«ایران» از جریان معاملات دیروز گزارش می‌دهد

رویگردانی سهامداران خرد از بزرگان بازار


گروه اقتصادی/ معاملات بازار در اولین روز هفته با کشمکش عرضه‌کنندگان و تقاضاکنندگان به کار خود پایان داد. در این روز در تمام گروه‌های موجود در بازار، شاهد نماد‌های مثبت و منفی بودیم و هیچ صنعتی به طور غالب با استقبال سهامداران روبه‌رو نشد.
دیروز، شاخص کل بورس با کاهش 5 هزارواحدی به ارتفاع یک میلیون و 458 هزارواحدی نزول کرد. این درحالی بود که شاخص کل هم‌وزن 729 واحد رشد کرد و به 378 هزار واحد رسید. همچنین بررسی روند عرضه و تقاضا نشان می‌دهد که بیشترین عرضه‌های بازار متعلق به سهام بزرگ بازار بوده است و در این روز سهامداران از بزرگان بازار روی برگردانده‌اند.
دیروز، تعداد 12 میلیارد و 920 میلیون برگ سهم و انواع اوراق بهادار در 744 هزار نوبت و به ارزش 8 هزار و 819 میلیارد تومان در بازار معامله شد.در این روز 361 نماد با افزایش قیمت و 256 نماد با کاهش قیمت به کار خود پایان دادند و در حدود 126 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد. ارزش معاملات خرد با 22 درصد کاهش نسبت به روز معاملاتی قبل به سطح 5 هزارو 334 میلیارد تومان رسید و خرید و فروش حقوقی‌ها در بازار با کاهش 26 درصدی روبه‌رو شد. روند معاملات بازار در جریان معاملات دیروز در مجموع روز کم‌رمقی را برای بازار رقم زد. به نظر می‌رسد با افزایش نسبی قیمت سهام در بازار و نزدیک شدن شاخص کل به نقاط مقاومتی مهم خود، سرمایه‌گذاران با احتیاط بیشتری اقدام به خرید و فروش در بازار می‌کنند.
ترین‌های بازار
در جریان معاملات دیروز اکثر گروه‌های بازار با خروج پول روبه‌رو شدند و تنها دو گروه فرآورده‌های نفتی و خودرویی‌ها ورود پول داشته‌اند.
در این روز نماد‌های «خگستر»، «خودرو» و«خساپا» در بورس و نماد‌های «فرابورس»، «آریا» و «تجلی» در فرابورس بیشترین حجم تراکنش‌ها را به خود اختصاص دادند.
در بورس، نماد‌های «خودرو»، «فملی» و «وبملت» بیشترین تأثیر منفی و نماد‌های «شبریز»، «وپارس» و«شبندر» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل ثبت کردند. در فرابورس نیز نماد‌های «آریا»، «شاوان» و «وسپهر» تأثیرگذارترین‌ها بر شاخص بودند.
در این روز نمادهای «شبریز»، «خگستر» و «خبهمن» بیشترین خالص حقیقی را به خود اختصاص دادند و حقوقی‌ها در نماد‌های «وبملت»، «فملی» و «خودرو» بیشترین مالکیت سهام را به خود اختصاص دادند.
بیشترین فشار تقاضا به نماد‌های «دسبحا»، «شلعاب» و «لسرما» تعلق گرفت و نماد‌های «کلوند»، «افق» و «سرود» بیشترین فشار عرضه را به خود اختصاص دادند.
1.5 میلیون تن محصول در بورس کالا عرضه شد
دیروز بورس کالای ایران میزبان عرضه یک میلیون و 358 هزار و 385 تن انواع محصول در تالار‌های مختلف خود بود.
در جریان عرضه‌های دیروز بورس کالای ایران، تالار محصولات صنعتی و معدنی میزبان عرضه ۹۶۸ هزار تن گندله سنگ آهن، ۷۷ هزار تن آهن اسفنجی، ۱۹هزار و ۸۰۰ تن ورق فولادی، یک‌هزار و ۹۵۰ تن میلگرد، ۸۳ هزار و ۲۰۰ تن شمش بلوم، یک‌هزار تن شمش آلیاژی آلومینیوم، ۷ هزار و ۷۹۷ تن تیرآهن و ۴۵۰ تن کک متالورژی بود. ۲۵۸هزار و ۵۰۰ تن کنسانتره سنگ آهن و ۳۱هزار تن وکیوم باتوم در تالار حراج باز بورس کالا عرضه شد.
تالار صادراتی در این روز عرضه ۳۲ هزار و ۹۸۰ تن قیر را تجربه کرد و تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی در این روز میزبان عرضه ۵۱ هزار و ۵۹۵ تن مواد پلیمری، مواد شیمیایی، قیر فلوب کات، گوگرد و PDA TAR بود.
بازار فرعی نیز شاهد عرضه ۵ هزار و ۶۳ تن روغن کارکرده لوکوموتیو، آنیلین و میلگرد کلاف بود.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7882/10/608791/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها