای مصرف کنندگان به کیلویی ۱۹۰ هزار تومان رسیده در حالی که یک ریال از این رقم به جیب تولیدکننده نمی‌رود.
وی با اشاره به اینکه شنیده‌ها حاکی از این است که عده‌ای پیگیر واردات گوشت با ارز ۴۲۰۰ تومانی به کشور هستند، گفت: اشتباهی که شرکت پشتیبانی امور دام در این میان انجام داد آن بود که وقتی دام را از تولیدکنندگان می‌‌خرید باید حجم کشتار را افزایش می‌داد اما آنها در تهران فقط با یک کشتارگاه قرارداد بسته بودند و حجم کشتار بسیار کم بود. از طرفی مطالبات گاوداران را بسیار با تأخیر پرداخت می‌کرد و گاهی بین ۴۰ تا ۴۵ روز طول می‌کشد تا مطالبات تسویه شود. ضمن اینکه هنوز ۴۰ تا ۵۰ درصد نهاده‌ای که باید بابت این مسأله به دامدار داده می‌شد، در اختیار او قرار نگرفته است.
از طرف دیگر رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام گفت: آنچه موجب می‌شود قیمت گوشت قرمز خودسرانه افزایش یابد نه کمبود دام و یا افزایش تقاضا، بلکه رکود تورمی در این بازار است.
منصور پوریان اظهار کرد: میزان دامی که در حال حاضر به بازار عرضه می‌شود آن‌قدر زیاد است که دام‌ها روی دست دامدار مانده و هم اکنون دامداران عرضه فراوانی به بازار دارند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7882/9/608789/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها