گشتی حوالی سی و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

ناشران و متولیان فرهنگی در تدارک میزبانی از کتاب و اهالی‌اش


مریم شهبازی
خبرنگار
حدود دو هفته تا برپایی سی و سومین دوره نمایشگاه کتاب تهران باقی مانده، رویدادی بین‌المللی در عرصه نشرمان که شیوع پاندمی کرونا در برگزاری‌اش وقفه‌ای دو ساله ایجاد کرد. حالا ناشران و متولیان فرهنگی در تدارک و برنامه‌ریزی برای میزبانی مجدد از کتاب‌دوستان با تازه‌های نشر ایران و جهان هستند. در این دوره تازه‌های نشرایران و جهان در دو بخش مجازی و فیزیکی به علاقه‌مندان عرضه می‌شود.
 نمایشگاه فیزیکی کتاب بعد از دو سال وقفه
بعد از شیوع دو ساله بیماری کرونا و تصمیم‌گیری‌ها برای برپا نشدن موقت نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به شکل فیزیکی‌اش، بنا به برگزاری این رویداد حوزه نشر به شکل مجازی گذاشته شد. اتفاقی که سال 1399 رخ داد و سبب تسریع روند بهره‌مندی اهالی نشر و مسئولان فرهنگی از تکنولوژی‌های نوین ارتباطی در حفظ ارتباط میان کتاب و دوستداران آن شد. برگزاری نخستین دوره و دومین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران که طی دو سال گذشته شاهد آن بودیم به گفته خود اهالی کتاب تجربه‌ای ارزشمند را برای این بخش از فرهنگ‌مان رقم زده که نباید آن را رها کرد.از همین رو فراخوانی که خانه کتاب و ادبیات ایران برای دعوت از ناشران به ثبت‌نام در سامانه نمایشگاه کتاب منتشر کرد خیال ناشران و مردم را آسوده کرد که از این پس برای حضور در نمایشگاه، اجباری به حضور فیزیکی ندارند و طبق روال دو سال گذشته امکان برپایی مجازی نمایشگاه هم برای آنان مهیا است.سی و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران امسال به میزبانی مصلای بزرگ تهران برگزار می‌شود، تصمیمی که در پی بازدید معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از گزینه‌های محتمل برای برپایی نمایشگاه کتاب تهران اتخاذ شد. هر چند که طی یکی- دو هفته گذشته، عباس تقدسی‌نژاد، مدیر عامل مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب با انتشار پستی در صفحه شخصی‌اش از این نوشته بود که این مجموعه نمایشگاهی آمادگی برگزاری نمایشگاه کتاب را دارد. این در حالی است که یاسراحمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بعد از انتشار این گفته درباره چرایی انصراف از انتخاب شهرآفتاب برای برگزاری نمایشگاه کتاب به ایبنا گفته:«به دو دلیل از برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب منصرف شدیم؛ اول اینکه طی بازدیدی که از نمایشگاه شهر آفتاب داشتیم، به‌دلیل آماده نبودن زیرساخت‌های لازم و عدم توسعه در بخش‌های عملیاتی آن، مسئولان مربوطه در مجموعه شهر آفتاب و شهرداری تهران اذعان به آمادگی نداشتن شهر آفتاب برای میزبانی و برگزاری این دوره از نمایشگاه کتاب داشتند.»
البته او در بخش دیگری از گفته‌های خود به نارضایتی ناشران و مردم اشاره کرده و این که خواسته آنان نیز انتخاب مصلی بوده، گفته‌ای که مصداق آن را می‌توان در نامه‌ درخواستی ناشران دید که پیش از شیوع کرونا، وقتی بحث برگزاری نمایشگاه فیزیکی در میان بود به امضاء اغلب آنان رسید.
افزایش تسهیلات حمل‌ونقل عمومی به نمایشگاه
از آنجایی که نمایشگاه سی و سوم در مصلای تهران برگزار می‌شود طی روزهای پایانی فروردین اعضای کمیته حمل‌ونقل و ترافیک این دوره نمایشگاه کتاب تهران بازدیدی از محل میزبانی این رویداد نشر داشته‌اند و بر افزایش تسهیلات حمل‌ونقل عمومی و کاهش ترافیک شهری این دوره از نمایشگاه تأکید کرده‌اند.افزون بر این سید محمد نقیب، معاونت فرهنگی اجتماعی شرکت بهره‌برداری متروی تهران هم از اقدامات فرهنگی مترو برای باشکوه‌تر برگزار شدن نمایشگاه کتاب از جمله برپایی میزهای مشاوره کتاب در ایستگاه‌های مترو خبر داده است. از بحث کمک به تسهیل رفت‌و‌آمد به نمایشگاه و مسائل مرتبط با پارکینگ که بگذریم، یاسر احمدوند که ریاست سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را بر عهده دارد از تلاش برای امکانات دولتی جهت بهره‌مندی مردم از یارانه‌ها خبر داده، هدف متولیان فراهم کردن شرایطی است که از آن طریق تعداد بیشتری از مردم قادر به استفاده از تخفیف‌ها شوند.بیشترین تعداد نسخه‌های منتشر شده هر ساله ناشران بر ماه‌های باقی مانده تا برگزاری نمایشگاه کتاب تهران متمرکز شده، از همین رو امکان دسترسی به کاغذ با شرایطی که تحریم‌ها برای کشورمان رقم زده از مهم‌ترین دغدغه‌های آنان به شمار می‌آید. در چنین شرایطی، یاسر احمدوند رئیس سی و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر خوبی برای اهالی نشر دارد. معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همین رابطه به ایبنا از تحویل 1200 تن کاغذ احتکار شده با همکاری دو نهاد سازمان تعزیرات و دادگستری هرمزگان به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داده است.به گفته احمدوند این محموله از پرونده‌های سال 1398 احتکار کاغذ است که در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار نگرفته بود. کاغذ‌های تحویل شده، طی روز‌های آتی بین ناشران توزیع خواهد شد.گفتنی است که سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ به‌صورت فیزیکی در مصلای امام خمینی(ره) و به‌صورت مجازی در سامانه ketab.ir برگزار می‌شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7895/23/611025/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها