مصرف 80 درصد مشترکان در فصل گرما مطابق الگوی مصرف است

راهکارهای کاهش مصرف برق و صرفه‌جویی در قبض


 گروه اقتصادی - فصل گرم سال از همین حالا شروع شده و به دنبال افزایش دمای هوا، مصرف برق کشور با روشن شدن هر کولر و وسیله سرمایشی مدام درحال افزایش است. این درحالی است که امسال پرمصرف‌های برق جریمه می‌شوند و تنها راهکار مدیریت قبض برق و همینطور کمک به پایداری شبکه، اصلاح مصرف است. اما چگونه؟ مدیرکل امور انرژی و مشترکان توانیر در این خصوص توضیح می‌دهد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، «عبدالامیر یاقوتی» می‌گوید: میزان مصرف برق 80 درصد مشترکان در فصول گرم سال کمتر از الگوی مصرف است و 15 درصد مشترکان دو برابر الگوی مصرف و 5 درصد مشترکان نیز بیش از دو برابر الگوی تعیین شده برق مصرف می‌کنند.
او بیان می‌کند: در فصول گرم معمولاً مصرف برق افزایش پیدا می‌کند و محدودیت‌های موجود باعث می‌شود که روش‌های بهتر مصرف مدنظر قرار گیرد.
مدیرکل امور انرژی و مشترکان توانیر توضیح می‌دهد: 5 درصد مشترکان بیش از دو برابر الگوی تعیین شده برق مصرف می‌کنند که این اعداد نشان می‌دهد با رعایت مواردی می‌توان الگوی مصرف را رعایت کرد.
یاقوتی با اشاره به مؤلفه‌های مصرف برق، اظهار می‌کند: تجهیزات سرمایشی، یخچال، فریزرها، وسایل صوتی، تصویری و روشنایی چهار مؤلفه اصلی مصرف برق مشترکان در یک دوره یک ماهه است. او با بیان اینکه در خصوص وسایل سرمایشی نکات مختلفی وجود دارد، اضافه می‌کند: در اقلیم‌هایی مانند تهران، کولرگازی و داکت اسپیلت، باعث مصرف بیش از اندازه می‌شود و کسانی که از این نوع وسایل سرمایشی استفاده می‌کنند قطعاً نمی‌توانند الگوی مصرف را رعایت کنند.
یاقوتی با بیان اینکه 85 درصد مشترکان در تهران از کولر آبی استفاده می‌کنند، خاطرنشان می‌کند: در زمان ساخت و ساز اگر شرایط به نحوی باشد که با ایزوله بودن فضا شاهد خروج انرژی از واحد مسکونی نباشیم، در این شرایط کولرگازی راندمان بهتری نسبت به سایر تجهیزات دارد اما به دلیل عدم رعایت اصول علمی برای جلوگیری از ورود گرما و خروج انرژی در زمان ساخت واحد مسکونی، شاهد اتلاف انرژی فراوان در این بخش هستیم، بنابراین کولر آبی که سیکل بادی را دنبال می‌کند به لحاظ مصرف انرژی شرایط بهتری را برای اقلیم خشک تهران و اقلیم‌های مشابه آن دارد. یاقوتی اظهار می‌کند: از مشترکانی که کولرگازی استفاده می‌کنند، نمی‌توان انتظار داشت که الگوی مصرف را رعایت کنند، هرچند کولرهای گازی برچسب انرژی دارند اما با بررسی‌های صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که بسیاری از کولرهای گازی موجود در بازار از راندمان مصرفی خوبی برخوردار نیستند.
مدیرکل امور انرژی و مشترکان توانیر، ادامه می‌دهد: در سال‌های گذشته با در نظر گرفتن میزان مصرف در بخش یخچال و فریزرها، راندمان مصرف افزایش یافته اما در برخی از منازل یک یخچال قدیمی‌تر هم وجود دارد و این یخچال قدیمی با مصرف معادل یک یخچال سایدبای ساید، نقش مهمی در عبور مصرف مشترکان از الگوی مصرف دارد. او می‌گوید: در خصوص تعیین الگوی مصرف به ریز موارد آن می‌توانم اشاره کنم اما زمانی که الگوی تعیین شده پوشش بالایی از مشترکان یعنی بالغ بر 75 درصد مشترکان را شامل می‌شود، نشان می‌دهد الگوی مصرف به درستی انتخاب شده است.
این مقام مسئول ادامه می‌دهد: مهم‌ترین بحث در این موارد تجهیزات اضافی و دقت در مصرف انرژی مانند لامپ، هود و هواکش است که معمولاً بدون نیاز روشن می‌ماند.
یاقوتی اضافه می‌کند: نحوه مصرف و راندمان تجهیزات نقش مهمی در میزان مصرف دارد و در صورتی که این موارد رعایت نشود، اثرات مثبت ناشی از راندمان مصرف را کاهش خواهد داد.
مدیرکل امور انرژی و مشترکان توانیر در پایان عنوان می‌کند: متوسط مصرف مشترکان پرمصرف، 450 کیلووات ساعت در ماه و معادل یک و نیم برابر الگوی مصرف است.





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7882/14/608893/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها