هراس از راست افراطی، رمز پیروزی رئیس جمهور فرانسه شد

مکرون کلیددار الیزه ماند


معترضان به نتایج انتخابات فرانسه در شهرهای پاریس،‌لیون و ده ها شهر دیگر به خیابان ها رفتند

بنفشه غلامی/ در انتخابات روز یکشنبه فرانسه، «مکرون» برنده نشد، این «لوپن» بود که در انتخاب مردم این کشور بین نخواستنی و نخواستنی‌تر کم آورد و باخت. این انتخابات همچنین برای فرانسه انتخاباتی «تاریخی» بود، زیرا بخش بزرگی از 71 درصد فرانسوی‌هایی که پای صندوق‌های رأی رفتند، برای نخستین بار در تاریخ خود، مجبور شدند در هراس از روی کار آمدن یک راست افراطی، به کسی رأی دهند که او را نمی‌خواهند.
به گزارش سایت شبکه خبری «فرانس 24»، «مکرون» 44 ساله در 20 سال گذشته و بواقع از پایان ریاست جمهوری «ژاک شیراک» به این سو، نخستین رئیس جمهوری فرانسه است که موفق می‌شود دو بار بر کرسی ریاست جمهوری تکیه زند. بنا بر این گزارش، «مکرون» در این انتخابات هرچند توانست به آرایی بیش از آنچه که در نظرسنجی‌ها پیش‌بینی شده بود، دست یابد، اما میزان آرای او که معادل 58.54 درصد بود، نسبت به دور نخست ریاست جمهوری‌اش که 66.10 درصد بود 8 درصد کاهش نشان می‌دهد که ناشی از عملکرد نه چندان مورد رضایت او در 5 سال گذشته است. به هر حال 5 سال پر تلاطمی که فرانسه در دور نخست ریاست جمهوری «مکرون» با بحران اقتصادی ناشی از تبعات کرونا و قوانین مختلف نظیر قوانین بازنشستگی و... سپری کرد، باعث شده بود، کمتر فرانسوی تمایلی به مشاهده دوباره او در الیزه داشته باشد. اما اوج‌گیری «لوپن» باعث شد، بخشی از فرانسوی‌ها بویژه کسانی که حامی «ملانشون» چپ افراطی بودند، آرای خود را به نفع «مکرون» به صندوق اندازند. این چیزی بود که «مکرون» خود نیز در سخنرانی پیروزی‌اش برای حامیانش که پای برج ایفل گرد آمده بودند، به آن اعتراف کرد و گفت: «بسیاری از کسانی که به من رأی دادند، نه به خاطر حمایت از ایده‌های من که برای سد کردن تفکر راست افراطی بود که چنین رأیی را دادند. من این را می‌دانم و از آنها تشکر می‌کنم و می‌دانم در سال‌های پیش رو وظیفه سنگینی بابت آنان در پیش خواهم داشت.»
جشن در کمپین اروپایی‌ها
باقی ماندن «مکرون» در الیزه نه تنها برای فرانسوی‌هایی که در نگرانی از یک حکومت راست افراطی، نفس را در سینه حبس کرده بودند، باعث شادمانی است که برای بسیاری از رهبران اروپا هم خبر خوبی است. زیرا پیروزی «لوپن» در انتخابات فرانسه می‌توانست به این معنی باشد که فرانسه به پرچم‌دار راست‌های افراطی‌ای تبدیل شود که خواهان ایجاد اصلاحات در اتحادیه اروپا هستند. هرچند «لوپن» در جریان تبلیغات انتخاباتی خود تأکید کرده بود که هیچ «برنامه سر‌به مهری» برای خروج فرانسه از اتحادیه اروپا ندارد اما «مکرون» به سیاستمداران اروپایی هشدار داده بود که اگر بانوی راست‌های افراطی اروپا رئیس جمهور شود، اتحادیه اروپا باید منتظر یک جدایی دیگر نظیر برگزیت باشد و این بار نام این جدایی «فرگزیت» خواهد بود. در بین این رهبران اروپایی، رهبران اسپانیا، آلمان و پرتغال آنقدر از روی کار آمدن «لوپن» وحشت داشتند که چند روز قبل از انتخابات در نامه‌ای سرگشاده خطاب به رأی دهندگان فرانسوی، از آنها خواسته بودند، اهمیت تاریخی رأی خود را بسنجند. عجله سیاستمداران اروپا برای تبریک گفتن به «مکرون» نیز نشان از آن داشت که در این مدت با نگرانی منتظر اعلام نتیجه انتخابات بودند. اولین فردی که برای «مکرون» پیام تبریک فرستاد، «شارل میشل»، رئیس شورای اروپا بود که در بخشی از بیانیه‌اش فرافکنی کرده و گفته است: «حالا اروپا می‌تواند برای پنج سال دیگر روی فرانسه حساب کند.» مشابه این سخنان را «ماریو دراگی»، نخست‌وزیر ایتالیا نیز بیان کرد و گفت: «این خبری عالی برای تمام اروپا بود.»
پیروزی «لوپن»
«مکرون» سال 2017 در نطق پیروزی خود قول داده بود، «هرچه در توان دارد»، انجام دهد تا مطمئن شود، فرانسوی‌ها هرگز حتی طرف راست‌های افراطی نخواهند رفت، چه برسد به رأی دادن به آنها. اما گذر زمان ثابت کرد، او در عمل به این وعده‌اش نیز مانند سایر وعده‌هایش، ناکام بوده است. در واقع شاید بتوان پیروز واقعی انتخابات یکشنبه را «مارین لوپن» راست افراطی دانست که چندین قدم به الیزه نزدیک‌تر شد و آرای خود را از 33.90 درصدسال 2017 به 41.46 درصد رساند که این 8 درصد افزایش برای او که در انتخابات 2012 تنها 17.90 درصد رأی آورده بود، ارزشی بسیار دارد و نشان می‌دهد، توانسته است در یک دهه میزان مقبولیت حزب خود را نزدیک به 2.5 برابر کند. او از همین رو در سخنرانی یکشنبه شب خود، با سرسختی کامل به هوادارانش گفت: «ایده‌آل‌های ما به مرزهای بزرگ‌تری رسیده‌اند.» او به آنها وعده داد: «به مبارزه ادامه می‌دهیم و عرصه بعدی نبرد ما انتخابات پارلمانی خواهد بود.»
اقیانوسی که می‌تواند «مکرون» را غرق کند
انتخابات پارلمانی که نزدیک به یک ماه دیگر برگزار می‌شود و «لوپن» خواهان پیروزی در آن است، برای «مکرون» بسیار سخت‌تر خواهد بود و احتمالا نخواهد توانست در آن به کامیابی انتخابات ریاست جمهوری باشد. بویژه که «ژان لوک ملانشون» کاندیدای سوم انتخابات ریاست جمهوری نیز به این انتخابات چشم دوخته است و قصد دارد با پیروزی در آن اختیارات نخست‌وزیر را افزایش داده و از اختیارات رئیس جمهور بکاهد. پیرمرد چپ‌ها دیروز نیز در سخنرانی خود وعده شکست دادن «مکرون» در انتخابات پارلمانی را داد و با اشاره به سه میلیون نفری که رأی‌های سفید یا مخدوش به صندوق انداختند، به رئیس جمهوری فرانسه هشدار داد «در اقیانوسی از رأی‌های سفید و مخدوش» شنا می‌کند.
راه دشوار پیش‌ رو
«مکرون» فارغ از انتخابات پیش‌ رو، آینده‌ای دشوار را پیش روی خود می‌بیند، کوچک‌ترین نشانه این دشواری را می‌توان در اعتراض‌هایی دید که بلافاصله بعد از اعلام نتایج شکل گرفت و حامیان «لوپن» در خیابان‌ها به تخریب اموال عمومی و خصوصی مردم پرداختند. به گزارش «دیلی میل»، شدت اعتراض‌ها در پاریس طوری بود که پلیس مجبور به شلیک گلوله‌های جنگی به سوی خودرویی شد که با سرعت به سوی یک ایست بازرسی می‌راند و دو نفر از سرنشینان این خودرو را کشته و یکی از آنها را مجروح کردند. این اعتراض‌ها در اغلب شهرهایی که راست‌های افراطی در آنها اکثریت داشتند، نظیر پاریس، لیون و رن شدت بیشتری داشت.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7895/4/611077/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها