هنرمندان از نشست رئیس جمهور با نمایندگان جامعه هنری کشور استقبال کردند

فرصتی برای طرح مطالبات و نظرات اهل هنر


گروه فرهنگی: جمع دیگری از اهالی هنر در واکنش به دیدار هنرمندان با رئیس جمهور از نقش مثبت چنین دیدارهایی، ضرورت تداوم آن در تمام سال و از سویی توقعات خود صحبت کردند.
 
توجه رئیس جمهور به جامعه فرهنگی و هنری
محمود شالویی دستیار وزیر و مدیرکل حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  با بیان آنکه رابطه دوسویه رئیس‌ جمهور و اهالی هنر بازتاب‌دهنده اولویت‌های فرهنگی دولت مردمی است به ایرنا گفت: «همین نشست‌ها، گفت‌وگوها و تبادل نظرهاست که می‌تواند برنامه‌های فرهنگی و هنری آینده را ترسیم کند. رئیس‌ جمهور نسبت‌ به همه مسائل کشور اهمیت ویژه‌ای قائل هستند و برای همه آنها رأی و نظر خاصی دارند. چنین نگرشی‌ است که دست به دست هم می‌دهد تا ایشان مناسب‌ترین تدبیر را برای انجام امور در تمامی مسائل مدنظر قرار دهند.»
وی ادامه داد: «لازم است این نشست‌ها به مناسبت‌های مختلف برگزار شود تا از یک سو آیت‌الله رئیسی بهتر در جریان امور قرار گیرند و نقطه‌ نظرات اهالی هنر و صاحبنظران آن را بشنوند و از سویی دیگر برای دغدغه‌ها و مشکلات موجود در مسیر تعالی فرهنگ و هنر راهکارهای مناسب‌تری پیدا کرده و حمایت‌های بیشتری داشته باشند. پس شنیدن این آرا، نظریات و استفاده کردن از آنها، نیازی طبیعی و اساسی است. نشست صمیمانه از نشست‌های بسیار خوب است که تصویر ناب همدلی توصیف می‌شود.»
 
این دیدارها نباید فصلی و مناسبتی باشند
فرهاد قائمیان، بازیگر فیلم «استرداد» معتقد است این دیدارها نباید فصلی و مناسبتی باشند؛ وی که یکی از حاضران در مراسم ضیافت افطار آیت‌الله رئیسی بوده به ایرنا گفت: «دیدارهای شخصیت‎‌های سیاسی با هنرمندان مسبوق به سابقه و معمولاً مفید است. این سنت نیکو، باعث می‌شود ارتباط بین هنرمندان و شخصیت‌های سیاسی بویژه رئیس جمهور که بالاترین مقام اجرایی کشور است، بی‌واسطه و شفاف رخ بدهد و تقویت شود. در خلال دیداری صمیمانه، نکاتی مطرح شود که از چشم مدیران میانی مغفول است.»
وی با تأکید بر اینکه در چنین دیدارهایی می‌توان بدون واسطه صدای جمعیتی از هنرمندان بود که در آن مجلس حضور ندارند، ادامه داد: «برگزاری جلسات و دیدارهایی از این دست، علاوه بر اینکه همدلی بین اهالی سینما و هنرمندان رشته‌های مختلف را تقویت می‌کند، به رئیس جمهور محترم تصویری واقعی از جامعه هنری، مطالبات و نیازهایش ارائه می‌دهد. امیدوارم ضیافت افطاری پنجشنبه گذشته استمرار یابد، نمایندگان بیشتری از هنرمندان در این مراسم حضور یابند و دستاوردهای مثبت این دیدارها را در فضای سینما، تولید فیلم و اجرای نمایش و موسیقی ببینیم.»
 
ضرورت تحلیل گفته‌های طرح شده در این دیدار
جهانگیر الماسی، بازیگر فیلم‌های «پشت پرده مه» و «کمیته مجازات» با اشاره به اینکه در جلسه دیدار هنرمندان با رئیس جمهور خوشبختانه بارها به موضوع سینمای استراتژیک اشاره شده نیز به ایرنا گفت: «امیدوارم رسانه‌ها اهتمام جدی داشته و این موضوع مهم را تحلیل کنند. در این دیدار نوع مواجهه مسئولان دولتی مناسب بود. آنها دوستانه برخورد کردند و نشان دادند هنرمندان را دوست دارند. امیدوارم با کمک خداوند بتوانیم به کشورمان بیش از پیش خدمت کنیم.»وی ادامه داد: «حرف‌هایی که در این جلسات گفته می‌شود نباید سیاسی و فرقه‌ای و دسته‌ای باشد و باید در جهت منافع ملی و برون رفت از مسیر مشکلات باشد. اگر همه امکان صحبت داشته باشند شاید من هم بروم یک تحقیق یک ماهه بکنم و بتوانم پشت تریبون نکاتی را بگویم که به درد جامعه بخورد.»
 
تداوم این جلسات برای اثربخشی بیشتر
لوریس چکناواریان،  رهبر ارکستر معتقد است که دیدار با رئیس‌ جمهور باید چند بار در سال تکرار شود، او نیز به ایرنا گفت: «در جلسه‌ای که رئیس جمهور میزبان دورهمی هنرمندان و پیشکسوتان عرصه سینما، تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی با سلایق و طیف‌های مختلف بود برخی هنرمندان از مشکلات و مطالبات خود سخن گفتند و او گوش داد، جلسه خوبی بود اما این نوع نشست‌ها باید چندین بار در سال برای یادآوری موضوعات تا حصول نتیجه برگزار شود.»
 
حضور بدون محافظ رئیس جمهور در بین هنرمندان
محمود گبرلو، مجری تلویزیون و منتقد سینما هم در صفحه اینستاگرام خود درباره این دیدار نوشت: «حرکت پسندیده رئیس ‌جمهور بعد از سخنرانی، حضور در جمع هنرمندان بدون حفاظت و سختگیری و گوش دادن به تک تک حرف‌ها بود. دیداری که طبیعتاً درد دل‌های خصوصی و شخصی هنرمندان در آن مطرح شد و گاه مواردی را هم به مسئولان برای پیگیری یادآور شدند. دقت ایشان به حدی بود که زمانی که نزدیک امیر دژاکام شدند گفتند شما فرمودید سه نکته دارید اما فقط دو نکته را اشاره فرمودید! رضایت نسبی در این دیدار میان طرفین مشهود بود و احساس می‌شد هیچ کدام مایل نبودند این لحظات صمیمی را ترک کنند.»
وی در ادامه گفت: «زیباترین برخورد آقای رئیس‌ جمهور زمانی بود که سیدجواد هاشمی، بازیگر و کارگردان بدون هماهنگی ایستاد و گفت: برخی هنرمندان مایل نیستند با شما ملاقات کنند و این جمع همه هنرمندان ایران محسوب نمی‌شوند. رئیس ‌جمهور هم در پاسخ با لبخند و احترام اعلام کرد: من رئیس ‌جمهور و خدمتگزار همه هستم چه رأی داده باشند و چه رأی نداده باشند و ای کاش زمان و مکان اجازه می‌داد با همه دیدار کنم.»
 
اظهارنظرهای مثبت نسبت به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
اسماعیل آذر، عضو ارشد هیأت علمی دانشگاه و استاد تمام ادبیات فارسی با بیان آنکه قطعاً در برگزاری هر رویداد، نشست و در مجموع انجام هر فعلی به هر حال ناقدی وجود دارد، گفت: «نکته حائز اهمیت آن بود که در خلال صحبت هنرمندان هیچ‌کدام گلایه‌ای از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح نکردند. چرا که طی این مدت بنا به اقوال خود حاضران هر کس برای رفع مشکلش در حوزه تخصصی و حرفه‌ای خود نزد آقای محمدمهدی اسماعیلی رفته و با وزیر ملاقاتی کرده بود، وی تا هر جایی‌که مقدور بوده دست آن شخص را گرفته و این همان فضای زیبا و توأم با همدلی و نگرش عادلانه‌ای است که در آن نشست میان مسئولان و هنرمندان ترسیم شد.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7888/31/609968/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها