اخبار


اختصاص ۷۵ میلیارد تومان اعتبار برای اصلاح باغ‌های چای شمال

رئیس سازمان چای کشور از اختصاص ۷۵ میلیارد تومان اعتبار برای اصلاح باغ‌های چای شمال خبر داد.
به گزارش «ایران»، حبیب جهانساز گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۰ سازمان چای کشور برنامه‌های راهبردی توسط کارشناسان و متخصصان صنعت چای کشور و با کمک صندوق حمایت از توسعه برای بهبودی ساز و کار فعالیت چایی کاران داشتند، همچنین احیای باغ‌ها در سه سال اخیر سبب افزایش در زمینه بهبود تولید و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق شمالی شده است.
به گفته رئیس سازمان چای کشور بازگشت دوباره چایکاران به باغ‌های چای رها شده و احیای دوباره باغ‌ها و بازگشت هفت واحد تولیدی چای پس از ۲۰ سال به چرخه تولید از دستاورد‌های سازمان چای کشور در سال‌های گذشته بوده است.
همچنین این سازمان یک طرح ۵ ساله را برای احیای باغ‌های رها شده و بهینه‌سازی کارخانجات موجود به دولت ارائه داده است که در صورت تأمین منابع، شاهد رشد این صنعت خواهیم بود و با توجه به ظرفیت موجود قادر خواهیم بود ظرفیت تولید را تا ۵۰ تن افزایش دهیم. در سفر ریاست جمهوری به استان گیلان اعتبار ۷۵ میلیارد تومانی برای اصلاح باغ‌های چای به استان‌های گیلان و مازندران در نظر گرفته شده است.

افزایش ۱۲.۶ درصدی قیمت جهانی مواد غذایی در یک ماه

طبق گزارش سازمان خواربار کشاورزی ملل متحد (فائو)، شاخص قیمت مواد غذایی ۱۲،۶درصد در ماه مارس بالاتر از ماه قبل از آن بوده است که می‌توان آن را از پیامدهای جنگ اوکراین و مختل شدن بازار غلات و روغن‌های گیاهی دانست.
به‌گزارش «ایران» به نقل از سازمان خواربار کشاورزی ملل متحد، متوسط شاخص قیمت غذای فائو در ماه مارس برابر با 159 بود یعنی 12،6درصد بالاتر از ماه فوریه. این شاخص، تغییرات ماهانه قیمت بین‌المللی یک سبد از موادغذایی که به‌طور معمول تجارت می‌شوند در نظر می‌گیرد. شاخص فعلی 33،6درصد بالاتر از ماه مارس 2021 را نشان می‌دهد.
شاخص قیمت غلات فائو در ماه مارس 17،1درصد بالاتر از ماه فوریه گزارش شده‌ است. افزایش قابل ‌توجه قیمت گندم و غلات درشت‌دانه به‌دنبال جنگ اوکراین باعث بالا رفتن این شاخص بوده‌ است. روسیه و اوکراین طی 3 سال گذشته روی‌ هم‌رفته حدود 30درصد و 20درصد از صادرات گندم و ذرت دنیا را دراختیار داشته‌اند. قیمت جهانی گندم 19،7درصد طی ماه مارس افزایش‌ یافته که دلیل آن بالا رفتن نگرانی در مورد شرایط برداشت این محصول در امریکا بوده ‌است.
در این‌ بین، قیمت ذرت 19،1درصد افزایش‌یافته و به همراه قیمت جو و ذرت خوشه‌ای به بالاترین رقم رسیده‌ است، اما شاخص قیمت برنج فائو تغییر چندانی نسبت ‌به فوریه نداشته و هنوز 10درصد پایین‌تر از سطح سال گذشته میلادی است.
شاخص قیمت روغن‌های گیاهی فائو 23،2درصد به‌ خاطر قیمت بالاتر روغن آفتابگردان که اوکراین یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان آن است، افزایش‌ یافته است. قیمت روغن نخل، روغن سویا و کانولا هم درنتیجه‌ بالا رفتن قیمت روغن آفتابگردان افزایش یافته ‌است. دلیل بالا رفتن قیمت روغن سویا را می‌توان نگرانی در مورد کاهش صادرات امریکای‌جنوبی دانست.
شاخص قیمت شکر فائو 6،7درصد نسبت‌ به ماه فوریه افزایش داشته‌ و 20درصد بالاتر از همین زمان در سال گذشته میلادی است. شاخص قیمت گوشت فائو 4،8درصد در ماه مارس بالا رفته‌ و رکورد زده‌ است. شاخص قیمت لبنیات فائو هم 2،6درصد افزایش ‌یافته و 23،6درصد بالاتر از ماه مارس 2021 است.

خریداری روزانه 500 تن مرغ مازاد مرغداران توسط شرکت پشتیبانی امور دام

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام استان تهران گفت: روزانه 500 تن مرغ مازاد از مرغداران خریداری و ذخیره‌سازی می‌شود.
رضا سالمی در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به اینکه اتحادیه‌های تولیدکنندگان مرغ می‌گویند مازاد عرضه در کشور وجود دارد و شرکت پشتیبانی امور دام باید خریداری کند آیا اقدامی در این زمینه انجام داده‌اید، گفت:‌ از دوشنبه هفته گذشته خرید مازاد مرغ را آغاز کرده‌ایم و روزانه تقریباً 500 تن خریداری و در انبارها ذخیره‌سازی می‌کنیم که به مرور افزایش می یابد.
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام استان تهران افزود: هر کیلوگرم مرغ آرین (نژاد ایرانی) را  33 هزار و 500 تومان و بقیه نژادها که خارجی هستند کیلویی 30 هزار تومان از مرغداران خریداری می‌کنیم. وی در پاسخ به اینکه تولید روزانه مرغ در کشور چه میزان است، گفت: روزانه 7 هزار و200 تن مرغ در کشور تولید می‌شود و متوسط مصرف هم حدود 7 هزار تن است.
سالمی در پاسخ به اینکه آیا واردات مرغ انجام می‌شود، گفت: با توجه به افزایش تولید در کشور، واردات متوقف شده است.
وزارت جهاد کشاورزی تلاش می‌کند تا نژاد آرین ایرانی را بین مرغداری‌های کشور ترویج کند و به این دلیل قیمت خرید آن را نسبت به مرغ معمولی 3 هزار و 500 تومان بیشتر کرده تا تولیدکنندگان اقبال بیشتری برای پرورش مرغ نژاد ایرانی داشته باشند.
شرکت پشتیبانی امور دام مرغ و گوشت مازاد را خریداری می‌کند و در زمان کاهش عرضه به بازار تزریق می‌کند.

تولید ۱۸۵ هزار تن قارچ خوراکی در سال جاری

مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی کرد: میزان تولید قارچ خوراکی در سال‌جاری به ۱۸۵ هزار تن برسد.
 به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، غلامرضا تقوی درباره وضعیت تولید محصول قارچ خوراکی در کشور، گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۱ تولید این محصول به ۱۸۵ هزار تن افزایش یابد.
 وی افزود: تولید قارچ خوراکی در سال گذشته به میزان ۱۸۱ هزار تن انجام شده است.
 تقوی با اشاره به میزان صادرات قارچ خوراکی در 10 ‌ماهه سال گذشته، گفت: براساس آمار رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران ۲۹۷۶ تن به ارزش ۳۵۸۵.۳ هزار دلار صادرات قارچ خوراکی بوده است.  به گفته‌ وی، میزان صادرات این محصول در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل از آن، از نظر وزنی به میزان ۲۰۰۵ تن و از لحاظ ارزشی ۲۲۵۵.۸ هزار دلار افزایش داشته است.
مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی یادآور شد: در صادرات قارچ خوراکی افزایش ۴۸.۴ درصدی رشد وزنی و ۵۸.۹ درصدی رشد ارزشی را شاهد بوده‌ایم.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7882/9/608790/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها