کشف صدها نقش برجسته سنگی در تخت جمشید


فصل پنجم کاوش آبراهه‌های تخت جمشید با مجوز پژوهشگاه میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به کشف صدها قطعه سنگ دارای نقش برجسته احتمالاً مربوط به پلکان شمالی کاخ «اچ» در آبراه حیاط جنوبی کاخ تچر منجر شد.
احمد‌علی اسدی سرپرست هیأت باستان‌شناسی گفت: این کاوش در ادامه کاوش فصل چهارم و با هدف شناسایی چگونگی امتداد آبراهه‌های موجود در حیاط جنوبی کاخ تچر صورت گرفت.
این باستان‌شناس تصریح‌کرد: نتایج این کاوش نشانگر این بود که یک آبراه فرعی از آبراه شرقی- غربی در شمال حیاط کاخ تچر جدا شده و به سمت جنوب و تا نزدیکی پیکان کاخ موسوم به اچ امتداد داشت.
سرپرست هیأت باستان‌شناسی گفت: در این بخش صدها قطعه سنگ دارای نقوش برجسته که عمدتاً به نظر می‌رسد مربوط به پلکان اصلی کاخ اچ هستند و در دوره پسا هخامنشی به‌صورت عمدی شکسته و از دریچه‌های عمودی که به کف حیاط راه داشته، ریخته شده‌اند مشاهده شد.
اسدی با بیان‌اینکه قطعات سنگ نقوش برجسته‌دار دارای نگارهای گیاهی و انسانی است خاطرنشان کرد: دست‌کم یکی از سنگ‌های شناسایی شده دارای نوشته میخی است و در صورت کاوش کامل مجموعه سنگ‌ها احتمال برخورد با نمونه‌های کتیبه دار دیگر بسیار زیاد است.
این باستان‌شناس افزود: با توجه به اینکه مجموعه سنگ‌های یاد شده در روزهای پایانی کاوش مشاهده شد و همچنین نیاز به حضور برخی اعضای متخصص بویژه در حوزه کتیبه‌خوانی، کاوش این سنگ‌ها به فصل ششم آبراهه‌ها موکول شد.
او با اشاره به حجم زیاد قطعه سنگ‌های یافت شده، اظهار امیدواری کرد که بخشی از مشکلات و پیچیدگی‌های نمای شمالی کاخ اچ که از دشوارترین مسائل باستان‌شناختی تخت جمشید است، وضعیت روشن تری پیدا کند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7895/17/611053/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها