«ایران» از افزایش نزدیک به 1000 درصدی قیمت حبوبات در دولت قبل گزارش می‌‌دهد

باد کردن قیمت حبوبات در دولت روحانی


امین محمودی
خبرنگار
دولت یازدهم و دوازدهم رکوردار افزایش قیمت حبوبات در کشور است به طوری که تنها در یک قلم قیمت نخود نزدیک به هزار درصد رشد داشته است.
از طرف دیگر قرار بود کشورمان در برخی از حبوبات به خودکفایی برسد. این در حالی است که با برنامه‌های نامناسب دولتی و عدم حمایت‌های کافی از کشاورزان نه تنها کشور در این محصولات خودکفا نشد بلکه با توجه به تحریم‌های گسترده کشور و نوسانات ارزی از یک سو و همچنین افزایش مصرف واردات این محصولات به کشور سبب ارزبری گسترده‌ای در کشور شد.
ایران هم اکنون در بسیاری از محصولات مانند عدس و ماش نیازمند واردات است و تنها در محصولاتی مانند لوبیا قرمز و نخود کشورمان به میزان قابل قبولی تولید داشته است که عمدتاً از کشورهای اتیوپی و استرالیا نخود، از کانادا عدس و از قزاقستان انواع لوبیا و دیگر حبوبات نیز از کشورهای قرقیزستان، ترکیه، ازبکستان و چین وارد می‌‌شود.
کارشناسان بخش کشاورزی معتقدند به دلیل سیاست‌های اشتباه وزارت جهاد کشاورزی در دولت دوازدهم، روند فعلی افزایش قیمت شدید حبوبات در بازار صورت گرفته و در واقع دولت سیزدهم تاوان این سیاست‌های نادرست دولت قبل را پس می‌‌دهد.
نزدیک ۴۰ درصد مصرف حبوبات کشور از طریق واردات تأمین و ۶۰ درصد حبوبات مصرفی از استان‌های کشور تولید می‌شود که این حبوبات عمدتاً به مصرف داخل می‌رسد و فقط نخود کشورمان صادر می‌شود.
به همین دلیل همواره شاهد آن هستیم که با توجه به فصل برداشت، قیمت این محصول در بازارهای جهانی با نوساناتی روبه‌رو می‌‌شود.
از طرف دیگر گرانی حبوبات موجود در بازار عمدتاً به دلیل خشکسالی در کشورهای صادرکننده حبوبات به ایران و افزایش قیمت جهانی این محصولات صورت گرفته، به همین دلیل هزینه واردات و ارز اختصاص داده شده به حبوبات با افزایش محسوسی روبه‌رو بوده است.
با این حال دولت سیزدهم و وزارت جهاد کشاورزی در تلاش هستند که با اتخاذ سیاست‌های حمایتی از کشاورزان، زمینه افزایش تولید بسیاری از حبوبات را فراهم کنند تا شاهد کاهش واردات در کشورمان طی سال‌های آینده باشیم.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7888/9/609846/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها