جداسازی زنان و مردان در بوستان آفرینش بجنورد تکذیب شد

حاشیه های یک دیوار


ایران زمین - حصارکشی در اطراف بوستان آفرینش بجنورد به منظور احداث دومین بوستان بانوان این شهردرحالی درمراحل پایانی قرار دارد که درپی اعتراض شهروندان و آب منطقه ای خراسان شمالی، فرماندار بجنورد اعلام کرد: استاندار خراسان شمالی دستور بررسی مجدد این طرح را داده است. باقر باقرپور گفت: تا زمانی که تأییدیه‌های فنی، اجتماعی و امنیتی از مراجع اخذ نشود، شهرداری حق افتتاح آن را نخواهد داشت.
بوستان آفرینش یکی از مکان‌های گردشگری در بجنورد است که مورد استقبال مسافران قرار دارد و زیر این پل هم چشم‌انداز زیبایی دارد؛ اکنون با اجرای حصار در اطراف این بوستان و وسط این پل حواشی و اعتراضاتی را به همراه داشته و بازتاب بسیاری در فضای مجازی استانی و حتی کشور داشته است.
تکذیب تفکیک جنسیتی در بوستان آفرینش
یکی از انتقادهای مطرح شده درباره حصارکشی در بوستان آفرینش تفکیک جنسیتی بین مردان و زنان در این پارک است. کلیپ منتشر شده در فضای مجازی که مدعی تفکیک جنسیتی در بوستان آفرینش است بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور داشته است. شهردار بجنورد با تکذیب مضامین کلیپ پخش شده در فضای مجازی مبنی بر ایجاد حصار در این بوستان و تفکیک جنسیتی برای حضور زنان و مردان گفت: ادعاهای این کلیپ صحت ندارد.
به گزارش ایرنا، جواد حمیدی راوری اظهارداشت: این کلیپ این باور را در مخاطب القا می‌کند که دیوار برای جداسازی زنان و مردان در فضای داخلی مجموعه یک بوستان اجرا شده این در حالی است که دیوار در بوستان آفرینش بجنورد در راستای ایجاد حصار برای بوستان بانوان اجرا شده است.
شهردار بجنورد افزود: محصور کردن بوستان آفرینش در راستای ایجاد بوستان بانوان انجام گرفته و در بخشی از پارک که مشرف به خیابان و معبر عام است اجرایی شده است. وی اظهارداشت: ایجاد بوستان اختصاصی بانوان که مجموعه‌ای با امکانات متنوع و مختلف برای انجام فعالیت های ورزشی، تفریحی، سرگرمی و اجتماعی در حال ساخت است برای تکمیل نیازمند تأمین زیرساخت‌هایی است تا بانوان بتوانند در آن با اطمینان خاطر و امنیت حضور پیدا کنند بر این اساس محصور کردن مجموعه در محدوده ایجاد شده اختصاصی و در بخشی از پارک آفرینش انجام پذیرفته است.
وی خاطرنشان کرد: سمت داخلی دیوار پل در محدوده پارک بانوان است، سمت دیگر که مشرف به معبر عام است عمومی بوده و محل عبور عابران خواهد بود که به لحاظ حفظ ایمنی تردد، شهرداری ترجیح داد بخشی از فضای روی پل را برای عابرین حفظ کند زیرا از گذشته محلی برای انتظار مسافران برای سفرهای خارج از شهر بوده یا به‌عنوان ایستگاه ورودی شهر محل اول توقف اتوبوس‌های بین شهری است.
اعتراض شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی
جدای از توضیحات شهردار بجنورد، اکنون شرکت آب منطقه‌ای استان نیز نسبت به اجرای دیوار روی پل این بوستان ایراد فنی گرفته و نسبت به آن اخطار داده است و به همین دلیل ساخت این دیوار که در مراحل پایانی است، متوقف شده است. اخطار شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی به ۲۰ متر از این دیوار است که روی پل و روی مسیل و در بستر رودخانه ایجاد شده است؛ این شرکت اعلام کرده ممکن است این اخطار تا مرحله تخریب نیز پیش برود و این سازه مزاحم برداشته شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی در این باره گفت: طبق قانون توزیع عادلانه آب، هرگونه ساخت و ساز در بستر مسیل و رودخانه‌ها ممنوع است و نیاز به اخذ مجوز از وزارت نیرو دارد که متأسفانه شهرداری بجنورد بدون اخذ مجوز اقدام به احداث دیوار کرد. سیدعقیل مرتضوی اظهار داشت: در این باره به شهرداری مرکز استان اخطار داده شد که هرگونه ساخت و ساز در بستر رودخانه نیاز به دریافت مجوز وزارت نیرو  یا شرکت‌های آب منطقه‌ای در استان‌ دارد که این اقدام پیش از احداث دیوار انجام نشد. وی خاطرنشان کرد: محدوده پل در بوستان آفرینش در بستر رودخانه است و شهرداری بدون اینکه مجوز از وزارت نیرو دریافت کند اقدام به ساخت و ساز در این محدوده کرده است که این امر با اخطار روبه‌رو شد. مرتضوی افزود: در صورتی که در طرح پیشنهادی شهرداری بجنورد مشکلی در خصوص مسیل رودخانه وجود نداشته باشد، قابلیت صدور مجوز وجود دارد اما در غیر این صورت دیوار روی پل باید تخریب و برای اصلاح طرح اقدام شود.
 اعتراض شهروندان
در این میان برخی می‌گویند تصویب اجرای این بوستان بواسطه‌ لابی‌های برخی اعضا انجام شده است و گر نه بوستان آفرینش مکان مناسبی برای بانوان نیست؛ این طرح علاوه بر اینکه فرصت حضور مسافران عبوری از بجنورد را گرفته سبب نازیبا شدن چهره شهر شده است. یکی از شهروندان بجنورد در این باره گفت: مردم شهر از همان ابتدا که دیوار در اطراف بوستان در حال ساخت بود به این سازه انتقاد کردند، انتقاد مردم بر این بود که این دیوار چهره شهر را نازیبا کرده است، البته انتخاب بوستان بانوان در محل بوستان آفرینش و حصارکشی اطراف آن بدسلیقگی بود که جامه عمل پوشید.
زهرا ریحانی اظهار داشت: پس از صرف هزینه بسیار زیاد برای حصارکشی اکنون صاحبنظران تازه صحبت از مشکلات فنی و ایمنی این بوستان می‌کنند، معلوم نیست این مسئولان و صاحبنظران چرا پیش از بالارفتن دیوار این تهدیدها را گوشزد نکردند، چرا شهرداری پیش‌بینی‌های لازم را در این باره نکرده است، شهرداری‌ها ستادی به‌عنوان ستاد مدیریت بحران دارند چرا این ستاد در برابر این تهدیدها سکوت اختیار کرده است؟
یکی از کارمندان شهرداری بجنورد در این باره با بیان اینکه خطرات و تهدید‌های ساخت دیوار در اطراف بوستان در حریم رودخانه به شهردار بجنورد گوشزد شد و البته شهردار هم در ابتدا موافق این طرح نبود گفت: متأسفانه با وجود این گوشزدها، نفع مردم در نظر گرفته نشد و بوستان مصوب و دیوار با تمامی خطرات و تهدیدهای مطرح شده و با مصوبه شورای اسلامی شهر بالا رفت. وی در گفت‌و‌گو با ایرنا، اظهار داشت: مسیل بوستان آفرینش در مسیر آب‌هایی که از بالا دست می‌آید قرار دارد اگر عرض خروجی‌ها کم شود، جریان سیل می‌تواند در این مسیل خطرآفرین باشد. برای ایجاد حصار در این بوستان به ناچار باید در زیر پل موانعی برای جلوگیری از ورود افراد ایجاد شود تا امنیت برقرار شود در این زمینه باید در زیر پل منفذی قرار داده شود که جلوی ورود افراد گرفته شود که در این صورت اگر از بالادست سیل جاری شود خار و خاشاک مسیر روان آب را مسدود می‌کند و آب سیل با پس زدگی روبه رو می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7882/21/608828/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها