بررسی زوایای پنهان در غبار آلودگی هوا

غبار نیمه‌بهاری


مرضیه ربیعی
همگان بهار را به فصل رویش سبزی و شکوفه گیلاس و این قرتی‌بازی‌ها می‌شناسند. با آغاز قرن جدید نیز همه چیز داشت طبق تصورات همگان پیش می‌رفت که آلودگی و گرد و غبار مانند خروس بی‌محل خودش را انداخت وسط فروردین! در این میان، بسیاری از کارشناسان مردمی سؤالی برایشان پیش آمد که چرا وقتی رسم هر ساله خود در روز سیزده بدر را به انجام رسانده و سبزه‌ها را در آب‌های زلال طبیعت پرت کرده‌اند، باز هم اوضاع این چنین شده است؟! این آلودگی نابهنگام (البته برای تهرانی‌ها، وگرنه برای هموطنان غرب کشور که وقت و هنگام ندارد) ابهامات و نکاتی را نیز در پی داشت که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:
۱- پیش از این فقط آلودگی فصل پاییز را داشتیم و دی بود و آلودگیش! اما مسئولی فکر این را نمی‌کرد که بهار از این عرضه‌ها داشته باشد و بخواهد آلوده به آلودگی شود. گویا این نوع آلودگی با گرد و غبار از سوی مسئولان، آلودگی سوسولی قلمداد می‌شود. از دید آنها، آلودگی فقط با دود ماشین و کارخانجات صنعتی آلودگی است و بقیه آلودگی‌ها توله‌غبار بوده و ممکن است برای سیستم تنفس انسان‌ها مشکل ایجاد کند. (کلمه ممکن است را با تأکید بخوانید!) لذا در صورت وقوع آلودگی سوسولی، نیازی به تعطیل کردن مدارس که نیست هیچ، مردم هم سعی کنند با آن کنار بیایند. بالاخره آدمیزاد از خاک است و به خاک بازمی‌گردد، حالا می‌خواهد تهرانی باشد یا خوزستانی!
۲- سازمان هواشناسی اعلام کرده بود که شاخص آلودگی چند روز اخیر تا مرز ۵۰۰ هم رسیده. این عدد نشان‌دهنده ذرات معلق آلودگی و میزان گردوغبار در هوا است و ۵۰۰ برای آن خیلی زیاد است، خیلی‌ها... پیشنهاد می‌شود زین پس به جهت حفظ آرامش روانی جامعه، به جای اعلام ذرات معلق، مقدار ذرات اکسیژن معلق در هوا را اعلام کنند.
۳- همان‌گونه که گفته شد در صورت وقوع آلودگی با شن و غبار نیازی به تعطیلی مدارس و ادارات نیست. به گفته کارشناسان امر، همین که گرد و غبار به بینی دانش‌آموزان و دانشجویان نرسد، قضیه حل شده است. لذا دانش‌آموزان از باز کردن در و پنجره در کلاس‌های درس خودداری نموده و در همان محیط بسته مانده تا زنگ را بزنند. بعد از آن همین که وارد حیاط شوند، همگی در افق شن‌های روان محو شده و چشم ناظم نیز به آنها نمی‌افتد.
۴- از اتاق فرمان اشاره کردند که دستورالعمل ستاد کرونا، اجازه بستن در و پنجره‌ها را نداده است. پس به خاطر جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا، در و پنجره‌هایی را که در مورد بالا بسته بودید چارطاق باز کنید. این ستاد اعلام کرد شوخیه مگه پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود؟
۵- از آنجا که برای داشتن حال خوب لازم است بتوانیم از شرایط موجود با تمام محدودیت‌ها استفاده بهینه کنیم، لذا با توجه به موارد بالا پیشنهاد می‌گردد کلاس‌های ورزش در محیط بسته کلاس و کلاس شیمی و علوم در فضای باز برگزار شوند. در این صورت دانش‌آموزان با استشمام تک تک عناصر جدول تناوبی یا مندلیف، آن را از اعماق وجود حفظ خواهند شد. چه بسا عناصر جدیدی را نیز در قالب گروه نوزدهم و با نام گازهای غباری شناسایی کنند.
۶- گفتیم این سری با یک معضل کاملاً محیط زیستی روبه‌رو بوده و نهایتاً با چند تجمع از سوی کنشگران محیط‌زیست و حامیان فلامینگوهای بختگان حل خواهد شد. اما باز هم ردپای سیاست روی شن‌های روان بیابان‌ها، خودی نشان داده و اعلام کرد: منم بازی!
ترکیه که پیش از این روی بازار پوشاک کشور هم چنبره زده بود، چند سالی است که به صرافت تصرف هوای سه کشور همسایه خود هم افتاده است و خودش هم خوب می‌داند آبی که از سدهای روی دجله و فرات بالا می‌کشد، از طلا هم باارزش‌تر است. آبش برای ترکیه، آلودگیش برای بقیه!

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7888/30/609945/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها