سفیر ایران در بغداد:

اقلیم کردستان به فعالیت گروه‌های معارض با ایران پایان دهد


سفیر کشورمان در عراق که روزهای پایانی مأموریت دیپلماتیک خود در این کشور را سپری می‌کند در یک گفت‌و‌گوی تفصیلی به آخرین تحولات عراق و روابط دوجانبه آن با ایران پرداخت. به گزارش ایسنا، ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد در گفت‌و‌گو با شبکه الشرقیه درخصوص تحولات اخیر عراق و رویکرد ایران در این خصوص گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار دولت و ملت عراق ایستاده است و هرگاه نیازی بود ایران از عراق حمایت کرده است. ما در شرایط کنونی شاهد این مسأله هستیم، ما بدون دخالت در امور داخلی عراق به‌دلیل روابطی که با تمام طرف‌ها داریم تلاش می‌کنیم که رویکردهای احزاب و جریان‌های سیاسی را به هم نزدیک کنیم، تصمیم نهایی به خودشان باز می‌گردد اما ایران با توجه به اینکه خود را کشور همسایه و برادر عراق می‌داند و برای ایفای نقش انسانی در حل اینگونه مشکلات تلاش می‌کند بنابراین جمهوری اسلامی ایران همه طرف‌ها را به مذاکره و توافق دعوت می‌کند و از هیچ طرفی علیه طرف دیگر حمایت نمی‌کند.
دیدار سردار قاآنی با رهبران سیاسی عراق
مسجدی در پاسخ به این سؤال که ما قبلاً شاهد میانجیگری‌های ایران میان طرف‌های عراقی در بحران‌ها و مشکلات در دوران شهید سلیمانی بودیم گفت: شرایط نسبت به قبل تغییر کرده است، چه شهید قاسم سلیمانی و چه سردار قاآنی به‌عنوان نمایندگان ایران از جریان‌های سیاسی عراق حمایت می‌کنند و تلاش هر دوی آنها در راستای ایجاد توافق میان این جریان‌های سیاسی است و این تلاش‌ها تنها در حمایت از شیعیان نیست بلکه برای توافق میان اهل سنت و کردها نیز ایران این تلاش‌ها را انجام می‌دهد.سفیر کشورمان در بغداد در پاسخ به این سؤال که سردار قاآنی سفرهای متعددی به عراق داشت، او در این سفرها با چه افرادی دیدار کرد، آیا او با مقتدی صدر دیدار داشت گفت: سردار قاآنی در سفر اخیر خود با بیشتر رهبران سیاسی عراق دیدار کرد و قبل از این سفر با سید مقتدی صدر دیدار داشت همان‌طور که با سایر رهبران شیعه و غیر شیعه دیدار داشت و به آنها اعلام کرد که بهتر است میان خودتان به توافق برسید، جمهوری اسلامی ایران تمایل دارد که شما را متحد و کنار یک دیگر ببیند.
لزوم برچیده شدن فعالیت‌های ضدایرانی
ایرج مسجدی در پاسخ به سؤالی درخصوص حمله موشکی ایران به مرکز راهبردی صهیونیست‌ها در اربیل گفت: من در دیدار با مسئول وزارت خارجه عراق این مسأله را شرح دادم و گفتم که حاکمیت عراق برای ما کاملاً مورد احترام است اما شما باید نگرانی‌های امنیتی جمهوری اسلامی ایران را از بین ببرید، نباید از یک طرف دوست باشید و از یک طرف گام‌هایی برداشته شود که امنیت ایران را به خطر بیندازد. برای مثال گروه‌های معارض جمهوری اسلامی ایران در خاک اقلیم کردستان چکار می‌کنند؟ اینها پایگاه‌هایی دارند و دائماً درحال رفت آمد به خارج و اقلیم کردستان هستند، بدتر از همه اینها، این گروه‌ها وارد خاک ایران می‌شوند و اقدامات امنیتی انجام می‌دهند سپس به خاک اقلیم باز می‌گردند.
وی در پاسخ به این سئوال که منظور از این گروه‌ها کدامند گفت: حزب دموکرات کردستان ایران و پایگاه آنها در کوی سنجق در اقلیم کردستان که این یک امر علنی است و هیچ کس نمی‌تواند آن را انکار کند، همچنین پژاک و گروه‌های دیگر. بنابراین ما در وهله اول از مقامات اقلیم کردستان و عراق می‌خواهیم که به فعالیت این گروه‌ها پایان دهند.
مسجدی در پاسخ به این سؤال که شما پیش از این دلیل حمله به اربیل را اسرائیل اعلام کردید اما اکنون در خصوص گروه‌ها صحبت می‌کنید، دلایل حمله موشکی چه بود؟ گفت: شما گفتید مثال بزنید و من نیز مثال زدم اما درخصوص حمله موشکی باید بگویم که مقامات کردستان نگرانی‌های امنیتی ما را جدی نمی‌گیرند و اسرائیلی‌ها از داخل اقلیم کردستان امنیت ما را هدف قرار می‌دهند، دلیل این حمله موشکی عملیاتی بود که نیروهای اسرائیلی از داخل خاک اقلیم کردستان علیه پایگاه وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کرمانشاه انجام دادند و حمله موشکی پاسخی به این عملیات بود و گرنه ایران به‌دنبال ایجاد مشکلات با اقلیم کردستان نیست.مسجدی در پایان گفت: من از ته دل می‌گویم که در هیچ جای جهان مردمی بهتر از مردم عراق ندیدم، ملت عراق برای من بسیار عزیز هستند، آنها مستحق خدمت هستند. ما دائماً برای حاکمیت عراق و عظمت عراق و مردم عراق احترام قائل بودیم، عراق سرزمین مقدسات است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7888/5/609831/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها