در گفت‌و‌گو با «ایران» مطرح شد

30 روز طلایی برای درخواست بیمه بیکاری


بعد از گذراندن مراحل مختلف در اداره کار برای کسانی که می‌خواهند از بیمه بیکاری استفاده کنند، حال نوبت به سازمان بیمه تأمین اجتماعی می‌رسد و مهم‌ترین نکته برای هر فرد میزان مقرری و تعداد ماه‌هایی‌است که بیمه بیکاری را دریافت خواهد کرد. این مسأله از این جهت مهم است که فرد بداند آیا از بیمه بیکاری استفاده کند و ارزش آن را دارد یا نه چرا که سقف استفاده از بیمه بیکاری محدود است. امیر عباس قدرتی رئیس اداره بیمه بیکاری و تعهدات کوتاه مدت در گفت‌و‌گو با «ایران» به برخی سؤالات در این زمینه پاسخ می‌دهد.
قدرتی با اشاره به نحوه دریافت بیمه بیکاری برای افراد بیان می‌کند: بیمه بیکاری یکی از حمایت‌های تأمین اجتماعی است و مشمولان قانون تأمین اجتماعی که تابع قانون کار نیز باشند، در صورتیکه بدون میل و اراده بیکار شده و آماده بکار باشند می‌توانند از این حمایت بهره‌مند گردند. بیمه شده بیکار با معرفی واحدهای تعاون، کار و رفاه اجتماعی از مزایای قانون بیکاری منتفع می‌شود و متقاضی مکلف است ظرف 30 روز از تاریخ بیکاری با مراجعه به سامانه جامع روابط کار به نشانی prkar.mcls.gov.ir نسبت به ثبت‌نام در سامانه اقدام نماید.
وی با بیان آنکه با شیوع بیماری کرونا در کشور و تعطیلی موقت کارگاه ها، حدود 750 هزار نفر از کارگران جهت دریافت مقرری بیمه بیکاری ثبت‌نام و مقرری ایام بیکاری کرونا دریافت کردند، می‌افزاید: با توجه به تدابیر اتخاذ شده از سوی دولت و همکاری کارفرمایان، اکثر بیمه شدگان بازگشت به کار شدند و در حال حاضر نیز تعداد درخواست‌ها به شرایط عادی قبل از شیوع بیماری کرونا برگشته و به‌طور متوسط در هر ماه حدود 15000 نفر درخواست بیمه بیکاری ارائه می‌کنند.رئیس اداره بیمه بیکاری و تعهدات کوتاه مدت در خصوص تعداد ماه‌های پرداخت بیمه بیکاری به افراد می‌گوید: به استناد ماده (7) قانون بیمه بیکاری، حداکثر مدت استفاده از مقرری بیمه بیکاری برای افراد مجرد (36) ماه و برای افراد متاهل یا متکفل (50) ماه می‌باشد که براساس سابقه پرداخت حق بیمه تعیین می‌شود و محدودیتی در تعداد دفعات استفاده از این حمایت وجود ندارد. میزان مقرری بیمه شده بیکار معادل 55 درصد مزد یاحقوق هر فرد است که به مقرری افراد متأهل یا متکفل تا حداکثر 4 نفر از افراد تحت تکفل به میزان 10 درصد حداقل دستمزد افزوده می‌شود و در هر حال مقرری پرداختی از حداقل دستمزد کمتر و از 80 درصد حقوق وی بیشتر نخواهد بود.
قدرتی در رابطه با ضوابط بازرسی‌ها برای مقرری بگیران هم بیان می‌کند: روال بازرسی مدتی است که تغییر کرده و همکاران ما در شعب و کارگزاری‌ها مجاز به مراجعه «درب منازل» نمی‌باشند و در صورتی می‌توانند بیمه بیکاری فردی را قطع کنند که مستند به دلایل قانونی و مشخص باشد که فرد دوباره شاغل شده است. روالی در گذشته وجود داشت و همکاران ما تلفنی زنگ می‌زدند و یا به منازل مراجعه می‌کردند و اگر فرد حضور نداشت بیمه‌اش را قطع می‌کردند. در حال حاضر روال مذکور وجود نداشته و این اقدام منع قانونی دارد و قطع بیمه بیکاری فقط با دلایل قانونی صورت می‌پذیرد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7888/23/609924/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها