دلیل سرگردانی 15 ساعته تیراندازان ایرانی در فرودگاه سائوپائولو

کارشکنی پلیس برزیل دردسرساز شد


مهری رنجبر/تیراندازان ملی پوش تفنگ و تپانچه بادی، بالاخره بعد از مدت‌ها دوری از مسابقات به‌دلیل شیوع کرونا و تعطیلی پی درپی تورنمنت‌های مختلف، از هفته گذشته در جام جهانی برزیل در خط آتش قرار گرفتند. نتیجه کار آنها شکار 4 مدال طلا، نقره و برنز بود. آن هم در سفری که خیلی راحت و بی‌دردسر نبود. هر چند جام جهانی برزیل بعد از7 روز، امروز تمام می‌شود اما اختلاف ساعت تهران با ریو از یکسو و از سوی دیگر نبود نماینده‌ای از رسانه‌های داخلی، باعث شد کمتر به اتفاقات حاشیه‌ای این مسابقات پرداخته شود. یکی از اتفاقات بدی که تیراندازان را اذیت کرد، معطلی و سرگردانی 15 ساعته در فرودگاه سائوپائولو بود. خبری که سید جعفرموسوی دبیر فدراسیون تیراندازی آن را فاش کرد. اتفاقی که ملی پوشان را اذیت کرد اما سنگ اندازیها باعث نشد تا تیراندازان قید رقابت جدی با تیراندازان دنیا را بزنند و دستشان از مدال کوتاه شود.
نتیجه بچه‌ها خوب بود همین قضیه فدراسیون را از نتیجه تیم راضی کرد. سیدجعفر موسوی دبیر فدراسیون که همراه ملی پوشان در ریو حضور دارد به خبرنگار «ایران» می‌گوید: «تیراندازان ما، به جز المپیکی‌ها، بعداز قهرمانی جهان سال قبل در هیچ مسابقه‌ای شرکت نکرده بودند و حتی لیگ هم نداشتند. حتی شیوه برگزاری مسابقات هم اجرا نشده بود و جدای از آن تغییر کادر فنی، دوری از مسابقات، سفر طولانی، گرما و مشکلات در فرودگاه شرایط را برای بچه‌ها سخت کرد، اما تپانچه باد طلا گرفت، البته از تپانچه مردان توقع بیشتری داشتیم اما مدال نقره به دست آورد و بعد هم برنز و تفنگ هم برنز گرفت. خدا را شکر بچه‌ها نتیجه خوبی گرفتند.»
سختگیری پلیس برزیل اذیت‌کننده بود
با تصمیم مسئولان برگزاری قراربود تیم‌ها ازدو مسیر فرانکفورت و سائوپائولو وارد ریو شوند. همه تیم‌ها به جز ایران و تایلند از فرانکفورت به ریو رسیدند. ایران قرار بود از مسیر دوبی به سائوپائولو برود. با توقف 7 ساعته، اما به گفته موسوی با کارشکنی پلیس، ملی پوشان ایران در فرودگاه سرگردان شدند: «مسئولان برگزاری مسابقات دو مسیر را برای ورود تیم‌ها به ریو تعیین کرده بودند، مسیرفرانکفورت به ریو و سائوپائولو به ریو. همه تیم‌ها به جز ما و تایلند از فرانکفورت وارد ریو شدند. تیم ما از دوبی به سائوپائولو رسید و ما ترانزیت 7 ساعته را برای تیم در فرودگاه پیش‌بینی کرده بودیم. معمولاً تیم‌های تیراندازی به‌دلیل همراه داشتن تجهیزات، سلاح و مهمات هماهنگی لازم را انجام می‌دهند. ما هم هماهنگی لازم را انجام داده بودیم اما پلیس فدرال برزیل در فرودگاه با سختگیری خیلی زیاد باعث شد تا با از دست دادن دو پرواز، 15 ساعت معطل و سرگردان شویم. اتفاقی که روی ذهن و بدن بچه‌ها خیلی تأثیر بدی داشت و کار مربیان را برای ریکاوری آنها سخت کرد، اما خدا را شکر بچه‌ها نتیجه گرفتند.»
عذرخواهی رسمی برزیلی‌ها
به گفته دبیر فدراسیون تیراندازی، مسئولان فدراسیون برزیل و جهانی از ایران عذرخواهی کردند:«ما برای ورود از فرودگاه سائوپائولو با مسئولان برگزارکننده هماهنگ کرده بودیم. اما با‌وجود اطلاع مسئولان و هماهنگی‌ها، پلیس فدرال کارشکنی کرد و حتی نماینده فدراسیون برزیل هم آنجا بود، اما باز هم با سختگیری‌ها ما را اذیت کردند. هر چند در نهایت کمیته برگزاری مسابقات از ما رسماً عذرخواهی کرد و با رئیس فدراسیون برزیل و دبیر فدراسیون جهانی در این باره صحبت کردم و آنها هم از ما عذرخواهی کردند. امیدوارم برای برگشت این مشکل را نداشته باشیم.»
ماشه سلاح فروغی مدال انفرادی را گرفت
او دلیل عدم مدال‌آوری جواد فروغی را در اوج نبودن آمادگی اش می‌داند: «معمولاً تیراندازان گاهی در اوج آمادگی هستند و گاهی هم نه. جواد فروغی در اوج آمادگی نبود. او با تدبیر کادر فنی و تجربه خودش کم کم برای خردادماه و جام جهانی باکو، کره و در نهایت بازیهای آسیایی و انتخابی المپیک، آماده می‌شود. سطح مسابقات در برزیل خیلی بالا بود و فروغی با نقره و برنز تپانچه تیمی و میکس نقره عملکرد قابل دفاعی دارد. البته او بدشانسی هم آورد، در مسابقه انفرادی ماشه سلاحش تغییر کرده بود و نتوانست خوب نتیجه بگیرد که با تعمیرش در مسابقه تیمی و میکس خوب کار کرد و مدال نقره و برنز گرفت.» دبیر فدراسیون تیراندازی معتقد است، ملی پوشان می‌توانستند نتایج بهتری بگیرند: «اگر بدشانسی نمی‌آوردیم، بچه‌ها نتایج بهتری می‌گرفتند.»
قول نخستین سهمیه المپیک
او امیدوار است با حمایت وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک، تیراندازی امسال اولین سهمیه المپیک 2024 پاریس را بگیرد: «امیدوارم کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش همان طور از تیراندازی برای بازی‌های آسیایی و انتخابی المپیک در مصر حمایت کنند. ما همان طور که بعداز لغو سفرسال قبل تیم ملی به مصر، قول دادیم امسال سفرها پا برجا باشد و بچه‌ها در جام جهانی‌های برزیل، باکو و کره شرکت کنند. با رایزنی با دفتر حافظ منافع مصر در تهران رایزنی می‌کنیم تا تیراندازان بعداز بازی‌های آسیایی با حضور دراولین انتخابی المپیک، اولین سهمیه 2024 پاریس را بگیرند.»
تجهیزات و فشنگ می‌دهیم
موسوی معتقد است با اردوها و تأمین تجهیزات و فشنگ، ملی پوشان برای مدال بازی‌های آسیایی 2022 آماده شوند: «همه تلاش ما برای تداوم اردوهای تیراندازی است. علاوه بر شرایطی که برای تفنگ و تپانچه بادی داریم، باید نگاه ویژه‌ای هم به رشته‌های خفیف داشته باشیم. تیراندازان اروپایی تجهیزات و فشنگ خوبی دارند که روی نتایج آنها تأثیر‌گذار است. امیدوارم در فرصت باقیمانده تا بازی‌های آسیایی بتوانیم با تأمین تجهیزات خوب و مهمات تیراندازان در اردوها، با بهترین تمرین، برای درخشش در هانگژو آماده شویم.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7888/18/609890/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها