نوروز امسال حتی واحدهای اقامتی غیرمجاز گیلان هم جایی برای مسافر نداشتند

کاهش مهاجرت روستایی با واحد اقامتی همیار


زهره توکلی
خبرنگار
پس از 2 سال شرایط کرونایی و محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های سفر در نوروز سال‌های 1399 و 1400 امسال و در نوروز 1401 با توجه به اینکه بسیاری از مردم حداقل 2 دوز واکسن را تزریق کرده بودند، بار دیگر سفرهای نوروزی رونق تازه گرفت. خیل عظیمی از مردم که طی این 2 سال در شهرهای محل سکونت خود مانده بودند از شهرهای خود خارج شدند، به طوری‌که برخی استان‌ها نظیر گیلان و مازندران پذیرای میهمانان زیادی از سراسر کشور شدند و همانند گذشته این 2 استان مقصد بسیاری از مسافران شد.
بر اساس آمارهای منتشر شده استان گیلان به همراه استان‌های مازندران و خراسان‌رضوی در تعطیلات ابتدایی امسال با اختصاص بیش از 80درصد سفرها به خود، رکورددار بیشترین مقصد مسافران نوروزی شدند البته به گفته مسئولان با وجود سفرهای بسیار در نوروز اما تعداد مسافرت‌ها بازهم به نوروز سال 1398و بخصوص 1397 نرسید.
 همچنین با وجود اینکه سفرها زیاد بود اما اقامتگاه‌های مجاز کمتر مورد استفاده مسافران قرار گرفت لذا این سفرها نیز نتوانسته کمکی برای صنعت گردشگری کشور باشد چراکه به‌دلیل گران بودن تورها و هتل‌ها و... غالب مردم از طریق خودروهای شخصی خود سفر کردند و ویلاها و خانه‌های بستگان و دوستان یا اقامتگاه‌های غیرمجازی که با پارچه‌نوشت یا کاغذنوشت‌هایی با محتوای اجاره خانه، ویلا و بوم‌گردی در کنار جاده تبلیغ می‌کردند را برای اقامت چند روزه خود انتخاب کردند.
اقامتگاه‌هایی که درقبال امکانات محدودی که به مسافر می‌دهند هزینه گزافی را به مسافر تحمیل می‌کنند و با توجه به اینکه هنوز شرایط کرونایی حکمفرما است تضمینی برای رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی آن اقامتگاه‌ها وجود ندارد چون در مجموع این اقامتگاه‌ها نظارت نمی‌شوند.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با اشاره به اینکه در تعطیلات نوروز از 25 اسفندماه سال1400 تا 13فروردین‌ماه جاری حدود 6میلیون مسافر و گردشگر از مبادی‌های ورودی مختلف به استان گیلان وارد شدند، درباره آمار اقامت مسافران در اقامتگاه‌های غیرمجاز استان به «ایران» گفت: آماری از میزان اقامت مسافران نوروزی در اقامتگاه‌های غیررسمی و غیرمجاز استان نداریم چون اینها زیرمجموعه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فعالیت نمی‌کنند اما از این تعداد 3میلیون و 720هزارو 465مسافر با اقامت در این استان از مراکز اقامتی ثابت نظیر هتل، هتل آپارتمان، میهمانپذیر، اقامتگاه بومگردی و...  وهمچنین اقامتگاه‌های موقت نظیر کمپ و چادرهای مسافرتی استفاده کرده‌اند.
حمیدرضا آذرپور با بیان اینکه طی تعطیلات نوروز تمامی اقامتگاه‌های مجاز در استان اشغال شد، افزود: بر اساس آمارها، بیشترین اقامت مسافران نوروزی در استان مربوط به خانه مسافرها شامل 27.97درصد و کمترین آن در اقامتگاه سنتی با میزان 0.06درصد بوده است و 44.48درصد نیز از سایر مراکز اقامتی مجاز استان نظیر کمپینگ‌ها، مساجد، سالن‌های ورزشی، زائرسراها و... استفاده کرده‌اند.
وی با اشاره به لزوم ساماندهی خانه‌های اقامت موقت مسافران در استان افزود: با توجه به گردشگرپذیر استان گیلان، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سال‌ها است انتخاب مجریان ساماندهی منازل استیجاری را در دستور کار خود قرار داده است که براساس آن 8مجری در استان انتخاب شده‌اند و یکی از وظایف آنها نظارت و ساماندهی واحدهای خانه مسافرها در استان است بنابراین به شناسایی واحدهای غیرمجاز اقدام خواهند کرد و طی معرفی به نیروی انتظامی مطابق با قوانین یادشده مکلف به جلوگیری از فعالیت واحدهای بدون مجوز هستند.
وی با بیان اینکه 2هزار و 356 واحد اقامتی مجاز در استان فعال هستند و تعداد واحدهای غیرمجاز بیش از 2 برابر این رقم است، تصریح کرد: متأسفانه هم‌اکنون هیچگونه نظارتی بر واحدهای اقامتی غیرمجاز در استان وجود ندارد در صورتی‌که به گفته مسافران، این اقامتگاه‌های غیرمجاز حتی بیش از 2تا 3 برابر نرخ مصوب هتل‌ها و مجتمع‌های گردشگری هزینه دریافت می‌کنند درحالی‌که استانداردهای لازم را هم ندارند.
این مسئول، مهم‌ترین مشکل در این واحدهای غیرمجاز را تقبل نکردن بیمه برای بروز حوادث احتمالی عنوان کرد و افزود: مواردی بوده که مسافران برای اقامت به واحدهای غیرمجاز مراجعه کرده‌اند اما به طور مثال به علت نشت گاز فوت کرده‌اند و بیمه نیز خسارت را تقبل نکرده است و صاحبخانه حتی با فروش خانه نیز نتوانسته دیه آنها را پرداخت کند.
وی گفت: با تمهیدات اندیشیده شده توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مالکان خانه‌مسافرهایی که شرایط لازم و استاندارد را داشته باشند، می‌توانند از طریق شرکت‌های مجری که در شهرستان‌ها فعالیت دارند، مجوز بهره‌برداری را از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دریافت کنند.
آذرپور ادامه داد: در صورت تحقق این موضوع زمینه ایجاد فرصت‌های شغلی جدید فراهم شده و می‌تواند به افزایش ظرفیت‌های گردشگری استان بویژه در ایام پیک مسافر که تمامی واحدهای اقامتی دارای مجوز، تکمیل می‌شوند کمک بسیاری کند، لذا بر این اساس بقیه مسافران می‌توانند به خانه‌مسافرهای مجاز که درحقیقت واحد اقامتی «همیار هتل‌ها» محسوب می‌شوند مراجعه و در آنجا اقامت کنند. این امر، هم موجب افزایش درآمد خانواده‌های بومی استان و رونق اقتصادی می‌شود و هم موجب جلوگیری از پدیده مهاجرت از روستاها به شهرها و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و گردشگرپذیر استان خواهد شد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7888/24/609919/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها