پیش‌بینی هواشناسی برای امروز و فردا

باد و باران غبار از چهره 13 استان می‌شوید


شیما جهان بخش
خبرنگار
هر چند گرد و خاک از اواخر هفته گذشته آسمان کشور را تیره و تار کرده و هشدار نارنجی برای 18 استان صادر شد اما باز قرار است باد و باران قدری به داد مردم برسد تا گرد و غبار برای چند روز هم که شده فروکش کند.در این زمینه سازمان هواشناسی با تأکید بر افزایش آلودگی ناشی از گرد وخاک در ۱۸ استان‌، از بارش باران و احتمال تگرگ طی امروز و فردا(یکشنبه و دوشنبه) در ۱۳ استان خبر داده و اعلام کرده با ورود سامانه بارشی از سمت شمال غربی برای مدت کوتاهی گرد و غبار فروکش خواهد کرد، البته کارشناسان هواشناسی معتقدند با ادامه خشکسالی‌ها و بارش‌های کم پاییز و زمستان سال گذشته در کل منطقه خاورمیانه، گرد و خاک در بیشتر روزها احتمالاً میهمان کشورمان خواهد بود
باران در راه است
«صادق ضیاییان» رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در گفت و گو با «ایران» اظهار داشت: با انتقال توده گرد و خاک از کشورهای غربی همسایه به مناطقی از شمال غرب، غرب و جنوب غرب به‌تدریج در بخش‌هایی از مرکز و دامنه‌های جنوبی البرز کیفیت هوا کاهش خواهش یافت و گرد و خاک بیشتر مناطق کشور را فرا گرفته است. وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر 18 استان کشور درگیر گرد و غبار هستند، افزود: به‌دنبال وزش باد شدید در بخش‌هایی از شرق و جنوب شرق کشور طی روزهای آینده خیزش گرد و خاک افزایش خواهد داشت و طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه علاوه بر نواحی ذکر شده در نواحی شمال غرب و غرب کشور بر شدت گرد و غبار افزوده خواهد شد. طی این مدت از مردم تقاضا می شود از سفر در جاده‌ها و مسیرهای شن خیز اجتناب و از تردد و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده خودداری کنند.
وی در ادامه از بارش باران در 13 استان خبر داد و افزود از آخر وقت امروز(یکشنبه) از سمت شمال غرب جبهه هوایی وارد کشور خواهد شد که سبب بارش شده و تا اواخر روز استان‌های زنجان، تهران، قم، مرکزی، همدان، البرز  و استان‌های شمال شرق و آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و  اردبیل را تحت تأثیر قرار خواهد داد و باعث می‌شود که گرد و خاک شسته شود. البته این سامانه در ساعات پایانی روز از شمال شرق کشور خارج خواهد شد.رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران در خصوص وضعیت دمای کشور نیز گفت: طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در استان‌های ساحلی دریای خزر و اردبیل افزایش محسوس دما بین ۸ تا ۱۴ درجه سانتیگراد و چهارشنبه کاهش محسوس دما بین ۱۰ تا ۱۲ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.
 اوج خیزش گرد و خاک از فروردین تا مرداد است
«محمد اصغری»، کارشناس سازمان هواشناسی هم درخصوص منشأ اصلی گرد و غبار به «ایران» گفت: براساس تصاویر ماهواره‌ای منشأ گرد و خاک کشور‌های همسایه هستند. چشمه‌های تولید گرد و خاک در شمال عراق و کشورهای سوریه و عربستان همچنان فعال هستند و متأسفانه به‌دنبال وزش باد، استان‌های مرزی ایران  از جمله کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان و آذربایجان غربی درگیر گرد و غبار می‌شوند.
وی با تأکید بر اینکه  اوج خیزش گرد و خاک از فروردین تا مرداد است، ادامه داد: جریانات غربی در لایه‌های بالایی جو به قدری قوی است که این گرد و خاک را جارو می‌کند و استان‌های همدان، مرکزی، قم، البرز و تهران را تحت تأثیر قرار داده است، البته دقت داشته باشید با توجه به بارش‌های کم در خاورمیانه تا زمانی که چشمه‌های خاک وجود داشته باشد، گرد و خاک نیز خواهد بود. اصغری افزود: با توجه به آلودگی هوا توصیه می‌شود مردم از حضور در فضای باز خودداری کنند و همچنین با توجه به جریانات جنوبی در سواحل دریای خزر و بادهای جنوبی آتش‌سوزی در جنگل‌های شمالی مستعد خواهد بود بنابراین مسافران از روشن کردن آتش خودداری کنند تا شاهد آتش‌سوزی جنگل‌ها نباشیم و مسئولان امر نیز این موضوع را در نظر بگیرند.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7882/21/608829/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها