حرف‌های سرمربی تیم ملی والیبال قبل از شروع اردو

عطایی: فعلاً ابرستاره‌ها را نداریم


گروه ورزشی/ بهروز عطایی دیروز چند ساعت پیش از شروع کارش برای فصل جدید مسابقات، رودرروی خبرنگاران نشست.
او صحبت‌هایش را با اشاره به برنامه سنگین امسال تیمش شروع کرد: «با رقابت‌های لیگ ملت‌ها، بازی‌های کشورهای اسلامی، قهرمانی جهان و بازی‌های آسیایی، سال سنگینی داریم. به دلیل فشردگی رقابت‌ها، اردو را از شنبه با 25 بازیکن شروع کردیم که البته تا پایان باشگاه‌های آسیا 10 - 12 بازیکن به جمع اردونشینان اضافه می‌شوند تا یک تیم راهی لیگ ملت‌ها و تیم دیگر در بازی‌های کشورهای اسلامی شرکت کند.»
سهم زیاد سعید معروف در موفقیت‌ها
سرمربی تیم ملی والیبال دلایل نبود ستاره‌ها را تشکیل تیم برای المپیک 2024 عنوان کرد: «معمولاً تغییرات با مقاومت همراه است. ما سال‌ها ترکیب ثابتی داشتیم ولی احساس کردیم بازیکنان باید برای المپیک 2024 پاریس آماده شوند، بنابراین سعی کردیم تغییرات تیمی با هدف نهایی المپیک پاریس شکل بگیرد. تعدادی از بازیکنان باتجربه فعلاً در ترکیب نیستند و در آینده طبق نیاز از آنها استفاده می‌شود که زمانش به تشخیص کادرفنی بستگی دارد. البته از کاپیتان سعید معروف به خاطر خدماتش که منشأ اثر زیادی بود، تشکر ویژه می‌کنم. بخش عمده‌ای از موفقیت‌های تیم ملی سهم سعید معروف بود و البته بازیکنان بزرگی مثل موسوی و امیر غفور. ما فعلاً ابرستاره‌ها را کنارمان نداریم. سعید با تصمیم شخصی از تیم ملی خداحافظی کرد که برایش آرزوی موفقیت داریم. امیدوارم تیم ملی بدون ستاره‌ها، مسیرش را ادامه دهد.»
در لیگ ملت‌ها نتیجه‌گرا نیستیم
عطایی تأکید کرد نگاه نتیجه‌گرا به لیگ ملت‌ها ندارد: «ما 3- 4 بازیکن مصدوم داریم که بعضی از آنها جراحی کرده‌اند، ولی از امروز همه در اردوی تیم ملی و زیرنظر مراقبت‌های پزشک تیم هستند. ما به لیگ ملت‌ها نگاه نتیجه‌گرا نداریم بنابراین ممکن است که تعدادی از بازیکنان در لیگ ملت‌ها نباشند و از بازیکنان جایگزین استفاده می‌کنیم و به بازیکنانی که کمتر فرصت بازی داشتند، بازی می‌دهیم.» سرمربی تیم ملی والیبال ترجیح می‌دهد تیمش قبل از شروع لیگ ملت‌ها بازی تدارکاتی داشته باشد: «ما به چند کشور نامه دادیم تا بازی تدارکاتی مفید داشته باشیم؛ تیم‌هایی که بازی با آنها خروجی خوبی داشته باشد. آرژانتین خیلی نزدیک به شرایط ماست و شاید به این کشور برویم و بعد برزیل. البته هنوز قول آنها قطعی نیست و فرصت 3 روزه برای نهایی کردن خواسته است. احتمال بازی تدارکاتی با آلمان و کشورهای دیگر در کانادا هم هست. هرچند هنوز قطعی نیست.»
قرارداد مالی ندارم
او تأیید می‌کند که به عنوان سرمربی ایرانی قرارداد ندارد: «توتولو با تیم ملی و فدراسیون والیبال برای همکاری به توافق رسید. اما من در جریان مباحث مالی توتولو نیستم. یانوش مربی بدنساز لهستانی هم به تیم ملی اضافه می‌شود. مربی که کنار آنتیگا مربی بدنساز تیم ملی لهستان بود. من قرارداد مالی ندارم چرا که دوست دارم یک جا کار کنم و تنها مربی تیم ملی باشم و باشگاه نداشته باشم و در پروسه لیگ باشگاه‌ها درگیر مطالعه باشم.» سرمربی تیم ملی والیبال تأکید کرد دو تیم را برای امسال آماده می‌کند: «بازیکنان اردونشین بعد از جام باشگاه‌های آسیا، دو قسمت می‌شوند، البته هر دو تیم زیر نظر من هستند اما کادر جدید برای تیم ب تعیین می‌کنیم تا برای کشورهای اسلامی تیم را تمرین دهد و تیم اصلی هم برای لیگ ملت‌ها زیر نظر خودم آماده می‌شود. ترکیب کادر فنی تیم هم به ترتیب امیر خوش‌خبر سرپرست، علیرضا طلوع‌کیان، عظیم جزیده، توماس توتولو، یانوش بدنساز، علی فرهادی، حسین خوریانی، امین علی‌اکبری و رضا قلی‌پوراست.»
با سرمربیگری زره محکم پوشیدم
او معتقد است باید طبق چهارچوب بین‌المللی حرکت کند: «پیش‌بینی همه موضوعات را قطعاً کرده بودم ولی باید با چهارچوب‌ها و استانداردهای بین‌المللی حرکت کنیم. تیم ملی ایران در 10 سال اخیر، ثابت‌ترین ترکیب را داشته در صورتی که بقیه تیم‌ها این‌طور نبودند. ما در لیگ ملت‌ها از سال 2013 رکورد ترکیب ثابت را داشتیم و بشدت بازیکنان‌مان را فرسوده کردیم. اگر قرار باشد از بازیکنان باتجربه استفاده کنیم و ستاره‌هایی مثل موسوی، امیر غفور را به کار بگیریم، تنها در مسابقات مهم خواهد بود و نیازی به حضور آنها در لیگ ملت‌ها و کشورهای اسلامی نیست. البته جامعه ما نتیجه‌گراست و اگر درست به ماجرا نگاه نکنیم همه دوست دارند یک سری بازیکن بالای 32 سال در تیم ملی بازی کنند. باید روش درست استفاده از بازیکنان را یاد بگیریم. به هر حال باید جایی فرصت به جوانان داده شود، تا آخر نمی‌شود از یک‌سری بازیکن استفاده کرد. چون هدف ما المپیک است و نمی‌خواهیم تیم پیری برای پاریس داشته باشیم.» عطایی با اینکه کار سختی دارد، اما معتقد است می‌داند چه کار کند: «من برای رسیدن به این جایگاه همه مراحل مربیگری را طی کرده‌ام. در لیگ دسته یک، برتر، باشگاه‌های آسیا، کمک‌مربی تیم ملی، سرمربی تیم ملی نوجوانان و جوانان بودم و مرحله‌ای در والیبال نبود که در آن نبوده نباشیم. فشار هست ولی اصلاً استرس ندارم چون می‌دانم می‌خواهم چه کار کنم. قطعاً کار سخت است و اگر موفقیت رقم نخورد، اتفاقات دیگری می‌افتد. والیبال یک رشته وارداتی است و می‌توانیم از تجربه تیم‌های موفق دنیا مثل ایتالیا، فرانسه و برزیل استفاده کنیم. دلیل موفقیت آنها به ثبات مربی‌شان ربط دارد. تیلیه وقتی مربی فرانسه شد، 5 سال اول هیچ موفقیتی نداشت و سال آخر تیمش قهرمان المپیک شد و همان تیم را تحویل رزنده داد که در اروپا حذف شد. حوصله باید باشد، کار سخت است اما می‌شود.»
میلاد عصای دست من است
به گفته او، بازیکنان باکیفیت انتخاب می‌شوند: «بیشتر از 20 لژیونر داریم اما از بین آنها 4-5 بازیکن دعوت شده‌اند و به‌طور حتم بازیکنان باکیفیت طبق عملکرد در اردو انتخاب می‌شوند، معیار من عملکرد بازیکنان در اردو است و کاری به قبل ندارم. بازیکنان گذشته جایگزین نداشتند و به حدی برای کیفیت آنها ارزش قائل بودیم که جایگزین کردن یک نسل طلایی و استثنایی خیلی سخت است ولی سعی می‌کنیم بهترین بازیکنانی که بتوانند به والیبال ایران کمک کنند به تیم ملی دعوت کنیم.» سرمربی تیم ملی والیبال، کاپیتان 28 ساله تیم را عصای دستش می‌داند: «سعید معروف ممتاز بود. او یک استثنا بود اما ما باید الگوی دعوت از بازیکنان بزرگ داشته باشیم. میلاد عبادی‌پور که از سال 2014 عضو تیم ملی شده و حالا کاپیتان تیم شده در 28 سالگی به اوج پختگی رسیده و در قهرمانی آسیای توکیو، کاملاً تیم را کنترل می‌کرد و عصای دست من بود.»
دو نسل والیبال را مقایسه نکنید
عطایی معتقد است نباید دو نسل والیبال را مقایسه کرد: «سال قبل دو نسل از والیبال را دیدیم. توقع من این است که موفقیت یا ناکامی تیم را با تیم قبلی مقایسه نکنید. آن تیم با ستاره‌هایش باکیفیت بود، اما تیم جوان فعلی فرصت لازم دارد. باید با تغییر ترکیب کمی تحمل کرد و همان‌طور که به سعید معروف، شهرام محمودی، سیدمحمد موسوی و امیر غفور فرصت داده شد، به جوانان امروز هم فرصت داده شود تا در این مسیر سخت جلو بروند.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7882/18/608815/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها