درخواست ایران برای دریافت گواهی وضعیت عاری از مالاریا از سازمان بهداشت جهانی

مدیریت بیماری‌های واگیردار وسط پاندمی کرونا


گروه اجتماعی/ وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی به مناسبت روز جهانی مالاریا که هنوز در دنیا ریشه کن نشده است و سالانه هزاران مرگ را رقم می‌‌زند اعلام کرد که در طول چهار سال گذشته انتقال محلی مالاریا و از آن مهم‌تر در دو سال گذشته فوت ناشی از مالاریا در بین بیماران وارده در کشور گزارش نشده است. وی با اشاره به این موضوع که طی سه سال گذشته قسمت اعظم  توان نظام سلامت برای مدیریت پاندمی کرونا صرف شده است بیان کرد: عواملی چون تغییرات اقلیمی به نفع گسترش و بهبود شرایط حضور ناقل بیماری، تحریم‌های ظالمانه اقتصادی علیه کشورمان و محدودیت در تأمین لوازم و تجهیزات مناسب جهت کنترل ناقل بیماری، تبادلات جمعیتی فراوان با کشورهای آلوده منطقه بخصوص در جنوب شرق کشور، کم شدن حساسیت پزشکان و کارکنان بهداشتی-درمانی در مناطق اندمیک و غیر اندمیک کشور با توجه به کاهش اخیر بروز بیماری و در نتیجه آن تأخیر در کشف بیماران و احتمالاً درمان برخی بیماران، بروز موارد شدید بیماری با توجه به کاهش شیوع، مقاومت‌های دارویی انگل و مقاومت به برخی سموم و آفت کش‌ها در ناقل بیماری، نگهداشت این دستاورد فوق‌العاده ارزشمند را با چالش جدی مواجه کرده است و می‌تواند تهدید کننده برنامه حذف مالاریا باشد.
از سوی دیگر کمال حیدری معاون بهداشت وزارت بهداشت، در وبینار روز جهانی مالاریا، گفت: کشورهای همسایه شرقی ایران علاوه بر مالاریا درگیر بیماری‌های دیگری نیز هستند و متأسفانه بیمارانی که از شرق وارد کشور می‌شوند در تمام کشور پراکنده شده و استان‌های غیرهمجوار با مرزهای شرقی را نیز درگیر بیماری می‌کنند. امیدواریم با تلاش شبانه روزی و بی وقفه همکاران ما در سراسر کشور بویژه استان‌های همجوار شاهد فصل جدیدی از مدیریت و مهار بیماری‌ها باشیم.
این در حالی است که پس از ریشه کنی سرخک در ایران با تلاش‌های بسیار از اوایل دی ماه ۱۴۰۰ تاکنون ۹۸ بیمار مبتلا به سرخک شناسایی شده که ۲۸ نفر ایرانی، ۶۶ نفر افغانستانی و چهار نفر پاکستانی بودند. در واقع مرزهای شرقی در حال حاضر یکی از نگرانی‌ها برای گسترش سرخک در ایران است و این در حالی است که سرخک بومی در کشور مشاهده نشده است. به نظر می‌‌رسد تلاش ایران برای حذف بیماری‌های واگیردار جهانی بسیار مؤثر بوده اما همچنان نگرانی‌ها از ورود این بیماری‌ها از طریق مرزها وجود دارد. در این میان دکتر احمد رئیسی رئیس اداره کنترل و مبارزه با مالاریا وزارت بهداشت نیز به موارد وارده این بیماری از برخی کشورهای همسایه و افزایش سه برابری آن در فروردین‌ماه امسال اشاره کرد و گفت: موارد تک‌گیر مرگ‌ومیر مالاریا بین موارد وارده به کشور نیز وجود داشته‌ که البته خیلی دیر هنگام به مراکز بهداشتی مراجعه کردند.
وی به ایسنا گفت:  اگر ۳ سال زمان بگذرد و مورد بومی از ابتلا به مالاریا در کشور گزارش نشود، بعد از این مدت می‌توان گواهی حذف مالاریا از کشور را از سازمان جهانی بهداشت اخذ کرد. درخواست شروع پروسه اختصاص گروه کارشناسی و ارزیابی سازمان جهانی بهداشت برای بررسی وضعیت کشورمان و دادن گواهی حذف مالاریا را داده‌ایم و قرار است در سال جاری میلادی اولین گروه ارزیاب از سازمان جهانی بهداشت به کشور ما بیایند تا راستی آزمایی و ارزیابی نظام بهداشتی کشور برای دادن این گواهی را انجام دهند. نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران نیز روز گذشته اعلام کرد: ایران واجد شرایط دریافت گواهی وضعیت عاری از مالاریا است. دکتر سید جعفر حسین در پیامی به مناسبت روز جهانی مالاریا گفت: جمهوری اسلامی ایران به طور مؤثر توانسته است برای بیش از سه سال انتقال بومی مالاریا را قطع کند و اکنون واجد شرایط دریافت گواهی وضعیت عاری از مالاریا است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7895/22/611115/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها