اخبار


راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان، زمینه‌ساز کاهش مهاجرت نخبگان

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان منجر به کاهش مهاجرت نخبگان ایرانی می‌شود.
به گزارش ایرنا، سورنا ستاری افزود: بنیاد ملی نخبگان، دستگاهی حاکمیتی است که با هدف سیاستگذاری و برنامه‌ریزی در زمینه توسعه منابع انسانی برگزیده کشور و با مأموریت برنامه‌ریزی در زمینه «نخبه‌شناسی»، «نخبه‌پروری»، «نخبه‌گزینی» و «نخبه‌گماری» فعالیت می‌کند. بنابراین بنیاد ملی نخبگان «عضو» ندارد، بلکه رویکرد بنیاد شناسایی «اجتماعات نخبگانی» از طریق رصد رفتار و فعالیت‌های نخبگانی آنان در تمامی حوزه‌ها است. رئیس بنیاد ملی نخبگان یادآور شد: در حال حاضر در بنیاد ملی نخبگان یک بانک اطلاعاتی حدود ۷۰هزار نفری از سال ۸۶ جمع‌آوری شده است و در این سال‌ها حدود ۷۰هزار نفر از امکانات بنیاد ملی نخبگان استفاده کرده‌اند. وی یادآور شد: تسهیلات بنیاد بواسطه سوابق فعالیت‌های نخبگانی هر فرد شامل سوابق آموزشی، پژوهشی، افتخارات و سایر فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی به وی اعطا می‌شود. لذا گواهینامه یا معرفینامه به برگزیدگان مبنی بر نخبگی آنها داده نمی‌شود و برگزیدگان صرفاً از تسهیلات مربوط به هر شیوه نامه در بنیاد ملی نخبگان بهره‌مند می‌شوند. وی تأکید کرد:‌ امکانات بنیاد همواره در اختیار دانش‌آموزان مستعد، دانشجویان مستعد، دانش‌آموختگان برتر دانشگاهی، مخترعان برگزیده، برگزیدگان حوزوی کشور و ‌برگزیدگان حوزه‌های تخصصی قرار می‌گیرد؛ طوری که در بخش دانش‌آموختگان برتر دانشگاهی تسهیلات خدمت نظام وظیفه تخصصی، برای دانش‌آموختگان دانشگاهی و حوزوی طرح شهید صیاد شیرازی، ایجاد تسهیلات کسب و کار دانش‌بنیان طرح شهید رضوی  و تسهیلات دوره پسا دکتری طرح شهید دکتر چمران دیده شده است.
ستاری یادآور شد: در حال حاضر از ظرفیت نخبگان کشور در شرکت‌های دانش‌بنیان یا دانشگاه‌ها به‌عنوان هیأت علمی استفاده می‌شود اما اخیراً مسیر دیگری توسط دولت سیزدهم برای استفاده از ظرفیت نخبگانی کشور باز شده و آن هم جذب در سازمان‌های دولتی است.وی خاطرنشان کرد: آیین نامه جذب نخبگان در سازمان‌های دولتی از سوی دولت ابلاغ شده و ۲ تا 3 ماه آینده این آیین نامه اجرایی می‌شود. این اقدام مسیری جدید برای استفاده از ظرفیت افرادی است که در سیستم بنیاد ملی نخبگان هستند و موجب کاهش مهاجرت افراد نخبه می‌شود.

ممنوعیت اهدای رمزارز در ویکی پدیا رأی آورد

ویرایشگران دایرةالمعارف آنلاین ویکی پدیا به حذف رمزارز از گزینه‌های اهدای بنیاد ویکی مدیا رأی دادند.
به گزارش ایسنا، یک ویرایشگر آنلاین ویکی پدیا به نام گوریلا وارفر در پیشنهادی خواستار توقف پذیرش رمزارزها توسط بنیاد ویکی مدیا شد زیرا رمزارزها سرمایه‌گذاری‌های پرریسکی هستند. همچنین به این موضوع اشاره کرد که رمزارزها ممکن است با تعهد این بنیاد برای پایداری محیط زیستی همخوانی نداشته باشند. یکی از بزرگترین جنجال‌های پیرامون رمزارز، استخراج، هزینه و مبادله آنهاست که میزان عظیمی انرژی مصرف می‌کند. به همین دلیل وقتی موزیلا اعلام کرد پذیرش کمک‌های رمزارز را آغاز می‌کند، هدف انتقاد قرار گرفت و این سازمان مجبور شد برای اجرای این طرح، دست نگه دارد. طبق شاخص مصرف انرژی بیت کوین، این پروسه‌ها حداکثر ۲۰۴.۵۰ تراوات ساعت برق در سال گذشته مصرف کردند که با مصرف بعضی از کشورها مانند تایلند قابل مقایسه بود. بنیاد ویکی مدیا، بیت‌کوین، بیت‌کوین کش و اتر را قبول می‌کند. پیشنهاد گوریلا وارفر در مدت سه ماه از ابتدای ژانویه، اظهارنظرهای مثبتی گرفت و در مجموع ۲۳۲ نفر به نفع این پیشنهاد رأی دادند و در مقابل، ۹۴ نفر مخالفت کردند. کسانی که موافق اهدای رمزارز بودند، گفتند راه‌های ایمن‌تری برای اهدای رمزارزها پیدا می‌کنند و ارزهای رایج هم مسائل محیط‌زیستی خاص خود را دارند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7888/25/609927/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها