امریکا متعهد به کمک‌های نظامی و تسلیحاتی به کی یف شد

اعلان جنگ واشنگتن با شیپور اوکراین


زهره صفاری/ وزرای خارجه و دفاع امریکا در سومین ماه از آغاز بحران اوکراین، در دیداری فوق امنیتی در کی‌یف حضور یافته و با وعده کمک‌های نظامی چندصد میلیون دلاری و پشتیبانی همه‌جانبه تسلیحاتی در جبهه نبرد با روسیه، از بازگشایی سفارت ایالات متحده در این کشور در آینده‌ای نزدیک پرده برداشتند. به گزارش «یو اس ای تودی»، مهمترین دستور کار این سفر که نخستین تور وزرای ارشد امریکا به اوکراین در زمان جنگ اخیر به شمار می‌رفت، دیدار با «ولودیمیر زلنسکی» و ابلاغ تصمیمات جدید امریکا در کمک به کی‌یف برای مقابله با مسکو بود. به همین خاطر خبرنگارانی که برای پوشش این سفر «آنتونی بلینکن» و «لوید آستین» را همراهی می‌کردند، در راستای اجرای تدابیر فوق امنیتی، تا خروج کامل میهمانان ویژه رئیس جمهوری اوکراین حق انتشار اخبار یا تصاویر را نداشتند.

امیدواری غرب به شکست روسیه
پس از آنکه «بلینکن» و «آستین» در دیدار با «زلنسکی»، با اعلام وعده کمک نظامی 300 میلیون دلاری و فروش تسلیحات به اوکراین و آغاز به کار دوباره دیپلمات‌های امریکایی در این کشور، در مرز لهستان در برابر دوربین خبرنگاران قرار گرفتند، «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه امریکا در حالی که سعی داشت روسیه را ناکام نبرد اوکراین اعلام کند، گفت: «با نگاهی به اهداف روسیه در جنگ اوکراین، باید شکست روسیه را اعلام کرد اما اوکراین موفق شد. سلطه بر اوکراین و گرفتن حق حاکمیتی و استقلال آن، اهداف اولیه مسکو در این نبرد بود اما نتوانست موفق شود. آنها به دنبال اعمال قدرت نظامی و اقتصادی خود بودند، اما می‌بینید که با تحریم‌ها و مقاومت‌ها همه چیز عکس آن چیزی که می‌خواستند شد. حتی آنها سعی در ایجاد شکاف میان غرب و ناتو نیز داشتند اما نتیجه باز هم خلاف خواسته‌شان شد.» به نوشته «نیویورک تایمز»، «لوید آستین»، وزیر دفاع امریکا نیز با تأکید بر اینکه بازیابی توان از دست رفته روسیه به راحتی میسر نمی‌شود، قول حمایت همه‌جانبه واشنگتن برای پیروزی در این نبرد را داد: «روسیه خسارات نظامی بسیاری مانند از دست رفتن سربازانش را در این جنگ داشت و مشاهدات پنتاگون نشان می‌دهد که روسیه توان بازیابی سریع قدرت از دست رفته‌اش را ندارد. در دیدار روز سه‌شنبه در آلمان، جزئیات اقدامات در اوکراین با دقت بیشتری بررسی خواهد شد. ما می‌خواهیم روسیه را تا حدی ضعیف ببینیم که دیگر نتواند حمله به اوکراین را تکرار کند. بدون شک اوکراین با تجهیزات و پشتیبانی مناسب می‌تواند مقابل روسیه پیروز شود.»
اما در این میان «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهوری اوکراین که حتی پیش از جلسه محرمانه با نمایندگان دولت بایدن نیز به نظر می‌رسید بار دیگر با اعتماد به غرب، رجزخوانی برای روسیه را از سر گرفته است، پس از دیدار با مقامات امریکایی گفت: «محور مذاکرات با مقامات امریکایی بر سر کمک‌های دفاعی، تحریم‌های روسیه و حمایت مالی و تضمین امنیت اوکراین بود. بدون شک کمک نظامی و تسلیحاتی چند میلیون دلاری امریکا می‌تواند توان دفاعی اوکراین را به‌شدت بالا ببرد.» بنا به گزارش منابع امریکایی در آستانه این سفر فوق امنیتی، «جو بایدن»، رئیس جمهوری امریکا قول معرفی سفیر جدید به اوکراین را داده بود و براساس برنامه اعلام شده از سوی کاخ سفید قرار است کارکنان سفارت امریکا تا هفته آتی به کی‌یف بازگردند. به باور ناظران «الجزیره»، حالا باید دید با توجه به هشدارهای مسکو برای توقف کمک‌های تسلیحاتی امریکا به کی‌یف، با ورود واشنگتن به پشت صحنه نبرد با روسیه، چه کسی بر اوکراین چیره خواهد شد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7895/4/611078/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها