رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا تأکید کرد:

بازگشایی مراکز آموزشی با جدیت استمرار یابد


گروه اجتماعی/ با وجود گذشت یک هفته از ابلاغ دستورالعمل ستاد ملی کرونا مبنی بر بازگشایی مدارس و حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های درس همچنان برخی والدین نسبت به بازگشایی‌ها و ادامه تحصیل حضوری گلایه‌مند هستند هر چند بعد از دو سال بسته بودن مدارس این یک آزمون و خطایی است که سیستم آموزشی باید طی کند تا هر چه زودتر به شرایط عادی بازگشایی کامل برگردد چرا که تا پیش از این اگر بازگشایی صورت می‌گرفت هم با کلاس‌بندی و شیفت‌بندی بود و به نظر می‌رسد کادر مدارس و اولیا در این دو سال کرونایی دچار یک فراموشی سیستم آموزشی قبلی شده باشند. هفته‌ای که گذشت همزمان با تصمیم مشترک ستاد کرونا و وزارت آموزش و پرورش مبنی بر بازگشایی مدارس از تاریخ 14 فروردین ماه  ، والدین دانش‌آموزان با تجمع مقابل ادارات آموزش و پرورش نسبت به حضور فرزندانشان در کلاس‌های درس اعتراض خود را نشان دادند. والدین معترض با توجه به عدم توانایی دانش‌آموزان در محافظت از خود در برابر بیماری کرونا و نبود امکانات کافی برای رعایت حداقل پروتکل‌های بهداشتی، به تعویق انداختن این تصمیم تا مهیا شدن شرایط اولیه برای حضور دانش‌آموزان در مدارس را خواستار شدند؛ این در حالی است که تعداد مدارسی که از ابتدای پاندمی در دنیا آموزش شان را به‌صورت مجازی دنبال کرده‌اند کمتر از تعداد انگشتان دست است و از سوی دیگر روند ابتلا به کرونا در کشورمان همچنان در یک ثباتی قرار دارد و طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، آموزش حضوری با وجود محدودیت‌ها و سختی‌ها برای سلامت جسم و روان دانش‌آموزان ضروری است. از همین رو دیروز رئیس جمهوری نیز در جلسات هفتگی ستاد ملی مقابله با کرونا که روزهای شنبه برگزار می‌شود آبی پاکی را روی دست همه کسانی که در این مسیر مقاومت می‌کنند ریخت و بر جدیت در بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و آموزش حضوری و در عین حال بر رعایت پروتکل‌ها توسط آموزش و پرورش تأکید کرد. دکتر ابراهیم رئیسی که پیش از ابلاغ دستورالعمل بازگشایی مدارس، وزارت آموزش و پرورش را ملزم به ایجاد زیر ساخت‌های مناسب به منظور استانداردسازی فضای فیزیکی برای حضور دانش‌آموزان سر کلاس‌های درس کرده بود دیروز با صراحت بر ضرورت استمرار آموزش حضوری در مراکز آموزشی کشور تأکید کرد و ‌گفت: تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها خسارت‌های غیرقابل جبرانی دارد که افت تحصیلی از مهمترین آنها است.
دکتر رئیسی همچنین بر لزوم توجه به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در مدارس تأکید کرد و گفت: چنانچه دانش‌آموزی دارای علایم بیماری بود ضرورتی برای حضور در کلاس ندارد اما این موضوع نباید باعث تعطیلی مدرسه و اخلال در آموزش حضوری بقیه دانش‌آموزان شود.

قمیت دارو نباید گران شود
در جلسه ستاد ملی کرونا همچنین موضوع افزایش قیمت دارو نیز از منظر رئیس جمهوری دور نماند. افزایش قیمت داروهای تولید داخل و وارداتی این روزها منجربه گلایه‌هایی از سوی بیماران شده است. رئیس سازمان غذا و دارو علت افزایش قیمت دارو را کاهش میزان «ارز حمایتی» عنوان کرده و گفته است در دو سال اخیر قیمت اقلام مختلف دارویی و لوازم پزشکی با افزایش قیمت مواجه شده‌اند. طبق برآوردهای دکتر بهرام دارایی، داروهای وارداتی تا 6 برابر و داروهای تولیدی داخل نیز بسته به میزان ارز مورد نیازشان برای تأمین مواد اولیه تا 100 درصد نیز افزایش قیمت داشته‌اند. البته مصرف بالا و غیرمنطقی، افزایش مصرف در دوران کرونا و قاچاق معکوس از جمله عواملی هستند که طبق اعلام رئیس سازمان غذا و دارو منجر به افزایش مصرف و کمبود دارو در سال گذشته شدند. درحالی که گرانی دارو در روزهای آغازین سال منجر به نگرانی‌های زیادی بین مردم شده است بحث نظارت و کنترل قیمت دارو دومین نکته قابل توجهی بود که آیت‌الله رئیسی در جلسه ستاد ملی کرونا بدان اشاره کرد و خطاب به مسئولان وزارت بهداشت گفت: قیمت دارو نباید گران شود اما این موضوع با حرف شدنی نیست و نیازمند نظارت و برخورد جدی با تخلفات احتمالی است. البته سخنان رئیس جمهوری از تخلفات احتمالی متوجه سوءاستفاده ارزی از ارز ترجیحی و قاچاق معکوس دارو به کشورهای همسایه و نیز معطلی شرکت‌های تولید کننده داخلی برای واردات مواد اولیه دارویی است.
رئیس‌جمهور همچنین طبق روال جلسات هفتگی‌اش با اعضای ستاد ملی کرونا بر ضرورت تزریق دوز سوم واکسن کرونا برای پیشگیری از خیزهای بعدی بیماری تأکید کرد. طبق اعلام اعضای کمیته‌های علمی کرونا تجارب دنیا نشان می‌دهد، برداشتن محدودیت‌ها و بازگشایی مدارس مستلزم تزریق دوز سوم واکسن است و زمانی واکسیناسیون افراد تکمیل خواهد بود که مردم هر سه دوز واکسن را دریافت کنند. شواهد علمی نشان می‌دهد، تزریق هر سه دوز واکسن می‌تواند از افزایش موارد شدید بیماری و مرگ و میر با سویه اُمیکرون و زیر سویه‌های آن جلوگیری کند.
دکتر رئیسی همچنین در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با گرامیداشت روز جهانی بهداشت از زحمات و مجاهدت‌های کادر بهداشت و درمان کشور در دوران همه‌گیری کرونا قدردانی کرد و اقدامات انجام شده را موجب آرامش و ضامن سلامت مردم دانست.
رئیس‌جمهور «سلامت عمومی» را اولویت اصلی دولت مردمی از ابتدای استقرار خواند و ضمن ابراز خرسندی از تأثیر واکسیناسیون عمومی کرونا در کاهش آمار ابتلا و مرگ و میر، از جامعه بهداشت و درمان، پزشکان، رسانه‌ها و سایر تریبون‌داران کشور خواست مردم  را به تزریق دوز سوم واکسن ترغیب کنند.
دکتر رئیسی تأکید کرد: سیاست دولت اقناع افکار عمومی است و بر این باور هستیم که اگر اهمیت موضوع برای مردم به‌خوبی تبیین شود و قانع شوند حتماً با توصیه‌های مسئولان بهداشت و درمان کشور همراهی خواهند کرد.
دکتر رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افزایش ۵۰ درصدی سفرهای نوروزی و کاهش ۲۳ درصدی تصادفات منجر به فوت در کشور از همه دست اندرکاران ایجاد نظم و امنیت و دستگاه‌های خدمت‌رسان در این عرصه قدردانی و برتلاش و برنامه‌ریزی برای کاهش هرچه بیشتر تصادفات تأکید کرد.
رئیس جمهور گفت: آنچه در سفرهای نوروزی شاهد بودیم کارنامه خوبی است که نشان دهنده افزایش نشاط، امنیت و صیانت از جان مردم و تلاش و فعالیت همه دستگاه‌های متولی است.

پیگیری جدی آموزش حضوری مدارس
مانند هر هفته سخنگوی ستاد ملی مدیریت کرونا با انتشار توئیتی پس از این جلسه مهم‌ترین عناوین مطرح شده در جلسه روز گذشته ستاد ملی کرونا را برشمرد.
دکتر عباس شیراوژن در این رشته توئیت بر مواردی چون: آموزش حضوری مدارس و دانشگاه‌ها، سختی‌هایی دارد ولی باید با جدیت پیگیری شود، تعداد کشورهایی که مدارس‌شان همچنان ‎مجازی برگزار می‌شود، انگشت‌شمار است، نوبت سوم ‎واکسیناسیون به صورت فعالانه و جدی‌تر از گذشته دنبال می‌شود، در نظر گرفتن جریمه مالی برای فروشندگان ‎بلیت سینما، کنسرت و سفرهای (هوایی، ریلی و دریایی) که از سامانه ‎ایران من استعلام نگیرند یا بر خلاف نتیجه استعلام عمل نمایند و تقدیر از همه دستگاه‌هایی که با تلاش شبانه‌روزی شرایطی فراهم کردند که ۵۰ درصد ‎سفرهای مردم بیشتر شود ولی ۲۰ درصد از تعداد جانباختگان کاسته شود تأکید کرد.

روند کووید۱۹ در «ایران» در هفته ۱۱۱ همه‌گیری
کاهش فوتی‌ها در ۱۹ استان کشور
طبق اعلام وزارت بهداشت، در هفته ۱۱۱ همه‌گیری کووید ۱۹، مصادف با دومین هفته فروردین ماه، افزایش بارز بستری‌های کرونایی در ۱۳ استان‌ کشور و در عین حال کاهش موارد مثبت متوفی در ۱۹ استان کشور گزارش شده است. در هفته ۱۱۱ همه‌گیری کووید ۱۹، در ۱۳ استان تهران، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، کهگیلویه و بویراحمد، کرمان، لرستان، همدان، مرکزی، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، گلستان، زنجان و سیستان و بلوچستان، افزایش بارز بستری داشته‌اند و به طور کلی هم بر اساس اعلام وزارت بهداشت، در هفته اخیر افزایش یا ایستایی بیماری در ۲۶ استان کشور و همچنین کاهش موارد مثبت متوفی در ۱۹ استان کشور گزارش شده است.
بررسی هفتگی وضعیت موجود کرونا در کشور در هفته دوم فروردین ماه ۱۴۰۰، مصادف با هفته ۱۱۱ همه‌گیری، نشان می‌دهد که تعداد موارد سرپایی مثبت شناسایی شده در کشور ۱۵هزار و 126 نفر، تعداد موارد بستری جدید در هفته دوم فروردین ماه ۲۴۳۲ نفر و تعداد موارد فوت شده، ۳۰۵ نفر بوده است.
در استان تهران در هفته اخیر تعداد موارد سرپایی مثبت شناسایی شده، ۵۱۰ نفر، تعداد موارد بستری جدید در هفته اخیر ۲۷۹ نفر و تعداد موارد فوت در هفته اخیر ۵۵ نفر بوده است. همچنین در استان تهران، در هفته اخیر موارد بستری افزایش بارز و فوت استان ایستا بوده است. بروز موارد بستری از متوسط کشور کمتر و میزان مرگ‌ومیر در حد متوسط کشور بوده است.
در عین حال بر اساس اعلام وزارت بهداشت، در هفته اخیر افزایش یا ایستایی بیماری در ۲۶ استان کشور و همچنین کاهش موارد مثبت متوفی در ۱۹ استان کشور گزارش شده است.

بــــرش

سخنگوی آموزش و پرورش تشریح کرد
تعیین‌ تکلیف آموزش دانش‌آموزان بیمار و کرونایی

سخنگوی وزارت آموزش‌وپرورش از تعیین‌تکلیف آموزش دانش‌آموزان مبتلا به کرونا و دارای بیماری خاص خبر داد و گفت: مقرر شد که از طریق بستر «شاد» محتوای مورد نیاز دانش‌آموزان از سوی معلم دراختیار قرار بگیرد.صادق ستاری‌فرد درباره وضعیت آموزش دانش‌آموزان مبتلا به کرونا و دارای بیماری خاص که امکان حضور در مدرسه را ندارند به ایسنا، گفت: این موضوع هفته گذشته بررسی و پیشنهادهایی پیرامون آن مطرح بود.
وی افزود: درباره چگونگی آموزش این گروه از دانش‌آموزان تصمیم‌گیری و مقرر شد که از طریق بستر «شاد» محتوای مورد نیاز دانش‌آموزان از سوی معلم دراختیار قرار بگیرد.
سخنگوی وزارت آموزش‌و‌پرورش با بیان اینکه بر این اساس معلم یا خارج از زمان آموزش رسمی یا در زمان آموزش، نسبت به ارائه محتوای مورد نیاز در قالب فایل و سایر موارد اقدام می‌کند، گفت: معلم، گروهی از دانش‌آموزانش که دارای بیماری خاص هستند یا به کرونا مبتلا شده‌اند را در این گروه اختصاصی که اسامی‌شان در سامانه «ایران من» ثبت شده، خواهد داشت و تنها به آنها آموزش می‌دهد و آن‌گونه نیست که اگر دانش‌آموزی به هر علتی - بجز موارد گفته شده- غیبت کرد، بتواند در این گروه قرار گرفته و از آموزش‌ها بهره‌مند شود.
ستاری‌فرد همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر برخی شنیده‌ها پیرامون مخالفت نماینده آموزش‌وپرورش با تعطیلی مدارس در جلسه کمیته اضطرار جمعه شب با وجود نگرانی‌هایی که نسبت به تداوم آلودگی هوا وجود دارد، گفت: معمولاً کمیته اضطرار پس از شنیدن اظهارات کارشناسان و نمایندگان استان‌ها به جمع‌بندی می‌رسد و آموزش‌وپرورش هم تنها یک عضو است. نماینده استان در جلسات استانی شرکت می‌کند و در مجموع با توجه به شرایط و اقتضائات استانی تصمیم‌گیری می‌شود.
وی افزود: کمیته به این جمع‌بندی رسیده که مدارس تعطیل نشوند اما فعالیت‌های آزاد، ورزشی و اردویی که در محوطه آزاد انجام می‌شود، لغو شوند. با این حال طبق گزارش‌هایی که ما دریافت کرده‌ایم، به‌تدریج از شدت آلاینده‌ها کاسته می‌شود. ضمن آنکه آموزش‌وپرورش مجری مصوبات بوده و مصوبات کمیته اضطرار لازم‌الاجرا است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7882/20/608823/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها