با راه‌اندازی مدارس تخصصی

تایوان پرچمدار بازار«تراشه» می‌شود


میترا جلیلی
خبرنگار
شیوع کرونا و توقف تولید در کارخانه‌های تولید تراشه و انواع نیمه رسانا، دردسرهای زیادی را برای صنایع گوناگون از کارخانه‌های تولید تلفن همراه گرفته تا صنعت خودروسازی، جت‌های جنگنده، کنسول‌های بازی و... به همراه داشته است. به‌دنبال این اختلال در زنجیره تأمین تراشه، کمپانی اپل مجبور شد تولید آیفون‌های جدید خود را به تعویق بیندازد که این موضوع بر بازار تلفن همراه تأثیری منفی گذاشت. کارخانه‌های خودروسازی هم مجبور به تعطیلی برخی از خطوط تولید خود شدند و بخش‌های دیگر هم از این کمبود در امان نماندند. همین موضوع سبب شد تا تولید تراشه در جهان مورد توجه جدی قرار بگیرد و در این میان تایوان به‌عنوان کشوری که TSMC، بزرگترین کارخانه تولید تراشه و انواع نیمه‌رسانا را در خود جای داده، تصمیمات بزرگی در این زمینه گرفته است.
این مدارس تخصصی تراشه
تایوان درحال رقابت برای راه‌اندازی مدرسه‌های تخصصی «تراشه‌» است که در تمام طول سال برای آموزش نسل بعدی مهندسان حوزه انواع نیمه‌رسانا و تثبیت تسلط خود بر این صنعت حیاتی فعالیت می‌کنند. این طرح‌ها که مورد حمایت «تسای اینگ ون» رئیس‌جمهور تایوان است، درحالی اجرا می‌شوند که شرکت‌های تولید تراشه در این کشور نیز میلیاردها دلار برای توسعه ظرفیت خود سرمایه‌گذاری می‌کنند. این شرکت‌ها معتقدند درمیانه ادامه بحران و کمبود جهانی تراشه ناشی از ادامه‌دار شدن شیوع کووید 19، باید بتوانند در تأمین هسته اصلی همه چیز از تلفن‌های هوشمند گرفته تا جت‌های جنگنده موفق عمل کنند. تایوان با دراختیار داشتن غول صنعت تراشه TSMC، در زمینه تولید این قطعات بسیار موفق عمل کرده است. قرار است این کمپانی امسال به تنهایی تا 44میلیارد دلار برای تولید تراشه و انواع نیمه‌رسانا هزینه کند و همچنین گفته می‌شود که بیش از 8هزار کارمند را استخدام خواهد کرد.
«تسای اینگ ون» رئیس‌جمهور تایوان با اشاره به لزوم اجرای طرح‌های مختلف ازجمله مدرسه تخصصی تراشه گفت: ما برای توسعه استعدادهای تراشه در کشور، با «زمان» رقابت می‌کنیم. وی افزود: علاوه بر اجرای چنین طرحی، دولت تایوان همکاری خود را با تعدادی از بهترین کمپانی‌های تراشه‌سازی آغاز کرده و منتظریم تا این تلاش‌ها بهترین نتیجه را به‌دنبال داشته باشد.
رئیس‌جمهور تایوان ادامه داد: در این مسیر البته مشکلات قانونی وجود داشت که برای رفع این موانع تلاش‌هایی صورت گرفت. در ماه مه گذشته، تایوان مقرراتی را تصویب کرد تا همکاری مدارس و شرکت‌ها در زمینه‌های کلیدی، تحقق منافع ملی را آسان‌تر کرده و راه را برای مدارس تخصصی تراشه هموار کند. حالا دیگر قوانین به این مدارس اجازه می‌دهد تا با شرکت‌ها همراهی کنند و شرکت‌ها هم با افزایش دستمزد استادان، مسیر این آموزش را هموارتر سازند. فراتر از بودجه، شرکت‌ها به طراحی برنامه‌های درسی، اعزام مدیران اجرایی برای سخنرانی و ارائه کارشناسان تراشه برای تدریس دوره‌ها و مشاوره پروژه‌های تحقیقاتی کمک خواهند کرد. رئیس‌جمهور تایوان معتقد است به این ترتیب شاهد امپراطوری مجدد تایوان در زمینه تولید تراشه خواهیم بود و شکاف‌های موجود برطرف می‌شود. وی گفت:من به طور خاص درخواست کردم که این مدارس در تمام طول سال، بدون تعطیلات زمستانی و تابستانی باز بمانند تا بتوانیم به سرعت استعدادیابی کنیم. کمبود استعداد در زمینه تولید تراشه‌ها یکی از نگرانی‌های اصلی دولت است که این صنعت را برای رشد اقتصادی و امنیت ملی، حیاتی می‌داند بویژه وقتی تنش‌های این کشور با چین افزایش یافته است. از سوی دیگر United Microelectronics Corp، شرکت سازنده تراشه تایوان نیز قصد دارد امسال بیش از 1500 کارمند جدید را در تایوان استخدام کند و البته در حال گسترش کانال‌های استخدام در خارج از کشور است.
اتصال صنعت و دانشگاه در تایوان
«سویان کوین»، رئیس دانشکده تراشه در دانشگاه ملی چنگ کونگ نیز با استقبال از این طرح گفت: چنین طرح‌هایی باعث می‌شوند از نزدیک با صنعت کار کنیم. به اعتقاد ما با اتصال صنعت و دانشگاه، شکاف‌ها هم کمتر می‌شوند و در حوزه تولید تراشه موفق‌تر عمل خواهیم کرد. رویترز در گزارشی ضمن اشاره به افزایش تعداد فرصت‌های شغلی مربوط به تولید تراشه در تایوان، آورده است که در سه ماهه چهارم سال 2021، در یک پلتفرم محبوب استخدام تایوانی با نام 104 Job Bank، ماهانه نزدیک به 34هزار فرصت شغلی در صنعت تراشه وجود داشت که این رقم حدود 50درصد بیشتر از سال قبل بوده است و انتظار می‌رود که در سال 2022نیز شاهد این روند افزایشی باشیم. تایوان با یکی از پایین‌ترین نرخ‌های تولد در جهان، در دهه گذشته مهندسان کمتری به بازار وارد کرده است و تعداد افرادی که برای دکترا ثبت‌نام می‌کنند هم چندان بالا نیست به همین دلیل هم در طرح‌های جدید تلاش می‌شود تا با تربیت مهندسان دارای مهارت، تایوان به بهترین شکل برای توسعه فناوری‌های پیشرفته آماده شود. پیش از این نیز خبر رسیده بود تراشه‌سازان عمده و بزرگ تایوان حداقل 300میلیون دلار در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کنند تا در یک دهه آینده برنامه‌های آموزشی برای فعالان این حوزه و استعدادهای برتر آن برگزار شود و به این ترتیب از اقتصاد این کشور محفاظت شود.
تلاش‌های اتحادیه اروپا و کمپانی اینتل
البته تایوان تنها کشوری نیست که برای افزایش ظرفیت تولید تراشه و تربیت نسل کارآمد برای آن تلاش می کند؛ اتحادیه اروپا هم از سرمایه‌گذاری 49میلیارد دلاری برای جلوگیری از کمبود تراشه در جهان در آینده و همچنین کاهش اتکا به تولیدکنندگان خبر داده است. قوانین اروپا به کمپانی‌های خصوصی و دولت‌ها قدرت می‌دهد تا با یکدیگر کار کنند و جایگاه اروپا را در تولید تراشه بالاتر ببرند. در این پکیج، تحقیق و پژوهش مورد توجه جدی قرار گرفته است.
ازسوی دیگر کمپانی چندملیتی اینتل هم به‌دنبال ایجاد توازن در زنجیره جهانی تأمین تراشه و قطعات نیمه‌رسانا است. اینتل قصد دارد سرمایه‌گذاری 19میلیارد دلاری برای ساخت کارخانه تولید تراشه و قطعات نیمه‌رسانا در آلمان انجام دهد و آن را بخشی از برنامه سرمایه‌گذاری 88میلیارد دلاری خود در اروپا طی دهه آینده می‌داند. ساخت این کارخانه از نیمه نخست سال 2023 آغاز خواهد شد. هرچند به نظر می‌رسد ساخت این کارخانه نمی‌تواند به مشکل فعلی کمبود تراشه در جهان کمک کند ولی اینتل معتقد است که با ساخت این کارخانه می‌تواند جهان را در بحران‌هایی مشابه کرونا یاری برساند تا دیگر در تولید محصولات مورد نیاز ازجمله تلفن همراه، ابزار نظامی، صنعت گیم، خودروسازی و... با مشکل مواجه نشوند. برای ساخت این کارخانه حدود 7هزار فرصت شغلی ایجاد می‌شود و پس از تکمیل ساخت و بهره‌برداری از آن نیز 3هزار شغل دائمی ایجاد خواهد شد. کمپانی اینتل در ایرلند نیز 13میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌کند تا کارخانه تولید تراشه ایجاد کند. همچنین درحال مذاکره با ایتالیا است تا کارخانه 4،9میلیارد دلاری در این کشور تأسیس کند. اینتل همچنین قرار است تا سال 2024یک مؤسسه پژوهشی اروپایی در فرانسه ایجاد کند که انتظار می‌رود برای هزار نفر اشتغالزایی شود.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7882/25/608834/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها