اخبــــار


شرط نرخ باروری در شهر محل تولد نوزاد برای پرداخت وام، مصوبه مجلس است

در قانون اعطای تسهیلات تولد فرزند تصریح شده که این وام به افرادی تعلق می‌گیرد که نرخ باروری شهرستان محل زادگاه پدر یا فرزند، کمتر از ۲.۵ باشد. به گزارش ایرنا، در راستای اجرای ماده ۱۰ «قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت»سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند راه‌اندازی و بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی از محل منابع پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه شبکه بانکی حسب دستور‌العمل ذیل اقدام می‌کنند. البته در این قانون شرایطی برای پرداخت به پدران تعیین شده است که یکی از موارد نرخ باروری شهرستان محل زادگاه پدر یا فرزند است که در روزهای گذشته بحث‌هایی در این خصوص در فضای مجازی مطرح شده است. در این قانون به صراحت اعلام شده که تسهیلات تولد فرزند به افرادی تعلق می‌گیرد که نرخ باروری شهرستان محل زادگاه پدر یا فرزند، بالای ۲.۵ باشد. همچنین در این قانون تصریح شده که نرخ باروری شهرستان مربوطه در سامانه و حسب اعلام مرکز آمار قابل مشاهده است. البته در قانون موارد دیگری همچون تاریخ تولد فرزند که باید بعد از یکم فروردین ۱۴۰۰ باشد، داشتن تابعیت ایرانی و فرصت دو ساله پس از تولد فرزند برای ثبت‌نام پیش‌بینی شده است.
براساس قانون اعطای تسهیلات تولد فرزند، فرزند اول مبلغ ۲۰ میلیون تومان با دوره باز پرداخت ۳ سال (۳۶ ماه)، فرزند دوم مبلغ ۴۰ میلیون تومان با دوره باز پرداخت ۴ سال (۴۸ ماه)، فرزند سوم مبلغ ۶۰ میلیون تومان با دوره باز پرداخت ۵ سال (۶۰ ماه)، فرزند چهارم مبلغ ۸۰ میلیون تومان با دوره باز پرداخت ۶ سال (۷۲ ماه) و فرزند پنجم به بعد مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان با دوره باز پرداخت ۷ سال (۸۴ ماه) پرداخت می شود. تسهیلات فرزند بدون الزام به سپرده‌گذاری و با ۶ ماه دوره تنفس برای شروع اقساط و با اخذ یک ضامن معتبر و سفته پرداخت می‌شود.  در مورد تولد فرزندان دو قلو و بیشتر، به ازای هر فرزند، یک وام تعلق می‌گیرد. در صورتی که حین دوره بازپرداخت تسهیلات تولد فرزند، فرزند دیگری از متقاضی به دنیا آمد، پرداخت تسهیلات مذکور طبق ضوابط این دستورالعمل به کودک بعدی امکان‌پذیر است. متقاضیان می‌تواند برای ثبت‌نام به آدرس
ve.cbi.ir/vc/Defaultvc.aspx مراجعه کنند.


در راستای تسهیل بهره‌مندی متقاضیان از وام‌های خرد
دستورالعمل اجرایی تسهیلات خرد ابلاغ شد

بانک مرکزی «دستورالعمل اجرایی اعطای تسهیلات خرد» را برای اجرا به شبکه بانکی ابلاغ کرد، این دستورالعمل در راستا و با هدف تمهید شرایط لازم برای تسهیل بهره‌مندی متقاضیان از تسهیلات خرد بانکی از رهگذر استقرار نظام وثیقه‌گیری مبتنی بر اعتبارسنجی تهیه شده است. به گزارش بانک مرکزی، در این دستورالعمل سقف مبلغ تسهیلات خرد معادل دو میلیارد ریال تعیین شده است. همچنین در دستورالعمل یاد شده ضمن احصای فهرستی از تضامین و وثایق قابل اخذ از متقاضیان دریافت تسهیلات خرد، مقرر شده اعطای تسهیلات خرد به متقاضیان دارای سابقه و امتیاز اعتباری بر اساس اعتبارسنجی، در قبال اخذ حداکثر دو مورد وثیقه انجام پذیرد.
گفتنی است، از جمله برنامه‌های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در سال‌جاری، تسهیل دسترسی آحاد جامعه به خدمات پولی و بانکی و به تعبیر دیگر توسعه شمول مالی است. بدین منظور، اقدامات مختلفی تاکنون انجام پذیرفته است. از جمله با ابلاغ «دستورالعمل حدود و چگونگی ارائه غیرحضوری خدمات پایه به ارباب رجوع در بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی» طی بخشنامه شماره 376911‏‏‏/00 مورخ 24‏‏‏ اسفندماه سال 1400، شرایط لازم برای «ارائه خدمات غیرحضوری» توسط بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی به اشخاص فراهم شد. همچنین با هدف افزایش امنیت در تبادل اطلاعات بانکی و تسهیل امکان استفاده آحاد جامعه از گواهی امضای الکترونیک، بخشنامه ناظر بر «گواهی امضای الکترونیک» نیز در اواخر سال گذشته ابلاغ شد که به موجب آن بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی مجاز شدند علاوه بر پذیرش گواهی‌های امضای الکترونیک صادره توسط مراکز میانی تحت نظارت مرکز ریشه دولتی، به دارندگان گواهی‌های موصوف، خدمات بانکی ارائه کنند.

بیت‌کوین در یک قدمی از دست دادن کانال ۳۹ هزار دلاری

قیمت انواع ارز‌های شاخص دیجیتالی دیروز در روند معاملات در بازار‌های تجارت دیجیتال بین‌المللی تغییراتی را تجربه کرد. در ساعات نخست معاملات روز دوشنبه، ریزش بازار رمزارزها ادامه دارد و اکثر کوین‌ها در محدوده قرمز قرار دارند. ارزش بازار جهانی رمزارزها ۲.۱۷ درصد افت را نسبت به روز قبل از آن نشان می‌دهد.همچنین حجم کل معاملات در طول ۲۴ ساعت گذشته ۳۰.۲۱ درصد افزایش یافته و به ۶۹.۳۴ میلیارد دلار رسیده است. بیت‌کوین با افت حدود ۲ درصد به قیمت ۳۹ هزار و ۱۸۳ دلار و اتریوم با ریزش حدود ۳ درصد به قیمت ۲ هزار و ۸۷۱ دلار معامله می‌شوند. سایر رمزارزهای مشهور مانند دوج‌کوین، شیبا اینو و کاردانو نیز در محدوده قرمز قرار دارند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7895/12/611109/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها